SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Modernizácia severnej trate železníc ostáva prioritou

Rekonštrukcia južnej trate do Košíc nie je pripravená tak, aby bola financovaná z plánu obnovy.

Minister dopravy Andrej Doležal.Minister dopravy Andrej Doležal. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Prioritou Ministerstva dopravy a výstavby zostáva modernizácia severného koridoru železníc. Elektrifikácia a komplexná rekonštrukcia južnej trate do Košíc totiž nie je pripravená tak, aby bolo možné uchádzať sa o jej financovanie z plánu obnovy Slovenska.

Ako uviedol pre agentúru SITA šéf rezortu dopravy a výstavby Andrej Doležal, do úvahy pripadajú len čiastkové projekty na trati - oprava úsekov a modernizácia zabezpečovacích zariadení.

Konkrétny postup vyplynie z priorít v rámci železničných projektov, ktoré sa pripravujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Potenciál juhu brzdí zlý stav

Andrej Doležal si uvedomuje, že južná trasa nie je v ideálnom stave. Je to zapríčinené dlhodobým niekoľkoročným zanedbávaním infraštruktúry.

Podľa ministra južná trasa z Bratislavy do Košíc má svoj potenciál, ale zároveň aj svoje technické obmedzenia. Sú tu viaceré úseky s výraznými oblúkmi, kde nie je možné zvýšiť rýchlosť vlakov. Ďalej sa na trase nachádzajú obmedzenia rýchlosti pre technický stav a železničné priecestia.

"Ak by sme to chceli zmeniť a komplexne celú trať zrekonštruovať, sú to stovky miliónov eur, čo je nereálne," dodal Andrej Doležal.

Minister dopravy a výstavby absolvoval v týchto dňoch pracovnú cestu vlakom južnou trasou Bratislava - Zvolen - Košice vôbec po prvý raz vo formáte "3G", a to s riaditeľmi Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipom Hlubockým, Železníc (ZSR) Miloslavom Havrilom a Železničnej spoločnosti Cargo (ZSSK Cargo) Romanom Gonom.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaoberali sa možnými riešeniami aktuálneho stavu železníc. Minister a generálni riaditelia sa zhodli, že železnice sú prioritou v doprave, a to aj v súvislosti s plánom obnovy, v ktorom Európska únia (EÚ) vyžaduje tzv. zelené riešenia.

Spojenie Nitry s Bratislavou preskúmajú

Opodstatnenosť výstavby železničnej trate, ktorá zabezpečí priame prepojenie Nitry s Bratislavou, určí podľa Doležala štúdia realizovateľnosti.

Plánuje sa vybudovať trať z Nitry do Trnovca nad Váhom, ktorá by sa napojila na existujúcu trať do Bratislavy.

Cieľom je zlepšiť dostupnosť Nitry ako krajského mesta, vyššia stupeň dopravnej obsluhy územia, zníženie cestovného času, zvýšenie mobility cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave.

Aktuálne sa zapracovávajú pripomienky ŽSR, následne sa štúdia predloží na posúdenie Útvaru hodnoty za peniaze pri rezorte financií.

Podľa Doležala zámer vyžaduje modernizáciu úseku trate z Trnovca nad Váhom cez Šaľu / Galantu do Bratislavy na 200 km/h, aby sa dosiahol konkurencieschopný cestovný čas pod 60 minút z Nitry do Bratislavy v porovnaní s automobilovou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Keďže v súčasnosti sa hovorí o vypracovaní štúdie realizovateľnosti, uvádzať konkrétne časové údaje je predčasné," podotkol Andrej Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 707
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 864
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 574
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 111
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 744
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 330
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 727
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 465
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 259
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.

Rakúske gastro prevádzky žiadajú náhradu tržieb v prípadu lockdownu

Žiadosť predstavuje 75 percent tržieb z novembra minulého roka.