SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Mýtny systém môže byť výhodnejší

Musel by však byť kontrolovateľný dopravcami a nerozkrádať sa.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Prevádzka elektronického mýtneho systému by mala byť podľa Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) výhodnejšia, pokiaľ bude kontrolovateľný dopravcami a nebude sa rozkrádať.

Uviedol to Stanislav Skala z menšej organizácie cestných dopravcov v súvislosti so zámerom štátu vlastniť a prevádzkovať mýtny systém pre motorové vozidlá nad 3,5 tony.

Nastavovanie poplatkov počas jazdy

Za veľmi zlú správu pre dopravcov v rámci plánovaných zmien v mýte označil možnosť nastavovania poplatkov podľa času jazdy. "Je to diskriminácia a zvýši to náklady pre dopravcov. Zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) bude záujem, aby sa im zvýšili zisky, ktoré sa aj tak nebudú vracať späť do infraštruktúry," myslí si Skala.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Štát chce mýtny systém prevádzkovať sám, tender plánuje vyhlásiť na jeseň Čítajte 

Zástupca UNAS nesúhlasí s tvrdením, že autodopravcovia sa vyhýbajú plateným cestným úsekom, aby ušetrili. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal tým nedávno zdôvodnil, prečo by tranzitná doprava mala platiť mýto za prejazd vybranými obslužnými intravilánmi miest a obcí.

"Nie je to pravda, že sa vyhýbajú. Na úsekoch sú dopravné značky a pletie si tranzit s nakládkou a vykládkou. Spoplatnenie intravilánu zvýši náklady dopravcom na zásobovanie a vývoz odpadu z miest a obcí," tvrdí Skala. Privítal však zámer štátu nevalorizovať sadzby mýta najbližšie dva roky.

Širšia diskusia

Na tému možného platenia mýta na regionálnych cestách druhej a tretej triedy, napríklad aspoň pre tranzitnú dopravu, by privítal UNAS širšiu diskusiu. No nesúhlasí s tým, pokiaľ nebude iný správca výberu mýta, ktorý bude prevádzkovať systém s nákladmi maximálne 12 percent z výnosov.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesty druhej a tretej triedy sú v súčasnosti spoplatnené nulovou sadzbou mýta, pričom štát zatiaľ neuvažuje s celoplošným platením mýta na týchto komunikáciách nižšej triedy.

Naopak, Trnavský samosprávny kraj inicioval, aby autodopravcovia platili mýto aj na cestách druhej a tretej triedy.

"UNAS s tým nesúhlasí preto, lebo to zvýši náklady dopravcom aj firmám a zaplatia to občania Slovenska," dodal Skala. Únia autodopravcov podľa neho nesúhlasí ani s predĺžením zmluvy medzi NDS a mýtnou spoločnosťou SkyToll do výberu nového dodávateľa a sprevádzkovania nového mýtneho systému.

Zmluva uplynie koncom roka 2022, pričom nový systém dovtedy pravdepodobne nezačne fungovať. Tender na dodávateľa jeho hlavnej časti by sa mal začať na jeseň tohto roka, minister dopravy očakáva, že nový mýtny systém by mohol začať fungovať najskôr na jeseň 2023 alebo na jar 2024.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Poznáme finalistov Office roka 2020
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  5. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  1. Poznáme finalistov Office roka 2020
  2. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  3. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  4. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  5. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  6. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  7. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  8. Biobavlnu nahradila viskóza
  9. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 53 680
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 25 747
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 21 897
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 419
  5. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 16 870
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 13 146
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 229
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 10 190
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 287
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič (vpravo) a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

O očkovaní ruskou vakcínou v pondelok Lengvarský nerozhodol, hoci to ohlásil.

17 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 372-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 716 obetí.

6 h
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Čakať až po vyhnitie

Peter Schutz.

Myslieť si, že Matovič už nebude Matovičom, je halucinácia.

17 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Hodnota bitcoinu presiahla 62-tisíc dolárov.

5m
Volkswagen. Ilustračná fotografia.

Dohoda sa týka približne 120-tisíc zamestnancov.

17m
Nápis hlasajúci opätovné otvorenie reštaurácie v San Franciscu.

Za prvých šesť mesiacov terajšieho fiškálneho roka schodok vzrástol na 1,7 bilióna dolárov.

21m
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Prvú verejnú súťaž ministerstvo zrušilo.

27m