SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Vlastná správa mýtneho systému je výhodnejšia, potvrdzuje štúdia

Minister chce, aby nový mýtny systém spravoval štát sám.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Spravovanie výberu mýta vlastnými silami Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je výhodnejšie, ako by to bolo formou dodávateľa. Zabezpečenie zákazníckych služieb a palubných jednotiek diaľničiarmi by však bolo nákladnejšie ako dodávateľská alternatíva.

Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila NDS.

Súvisiaci článok Štát chce mýtny systém prevádzkovať sám, tender plánuje vyhlásiť na jeseň Čítajte 

Štúdia hodnotila aj rôzne alternatívy projektu z pohľadu rozsahu siete vymedzených úsekov ciest. Najvhodnejšiu na realizáciu označila základnú alternatívu, ktorá uvažuje so zachovaním jestvujúceho rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy, a rozšírenú alternatívu, ktorá pokrýva rozsah prvej alternatívy a rozširuje rozsah spoplatnenia o všetky vymedzené úseky na ostatných cestách prvej triedy (okrem úsekov, nachádzajúcich sa v intravilánoch obcí), doteraz spoplatnených nulovou sadzbou mýta.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ekonomicky najefektívnejšie odporúča zachovať základný rozsah spoplatnenia s rozšírením o vymedzené úseky ciest nachádzajúce sa na diaľničnom prieťahu D1 a D2 v Bratislave.

Štúdia ráta s tým, že výber mýta budú spravovať diaľničiari

Zabezpečenie zákazníckych služieb silami NDS by podľa štúdie bolo o 16 percent nákladnejšie ako zaistenie služieb dodávateľom. Podobne je to aj v prípade palubných jednotiek, kde je výhodnejšie zabezpečenie dodávateľom.

Štúdia zároveň ráta s tým, že výber mýta budú spravovať diaľničiari. Všetky alternatívy počítajú s obstaraním infraštruktúry elektronického výberu mýta do majetku NDS.

V rámci hodnotenia možností technologického riešenia bola podľa štúdie preukázaná vhodnosť satelitného určovania polohy pred inštaláciou mýtnych brán mikrovlnného systému.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade variantu so základným rozsahom spoplatnenia, pričom zákaznícke služby a palubné jednotky by boli zabezpečené dodávateľom, výkon agendy správcu výberu mýta by bol na NDS a zároveň pri satelitnej technológii by ekonomická čistá súčasná hodnota investície bola v rozmedzí od 815 do 887 miliónov eur.

Pri variante s rovnakými parametrami s tým rozdielom, že by išlo o rozšírený rozsah spoplatnenia, by bola táto hodnota od 841 do 916 miliónov eur. A to pri uvažovaní o päťročnej základnej dobe prevádzkovania projektu. Nákladovosť by nemala ani pri najhoršom scenári presiahnuť 15 percent.

Prvý tender chcú vyhlásiť na jeseň

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) minulý týždeň uviedol, že nový mýtny systém by si mal štát prevádzkovať sám.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý z niekoľkých tendrov, ktorý bude na hlavnú časť mýtneho systému, plánuje vyhlásiť na jeseň tohto roka.

Nový mýtny systém by mal stáť celkovo do 350 miliónov eur na celé obdobie desiatich rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 029
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 077
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 070
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 457
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 348
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 829
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 827
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 434
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 262
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 690
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Štát míňa najviac na sociálny systém. Kam idú vaše dane a odvody?

Výdavky verejnej správy sú na úrovni 39 miliárd eur.

Minister financií Eduard Heger (OĽANO).
Prvá Žabka otvorila v Perle Ružinova.
Ilustračné foto.

Maďarsko podporí hospodárstvo investíciami a znížením daní

Premiér Orbán čelí najťažšej úlohe za roky svojej vlády.

Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán.