SME

Doprava je stále pod tlakom krízy, najmä v oblasti prepravy osôb

Oblasť nákladnej dopravy zaznamenala rádovo menší pokles.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Napriek tomu, že výkony v odvetví dopravy sa zotavujú z krízových mesiacov, v preprave osôb sú stále výrazné výpadky cestujúcich. Hospodárskym výsledkom firiem však pomáha mierny pokles zamestnanosti a priemerných miezd.

Oblasť nákladnej dopravy pritom zaznamenala rádovo menší pokles ako preprava cestujúcich, konštatuje analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Najviac utrpela železničná preprava

Preprava osôb podľa analytika zaznamenávala za predchádzajúce roky pomerne stabilné počty cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

"Výkony za celé roky sa pohybovali na úrovni 690 až 700 miliónov prepravených osôb, pričom výsledky za prvý polrok tvorili približne polovicu tejto hodnoty. V prvom polroku 2020 sme však v dôsledku koronakrízy zaznamenali pokles až o 100 miliónov cestujúcich oproti zvyčajným úrovniam z prechádzajúcich rokov," podotkol Horňák.

Súvisiaci článok Koronavírus: Na Slovensku pribudlo ďalších 54 prípadov nákazy (minúta po minúte) Čítajte 

Medziročne najväčší prepad bol pritom v apríli, oproti rovnakému obdobiu roka 2019 bol pokles o 60 percent. V máji bol prepad na úrovni 50 percent a koniec polroka priniesol asi tretinový pokles počtu cestujúcich medziročne.

Dosah protipandemických opatrení na život obyvateľov a tým aj na odvetvie dopravy sa dá sledovať predovšetkým počas apríla a mája. Analytik poukázal na prerušené vyučovanie na školách, pozastavené vlaky zadarmo pre žiakov a študentov, zatvorené hotely či zavedenie práce z domu v mnohých firmách.

SkryťVypnúť reklamu

Horňák priblížil, že najvýraznejší prepad zaznamenala železničná doprava, kde v apríli tohto roka medziročne poklesol počet cestujúcich až o tri štvrtiny. Výrazne nižšie prepady zaznamenáva cestná doprava vrátane MHD, kde boli výkony v najhoršom období medziročne nižšie o 58 percent.

"V oboch oblastiach však zaznamenávame v závere polroka korekciu, aj keď je medziročný rozdiel stále výrazný. Dôležité je tiež dodať, že počty cestujúcich v cestnej doprave sú násobne vyššie než v železničnej doprave, a preto výsledok odvetvia najviac ovplyvňuje práve tento druh prepravy," zdôraznil.

Profitovali poštové a kuriérske služby

Poznamenal, že napriek výrazným reštrikciám napríklad na hraničných priechodoch zaznamenala oblasť nákladnej dopravy rádovo menší pokles než preprava cestujúcich. Pokles výkonov tiež súvisí s obmedzením výroby firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyšší výpadok bol podľa analytika evidovaný opäť v apríli, avšak v júni sa celkový výsledok zmiernil, ťahaný bol najmä zlepšením cestnej nákladnej dopravy.

Zároveň dodal, že v júni bol v oblasti dopravy zaznamenaný mierny pokles zamestnanosti o 0,9 percenta oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

Zamestnancov medziročne stratili skladové a pomocné činnosti v doprave, naopak, prírastok je pri poštových službách a službách kuriérov.

"Dôvodom je, že po zatvorení predajní sa kúpna sila presunula do online obchodov a práve poštové a kuriérske služby boli tie, ktoré z tejto situácie profitovali," ozrejmil Horňák, podľa ktorého s tým súvisí aj nárast priemernej mzdy v tejto oblasti takmer o 11 percent medziročne v júni.

Ostatné sledované oblasti dopravy zaznamenali pokles priemerných miezd, čo súvisí predovšetkým s nižším počtom odpracovaných hodín, nadčasov či čerpaním (pandemickej) PN.

SkryťVypnúť reklamu

Môže to spôsobiť tlak na verejné rozpočty

Doprava teda podľa analytika stále zostáva pod tlakom krízy, aj keď sú činnosti, ktoré krízu pocítili výrazne menej. Preprava osôb však stále zaznamenáva významnú medzeru.

Horňák upozornil, že to môže v najbližších mesiacoch spôsobiť tlak na verejné rozpočty, keďže časť podnikov je buď vlastnená subjektmi verejnej správy, alebo ich výkony výrazne dotuje.

"Udržanie spojov aj na menej rentabilných trasách, najmä v čase takéhoto výpadku, bude vyžadovať vyššie príspevky a spôsobovať dodatočnú záťaž na verejné rozpočty," zdôraznil analytik.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 4. 2025)
USD 1.097
AUD 1.817
CZK 25.195
JPY 160.580
CAD 1.566
GBP 0.856
HUF 407.950
PLN 4.294
CHF 0.938
SEK 11.078

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 55 513
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 033
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 405
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 968
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 080
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 872
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 078
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 932
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 921
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 488
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 181
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 815
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 144
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dôvodom je naplnenie limitu 5000 doručených žiadostí.


TASR
Dominic LeBlanc.

Odvetné clá začnú platiť v stredu.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Najväčšiu stratu zaznamenala spoločnosť Trump Media and Technology Group.


TASR 4
Talianska premiérka Giorgia Meloniová.

Meloniová sa v januári zúčastnila na Trumpovej inaugurácii.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 932
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 921
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 488
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 181
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 815
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 144
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu