PRIORITAMI V DOPRAVE BY SA V TOMTO OBDOBÍ MALI STAŤ LIBERALIZÁCIA DOPRAVNÉHO TRHU, SPOPLATNENIE UŽÍVATEĽOV, MODERNIZÁCIA A ROZVOJ INFRAŠTRUKTÚRY A ZABEZPEČENIE JEJ FINANCOVANIA

Vládu schválila dopravnú politiku SR do roku 2015

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila dopravnú politiku SR do roku 2015, podľa ktorej by sa prioritami v tomto období mali stať liberalizácia dopravného trhu, spoplatnenie ...

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila dopravnú politiku SR do roku 2015, podľa ktorej by sa prioritami v tomto období mali stať liberalizácia dopravného trhu, spoplatnenie užívateľov, modernizácia a rozvoj infraštruktúry a zabezpečenie jej financovania. Rezort dopravy venuje veľkú pozornosť liberalizácii trhu železničnej dopravy, ktorej cieľom je udržať aspoň jej súčasný, približne 21-percentný podiel na celkovom objeme prepravených osôb a tovarov. Táto liberalizácia by sa mala uskutočniť postupne, v medzinárodnej nákladnej doprave do roku 2007 a v medzinárodnej osobnej doprave do roku 2010.

Cestná doprava je podľa ministerstva dopravy v súčasnosti značne liberalizovaná a predstavuje približne 70 % celkových výkonov na dopravnom trhu. V oblasti úplného prístupu na jednotný trh Európskej únie však existujú pre slovenských dopravcov obmedzenia týkajúce sa kabotáže. V leteckej doprave odporúča rezort zachovať verejný charakter letiskovej infraštruktúry a umožniť transparentný prístup leteckých dopravcov na trh.

Pozornosť by sa podľa rezortu dopravy mala venovať aj rozvoju a modernizácii infraštruktúry. Ide pritom najmä o modernizáciu železničných tratí, ktoré sú súčasťou transeurópskych dopravných sietí, ako napríklad Bratislava-Žilina-Čierna nad Tisou, ale aj ďalšie trasy smerom na Poľsko či Rakúsko. V oblasti cestnej dopravy by sa pozornosť mala sústrediť na diaľničný ťah Bratislava-Košice, ale aj na rýchlostné cesty či cesty I. triedy. Pozornosť by sa mala venovať aj leteckej infraštruktúre, a to najmä na medzinárodných letiskách v Bratislave a v Košiciach, modernizovať by sa však mali aj letiská s regionálnym potenciálom, ako Piešťany, Sliač a Žilina.

Špecifickými znakmi budovania a modernizácie dopravnej infraštruktúry je dlhodobý časový úsek výstavby, dlhodobá návratnosť investičných prostriedkov a náročnosť vytvárania finančných zdrojov. Práve preto by sa financovanie dopravných aktivít malo opierať o viaceré zdroje financovania. Ide najmä o národné rozpočtové zdroje a prostriedky z fondov Európskej únie, financie zo súkromných a bankových zdrojov či zo štátnych dlhopisov. Dôležitou súčasťou celej dopravnej politiky sa stávajú aj samosprávy, na ktoré by mali v uvedenom období prejsť viaceré kompetencie. Samospráva by sa tak mala podieľať napríklad na optimalizácii výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave, modernizácii a rozvoji dopravnej infraštruktúry a plánovaní, organizovaní a financovaní regionálnej osobnej dopravy.

Vládny kabinet zároveň súhlasil s návrhom na predĺženie pôsobenia SR vo funkcii riaditeľa projektu TEM, čo je medzinárodný projekt Transeurópskej diaľnice Sever - Juh, na ktorom sa podieľa 13 štátov. Vo funkcii riaditeľa projektu pôsobí už od roku 2002 pracovník rezortu dopravy Marián Hanták, ktorý bol do funkcie schválený na dvojročné obdobie. To sa neskôr predĺžilo až do konca roka 2005. Na základe jeho doterajších výsledkov však riadiaci výbor projektu odporučil koncom minulého roka predĺžiť jeho pôsobenie vo funkcii na roky 2006 až 2008.



jt;su;vk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 723
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 346
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 181
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 118
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 015
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 875
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 746
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 410

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop