BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) odmieta návrhy na spoplatnenie ciest 2. triedy mýtnym poplatkom.
Považuje ich za výsmech autodopravcom, ktorí začiatkom roka protestovali proti neúmernému zaťaženiu automobilovej prepravy tovarov rôznymi daňami a poplatkami.
Ako informoval Stanislav Skala z UNAS, zvyšovanie daňovo-poplatkového zaťaženia postihne najmä nízkopríjmové domácnosti, ktoré najviac pocítia nevyhnutné zdražovanie vyvolané zvýšenými nákladmi pri preprave.
Návrh na zavedenie mýtneho poplatku
UNAS kritizuje aj návrh trnavského Vyššieho územného celku (VÚC) na zavedenie mýtneho poplatku za cesty 2. triedy. Odmieta, že by takto získané financie zásadne ovplyvnili príjem VÚC.
"Viac ako polovicu z vybraného mýta štát poukazuje na účty prevádzkovateľa v daňových rajoch. Spoplatnením ďalších úsekov ciest sa zisky tohto subjektu na úkor štátu, teda aj VÚC, zvýšia. Už dnes autodopravcovia platia neúmerné dane a poplatky, ktorých pôvodným účelom bolo skvalitnenie cestnej infraštruktúry," upozorňuje Stanislav Skala.
Zvyšovanie sadzieb
Neustálym zvyšovaním sadzieb daní a poplatkov, akými sú spotrebná daň z minerálnych olejov (benzín, nafta), daň z motorových vozidiel (pôvodne cestná daň), mýto, poplatky za nadmernú a nadrozmernú prepravu, ako aj rozširovaním úsekov spoplatnených ciest sa stávajú podľa UNAS slovenskí autodopravcovia nekonkurencieschopní voči autodopravcom z okolitých štátov, kde sú dane a poplatky podstatne nižšie.
Preto UNAS nesúhlasí so spoplatnením ciest 2. triedy, a to až do spustenia nového, lacnejšieho mýtneho systému, ktorý zabezpečí väčší objem peňazí na obnovu ciest pri rovnakom výbere mýta.
Ministerstvo: Spoplatnenie nie je otázka najbližších týždňov
Spoplatnenie ciest 2. triedy mýtnym poplatkom nie je otázkou najbližších dní alebo týždňov.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR však pripúšťa, že nový pripravovaný mýtny systém bude zohľadňovať aj možnosť zapracovania takýchto zmien. Vníma totiž problém samosprávnych krajov, že cesty nižších kategórií, ktoré patria do ich vlastníctva, využívajú aj dopravcovia v nákladnej doprave, pričom dochádza k ich znehodnocovaniu.
Pritom aj cesty 2. triedy je nutné udržiavať a opravovať rovnako ako iné typy ciest. Agentúru SITA o tom informoval odbor komunikácie rezortu dopravy a výstavby.
Ministerstvo dopravy a výstavby nemá vo svojej kompetencii priamu finančnú pomoc podnikateľským, ani iným subjektom, ktoré nepatria pod rezort. Rezort je presvedčený, že autodopravcom najviac pomôže kvalitná cestná sieť a jej férové spoplatnenie.
Od nového systému spoplatnenia očakáva najmä to, že z vybraného mýta pôjde najväčšia časť financií naspäť štátu na údržbu a zlepšovanie cestnej siete, ktorú využívajú všetci občania vrátane autodopravcov.
Zároveň bude systém kompatibilný s celoeurópskym mýtnym systémom, ktorý by mal byť o niekoľko rokov jednotný v Európskej únii.