SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Za výcvik dali milión korún. Českí piloti presadli do kamiónu či metra

Lietanie ovplyvňuje pandémia a s ňou spojené opatrenia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

PRAHA. Za profesionálny výcvik dali viac než 1 milión Kč (36.696 eur). Teraz českí piloti a pilotky pracujú pre aerolínie na tretinový úväzok, riadia metro a kamióny alebo rozvážajú jedlo.

S prepustením strácajú okrem vysnívanej profesie aj dobré finančné zázemie, ako aj vydreté spoločenské postavenie. Koniec krízy je pritom v nedohľadne.

Namiesto ľudí, rozváža jedlo

Ako uviedol server iDNES.cz, Petr absolvoval odbor profesionálny pilot na Českom vysokom učení technickom v júni 2019. Po štúdiách si rýchlo našiel prácu v maďarskej nízkonákladovej spoločnosti Wizz Air a do rôznych destinácií lietal z bulharskej Sofie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dotkla sa ho však už prvá vlna prepúšťania, keď letecký dopravca prepustil naraz tisíc zamestnancov, z toho 265 pilotov.

"Chvíľu som čakal, či nás nezavolajú späť, to sa však nestalo. Takže som si teraz našiel brigádu kuriéra a rozvážam jedlo," povedal pre iDNES.cz mladý pilot. Počas leta sa usiloval nájsť si prácu v odbore, avšak bezvýsledne.

"Skúšal som to od Ázie po Ameriku, ale všetko je márne. Väčšina pilotov, ktorí boli vyhodení, majú od aerolínií prísľub, že ak sa situácia zlepší, prednostne ich vezmú späť. Nikto však nevie, ako to reálne bude. Všetci veria, že budúce leto by mohlo byť lepšie," popisuje mladý muž, ktorý svoje meno, podobne ako väčšina pilotov, s ktorými redakcia MF DNES hovorila, nechcel uviesť.

Skryť Vypnúť reklamu

Mnohým výrazne klesli platy

Podľa leteckého experta a bývalého kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera niektorí piloti odišli do dôchodku. Veľkú väčšinu tých ostatných buď prepustili, alebo majú veľmi krátke úväzky.

Dostali sa na úroveň platu, ktorá je v podstate porovnateľná s platom pokladníčky v Lidli. "Hypotéky a podobné výdavky by z toho neutiahli, takže si berú rôzne vedľajšie zamestnania," uvádza Keller.

Podľa neho sa takíto ľudia boja verejne priznať, aké mali zamestnanie. Na jednej strane kvôli zamestnávateľovi a na druhej preto, že ide o určitú stratu prestíže. Ako povedal, "aby kapitán Airbusu A330 priznal, že dnes rozváža potraviny, to je pochopiteľne obrovská strata prestíže".

Podľa Kellera je získanie nového zamestnania náročné, preto sa piloti často uchyľujú k rekvalifikáciám.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dvaja či traja kolegovia riadia metro, niekto jazdí s autobusom, iní si robia papiere na kamión," uvádza s tým, že presadnúť do iného dopravného prostriedku sa často ukazuje ako najjednoduchší variant.

Za normálnych okolností by podľa neho mohli takíto ľudia vďaka svojim skúsenostiam nastúpiť na viacero iných postov na letisku. Lenže teraz aj letiská na zamestnancoch skôr šetria, než aby ich rady ešte rozširovali.

Mnohí taja, že sú piloti

"Poslednýkrát som letel okolo 20. marca," popisuje svoju skúsenosť s hľadaním dočasného zamestnania Jindřich, ktorý lietal najskôr s ČSA a v novembri minulého roka nastúpil do Qatar Airways.

"Do polovice júna som bol ešte zamestnaný, potom sa už začalo prepúšťať," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Od augusta som na úrade práce vedený ako nezamestnaný," dodal pilot, ktorý má okrem pilotného odboru vyštudované aj strojné inžinierstvo. Napriek tomu sa mu pri hľadaní práce nedarilo.

"V strojárstve nemám prax, zároveň som šesť rokov po škole, takže nie som čerstvý absolvent. Je teda úplne jedno, či v tejto chvíli mám nejaké vzdelanie," vysvetľuje. Teraz sa preto učí programovať, aby sa mohol uplatniť v IT firme.

Získaniu práce bráni podľa Jindřicha aj opatrnosť zamestnávateľov. "Niektorí kolegovia v životopise vedome neuvedú, že boli pilotmi a uvádzajú iba zamestnanie na letisku. Firmy sa totiž často boja, čo sa dá od takého človeka čakať," domnieva sa.

Ako však dodal, práca pilota nie je iba o riadení lietadla, ale najmä o vysokej zodpovednosti, tímovej spolupráci, vedení a komunikácii. "Sme zvyknutí na stresové situácie a riešenie problémov," dodal Jindřich.

Skryť Vypnúť reklamu

Vrátia sa hneď, ako to bude možné

Zvýšená obozretnosť firiem voči kapitánom lietadiel však vyplýva aj z toho, že by mohli pre ne pracovať iba krátkodobo. "Väčšina pilotov, ktorí začnú robiť inú prácu, sa k letectvu vráti ihneď, ako to bude možné. A zamestnávatelia to vedia," tvrdí Jindřich.

Na druhej strane, samotný návrat nie je pre mnohých pilotov jednoduchý. Týka sa to napríklad tých, ktorí lietali z Prahy s firmou Ryanair. Írska nízkonákladová spoločnosť totiž pilotov najíma ako samostatne zárobkovo činné osoby.

Ako povedal pilot Petr, "dostávajú peniaze podľa toho, koľko nalietajú hodín, fixný plat nemajú. Ak nemáte žiadne hodiny, potom je váš zisk nula".

Navyše, ako dodal bývalý kapitán Keller, keďže teraz je tu druhá vlna pandémie nového koronavírusu, kríza leteckých firiem sa predlžuje minimálne o rok. "Aké to bude mať dôsledky pre leteckú dopravu, to asi nikto nedokáže predvídať," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

(1 EUR = 27,251 CZK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  3. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  4. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  7. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  8. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  9. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  10. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 108
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 676
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 186
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 099
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 023
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 705
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 285
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 267
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 241
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 087
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Práca, Česká republika
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

5 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

9m

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Zmenili sa aj minimálne odvody.

53m
Prezident americkej centrálnej banky Jerome Powell.

K zmene by nemalo dôjsť ešte dlhý čas.

3 h

Automobilky po celom svete museli v dôsledku nedostatku čipov upraviť produkciu.

3 h
Logo traderov z WallStreetBets na sociálnej sieti Reddit

Zvyčajne ich cieľmi sú problematické firmy, ktorých akcie stoja pár dolárov.

4 h