SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Rezort dopravy chce rozšírením mýtneho systému vyhnať tranzit z obcí

Ministerstvo popiera plán na plošné spoplatnenie intravilánov miest a obcí.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa nechystá plošne spoplatňovať cesty druhej triedy, ani plošne spoplatniť všetky intravilány miest a obcí.

V pilotnej fáze pôjde o cesty, ktoré sú súbežné so spoplatnenou komunikáciou a nákladní dopravcovia ich využívajú na jej obchádzanie. Rezort tak chce zabrániť zahlcovaniu obcí a miest nákladnou dopravou.

Uviedol to hovorca Ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf v reakcii na výhrady združení autodopravcov.

Zabrániť obchádzaniu spoplatnených ciest

Obchádzaním spoplatnenej komunikácie v týchto prípadoch podľa rezortu dopravy dochádza k nadmernej záťaži cesty nižšej kategórie, jej degradácii a zahlcovaniu intravilánov miest a obcí nákladným tranzitom. Rudolf priblížil, že so žiadosťou o riešenie tejto situácie sa na Ministerstvo dopravy a výstavby obrátili vyššie územné celky.

Skryť Vypnúť reklamu

"Prvým, v ktorom by sa malo spoplatnenie ciest druhej triedy vyskúšať, je Trnavský samosprávny kraj a prípadné pokračovanie sa bude realizovať až po vyhodnotení pilotu v tomto kraji," dodal.

Obavy z preklasifikovania 559 kilometrov

Úpravy v spoplatňovaní kritizovalo Združenie cestných dopravcov v SR Česmad Slovakia aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

Odmietajú akékoľvek ďalšie rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry elektronickým mýtom na vybrané úseky ciest druhej triedy.

Súvisiaci článok Únia autodopravcov Slovenska nesúhlasí so spoplatnením ciest druhej triedy Čítajte 

Mýto by sa malo podľa združenia vyberať len na úsekoch ciest, kde nákladovosť systému bude nižšia, ako samotný výber mýta.

Rovnako zástupcovia autodopravcov považujú za neprijateľnú plánovanú preklasifikáciu približne 559 kilometrov už spoplatnených úsekov ciest prvej triedy do kategórie s vyššou sadzbou mýta, čo podľa nich zoberie dopravcom 13 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémový úsek medzi Prešovom a Košicami

Ministerstvo dopravy však ozrejmilo, že nejde o zvýšenie sadzby mýta na úsekoch ciest prvej triedy, ale o spoplatnenie reálnou sadzbou tých úsekov ciest prvej triedy, kde bola doteraz nulová sadzba.

"To je napríklad cesta prvej triedy medzi Prešovom a Košicami, ktorá je súbežná s diaľnicou D1. Intravilány obcí na tejto ceste prvej triedy spoplatnené neboli, niektorí nákladní dopravcovia ju teda využívali namiesto spoplatnenej diaľnice. Čím ale opäť dochádzalo k zahlcovaniu obcí a degradácii tejto cesty. Tomu chceme zabrániť," zdôraznil hovorca Ministerstva dopravy a výstavby.

Autodopravcovia odmietajú ďalšie spoplatnenie

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v reakcii na vysvetlenie rezortu dopravy uviedla, že odmieta spoplatnenie ciest I. a II. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Svoj postoj vyjadrila aj v pripomienkach k návrhu vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta s účinnosťou od 1. januára 2021.

Ako informoval Stanislav Skala z UNAS, dopravcovia odmietajú spoplatnenie viac ako 500 km úsekov ciest I. triedy paralelných s úsekmi diaľnic a rýchlostných komunikácií, lebo podľa nich predložený návrh je nedostatočne zdôvodnený.

Niektoré úseky sú kratšie ako jeden kilometer

Podľa UNAS z doterajšej prevádzky mýtneho systému má rezort dostatok dát o pohybe vozidiel podliehajúcich mýtu v úsekoch ciest I. triedy, ktoré sa majú spoplatniť sadzbou vo výške rovnakej ako diaľnice a rýchlostné cesty.

Keďže niektoré úseky sú kratšie ako 1 kilometer, a to aj výraznejšie, navyše sú v oblastiach s menej frekventovanou premávkou, je potrebné skúmať, či zvýšený výber mýta na všetkých navrhovaných úsekoch za obdobie jedného roka dosiahne aspoň takú úroveň, aby sa zaplatili náklady štátu spojené so zmenou geomodelu proskytovateľa služby (SkyToll).

Skryť Vypnúť reklamu

UNAS poukazuje aj na absenciu štúdie z údajov poskytovateľa služby, z ktorej by vyplynulo, že autodopravcovia tranzitujúci po diaľniciach a rýchlostných cestách úmyselne odbočujú na paralelné úseky ciest I. triedy, aby sa tak vyhli plateniu vyššieho mýta za jazdu po diaľnici.

Nie obchádzanie, ale nakládky a vykládky

Autodopravcovia sú presvedčení, že využívanie ciest I. triedy nákladnou autodopravou súvisí výlučne s miestom nakládky alebo vykládky v blízkom okolí týchto paralelných úsekov.

Ich spoplatnením sadzbami pre diaľnice a rýchlostné cesty sa však doprava v týchto úsekoch nezníži, iba sa zvýšia príjmy z výberu mýta a znížia príjmy autodopravcov, resp. zvýšia se ceny za dopravu a tým aj cenová hladina v štáte. Takéto umelé navyšovanie poplatkov považuje UNAS za kontraproduktívne a nesúhlasí s ním.

Skryť Vypnúť reklamu

Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia tiež odmieta rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry elektronickým mýtom na vybrané úseky ciest II. triedy.

"Mýto by sa malo vyberať len na úsekoch ciest, kde nákladovosť systému bude nižšia ako samotný výber mýta. Tento parameter cesty II. triedy nespĺňajú, čo znamená, že neprinesú očakávané zvýšenie príjmov na ich opravu a údržbu," vyhlásil hovorca združenia Česmad Roman Kment.

Neprijateľná je pre aj plánovaná preklasifikácia približne 559 kilometrov už spoplatnených úsekov ciest I. triedy do kategórie s vyššou sadzbou mýta, ktorá zoberie dopravcom 13 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 657
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 198
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 975
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 825
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 780
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 615
  7. Cukrovkári a covid-19 2 182
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 137
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 118
  10. Mecom ide na zelenú 1 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


11 h

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Andrej Doležal.

Mosty sú dlhodobo zanedbané.


TASR 9 h

Od januára sú PET fľaše a plechovky vratné a dostanete späť svoju zálohu.


9 h
Ilustračné foto.

Reštrikcie vstúpili do platnosti tento mesiac.


TASR 13 h
Ilustračné foto.

Choroba bola lokalizovaná v 31 okresoch.


SITA 16 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 029
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 546
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 197
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu