SME

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia plánuje prepustiť stovky ľudí

Spoločnosť čaká radikálna transformácia a prepúšťanie.

Ilustračné foto.	Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) čaká radikálna transformácia a prepúšťanie stoviek zamestnancov.

Od 1. novembra do konca tohto roka ZSSK CARGO opustí 490 zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokles prepravy hutníckych surovín

Po personálnom a procesnom audite predseda predstavenstva ZSSK CARGO Roman Gono očakáva ďalšie zoštíhlenie spoločnosti.

Bez týchto zmien by podľa neho do troch rokov skrachovali a o prácu by prišli tisícky železničiarov.

Ako informovala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová, za transformáciou je najmä pokles prepravy hutníckych surovín a výrobkov z ocele v Európskej únii, ktorý spôsobil pokles zisku spoločnosti a prezamestnanosť.

Zoštíhlenie a transformácia spoločnosti sú koordinované s ministerstvom dopravy a výstavby, ako aj s rezortom práce, ŽSR i ZSSK. ZSSK CARGO pri skončení pracovného pomeru poskytne zamestnancom finančné plnenie do výšky sedem priemerných mesačných zárobkov, v závislosti aj od počtu odpracovaných rokov.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK CARGO už dva roky zápasí s poklesom prepráv zapríčineným úpadkom európskeho hutníctva. Situáciu zhoršuje podľa Romana Gona útlm uhoľných elektrární, predpokladaný pokles ťažby dreva a celosvetová koronakrízová ekonomická depresia a neistota.

Pripravili ozdravný plán transformácie

Nový manažment pripravil ozdravný plán transformácie a zoštíhlenia spoločnosti.

Okrem zníženia počtu zamestnancov navrhovanými bodmi sú presun prepravy tovarov z ciest na železnicu a odpredaj nepotrebného majetku.

Zámerom je, aby sa ZSSK CARGO zmenila na moderného európskeho prepravcu tovarov. Po úspešnom ukončení transformácie by sa podľa Romana Gona ZSSK CARGO mala stať opäť ziskovou už v roku 2023.

„Museli sme sa pozrieť pravde do očí: buď prijmeme radikálne, hoci veľmi nepríjemné opatrenia, alebo spoločnosť skončí do troch rokov v zadlžení a krachu,“ hovorí Roman Gono. Podľa neho sa budú musieť rozlúčiť so stovkami zamestnancov, aby zachránili zvyšné tisíce pracovných miest.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK CARGO má v pláne aj realizáciu nevyhnutných investícií a aktualizáciu obchodných plánov tak, aby dokázala adekvátne ohodnotiť prácu tých zamestnancov, ktorých profesionálne skúsenosti a motivácia sú pre spoločnosť kľúčové.

Hospodári bez pomoci štátu

ZSSK CARGO, ktorá na rozdiel od národného dopravcu ZSSK a manažéra infraštruktúry ŽSR nie je súčasťou štátneho rozpočtu, od svojho vzniku hospodári samostatne bez pomoci štátu.

K 1. októbru 2020 má 4 907 zamestnancov, ale aj spomedzi ostatných železničných nákladných dopravcov, najnižšie tržby na jedného zamestnanca.

Podľa Romana Gona tento parameter síce nie je jediný kľúčový pre porovnanie životaschopnosti spoločnosti a jej podnikania, no v kombinácii s ďalšími ukazovateľmi vypovedá o potrebe radikálnych zmien.

Väčšina zamestnancov, ktorí si budú hľadať novú prácu, pracuje vo východoslovenských prekladiskách v Čiernej nad Tisou a Maťovciach, ale tiež v regiónoch Košice, Zvolen a Žilina.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľmi úzko komunikujeme s našim akcionárom, ministerstvom dopravy a výstavby, ako aj s ministerstvom práce a so ZSSK a ŽSR, aby si kolegovia, s ktorými sa rozlúčime, našli čo najskôr novú prácu. Na tento ťažký krok sme získali súhlas aj väčšiny odborových organizácii, ktoré v ZSSK CARGO pôsobia," zdôrazňuje Roman Gono.

Kontinuálny pokles tržieb z úrovne 250 miliónov eur v roku 2018 na predpokladaných 190 miliónov eur v tomto roku chce manažment ZSSK CARGO liečiť aj ďalšími opatreniami zameranými na posilnenie obchodných aktivít a prevádzkovými úsporami.

Manažéri najväčšieho nákladného vlakového prepravcu chcú otvoriť aj odbornú diskusiu o dôležitosti štátnych programov rekonštrukcie a modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry a verejnej podpory ekologickej prepravy tovarov po železnici.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu