SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Daňové zaťaženie autodopravcov by mala znížiť novela zákona

Pripomienkové konanie by sa malo spustiť na jeseň.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: ilustr. foto: TASR)

BRATISLAVA. Daňové zaťaženie autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej a autobusovej doprave by sa malo znížiť.

Ministerstvo financií SR s týmto cieľom pripravuje novelu zákona o dani z motorových vozidiel. Chce tak posilniť konkurencieschopnosť autodopravcov. Začatie pripomienkového konania sa predpokladá na október až november.

Novela odstráni komplikované párovanie vozidiel

Predbežná informácia k tomuto návrhu bola zverejnená na legislatívno-právnom portáli Slov-lex. Rezort v materiáli tvrdí, že zmena súčasného nastavenia sadzieb dane je opodstatnená.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Štát chce mýtny systém prevádzkovať sám, tender plánuje vyhlásiť na jeseň Čítajte 

Zároveň konštatuje, že dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami Európskej únie relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave. V tejto súvislosti poukazuje tiež na mýtny systém.

Novela zákona by mala odstrániť komplikované "párovanie" vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva hmotnosť vozidla a počet náprav.

"Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v rozmedzí od 50 % do 10 %," uvádza sa v predbežnej informácii.

Skryť Vypnúť reklamu

Zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla.

Súčasné sadzby dane sú nízke a regresívne

Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá) sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment. Vzhľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne efektívne daňové sadzby regresívne.

To podľa rezortu financií nie je opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane zostávajú nezmenené.

V súčasnosti sa na určenie ročnej sadzby dane využíva iba jedna príloha k zákonu, ktorá samostatne nevyníma vozidlá ťahač a náves.

"Systémom párovania vozidiel ťahač a náves do 'jednej' návesovej jazdnej súpravy sa obmedzuje možnosť zaradenia týchto vozidiel vždy do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by skutočne vozidlo podľa základu dane patrilo, pričom na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada," podotýka rezort.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň sa vozidlám kategórie N3 a O4 neumožňuje ročnú sadzbu dane zvýhodniť inak oproti všeobecnému kritériu zavedenému na úpravu tejto ročnej sadzby dane v závislosti od veku vozidla. Súčasné sadzby dane vozidiel kategórie L a M1 sú podľa rezortu financií nízke a regresívne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  2. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  4. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  5. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  8. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  9. Mecom ide na zelenú
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 703
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 144
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 809
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 417
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 524
  6. Cukrovkári a covid-19 2 624
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 529
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 370
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 240
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Výpadky zamestnancov ohrozia dôležité služby.


31m
Starosta Ružinova Martin Chren.

Najhorší sú malí developeri, tvrdí Chren.


14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Motorom rastu inflácie bolo opäť zdraženie energií.


TASR 41m
Na snímke hala, ktorá sa bude prestavovať na výskumno-vývojové centrum a pilotnú linku na výrobu batérií spoločnosti InoBat Auto vo Voderadoch v stredu 2. júna 2021.

Cieľom partnerstva je stavba gigafabriky na automobilové batérie.


TASR 43m
Ilustračná fotografia.

Vlani predali o tretinu viac fliaš ako rok predtým.


TASR 45m
Šéfka Európskej centrálnej banky Christine Lagardeová.

Dôvodom má byť zmiernenie prudko rastúcich cien.


TASR 48m

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 822
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 809
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 381
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 761
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 232
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 081
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 656
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 401
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu