SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Dopravcovia nie sú pripravení na brexit bez dohody, hrozia dlhé rady a čakania

Británia predstavila najhorší možný scenár.

Michael Gove, britský minister poverený prípravami na brexit.Michael Gove, britský minister poverený prípravami na brexit. (Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Po prerušení ekonomických väzieb Veľkej Británie s Európskou úniou na konci tohto roka by pred Lamanšským prielivom mohli vzniknúť rady až 7-tisíc nákladných áut a dvojdňové čakania na vstup do Francúzska.

Uviedla to v stredu britská vláda, keď vyzvala firmy, aby sa pripravili na veľkú zmenu.

Zdržania môžu trvať aj tri mesiace

Michael Gove, minister poverený prípravami na brexit, označil možné zápchy na hraniciach za "odôvodnený najhorší scenár". Konštatoval to v liste logistickým firmám a osobne pred poslancami britského parlamentu.

Skryť Vypnúť reklamu

Gove povedal, že 30 až 60 percent nákladných áut, ktoré budú chcieť prejsť cez Lamanšský prieliv, pravdepodobne nebude pripravených na novú administratívu a na predpisy, ktoré nadobudnú účinnosť 1. januára. "Preto ich francúzski colníci vrátia, čím vniknú zápchy na hraničnom priechode z Doveru do Calais," povedal Gove poslancom.

Súvisiaci článok Brexit bez dohody môže byť trikrát nákladnejší ako pandémia, uvádza štúdia Čítajte 

Podľa britskej vlády takéto zdržania môžu pretrvávať najmenej tri mesiace, kým si firmy nezvyknú na nové systémy a požiadavky.

Šéf britského združenia pre cestnú nákladnú dopravu Richard Burnett v reakcii na dokument o najhoršom scenári povedal, že neustále varujú vládu pred veľkým zdržaním v prístavoch.

Predseda írskeho združenia cestnej nákladnej dopravy Eugene Drennan zasa skonštatoval, že takýto scenár by priniesol veľký zmätok a viedol by k veľkým stratám. Podľa Drennana je potrebná priama, rýchla a efektívna doprava z Írska do severného Francúzska.

Skryť Vypnúť reklamu

Obchodné bariéry aj v prípade dohody

Veľká Británia vystúpila z politických inštitúcií Európskej únie 31. januára, ale do konca roka trvá prechodné obdobie, počas ktorého je medzi Britániou a úniou bezcolný obchod.

Vyjednávači sa v súčasnosti snažia dohodnúť budúce obchodné vzťahy. Avšak aj keď sa dosiahne dohoda, Británia odíde zo spoločného trhu únie aj z colnej únie, čo znamená určité nové kontroly a obchodné bariéry. Bez dohody by nastalo ešte väčšie narušenie obchodu, a obe strany by voči sebe museli uplatniť clá.

Predseda írskeho združenia cestnej nákladnej dopravy Eugene Drennan skonštatoval, že takýto scenár by priniesol veľký zmätok a viedol by k veľkým stratám. Podľa Drennana je potrebná priama, rýchla a efektívna doprava z Írska do severného Francúzska.

Skryť Vypnúť reklamu

Šéf britského združenia pre cestnú nákladnú dopravu Richard Burnett v reakcii na dokument o najhoršom scenári povedal, že neustále varujú vládu pred veľkým zdržaním v prístavoch.

Britských dopravcov nahnevalo tiež, že vládny systém Smart Freight, ktorý má znížiť riziká meškania nákladu, keď sa už Británia nebude riadiť pravidlami EÚ, bude ešte aj v januári stále v režime testovania. A Británia mešká aj s náborom nových colných pracovníkov, ktorí by jej pomohli zvládnuť množstvo nových papierov po skončení sa prechodného obdobia 31. decembra 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 904
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 604
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 149
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 915
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 843
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 739
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 741
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 124
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 949
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Brexit

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Veľká Británia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.