SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Vlastná správa mýtneho systému je výhodnejšia, potvrdzuje štúdia

Minister chce, aby nový mýtny systém spravoval štát sám.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Spravovanie výberu mýta vlastnými silami Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je výhodnejšie, ako by to bolo formou dodávateľa. Zabezpečenie zákazníckych služieb a palubných jednotiek diaľničiarmi by však bolo nákladnejšie ako dodávateľská alternatíva.

Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti, ktorú zverejnila NDS.

Súvisiaci článok Štát chce mýtny systém prevádzkovať sám, tender plánuje vyhlásiť na jeseň Čítajte 

Štúdia hodnotila aj rôzne alternatívy projektu z pohľadu rozsahu siete vymedzených úsekov ciest. Najvhodnejšiu na realizáciu označila základnú alternatívu, ktorá uvažuje so zachovaním jestvujúceho rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy, a rozšírenú alternatívu, ktorá pokrýva rozsah prvej alternatívy a rozširuje rozsah spoplatnenia o všetky vymedzené úseky na ostatných cestách prvej triedy (okrem úsekov, nachádzajúcich sa v intravilánoch obcí), doteraz spoplatnených nulovou sadzbou mýta.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ekonomicky najefektívnejšie odporúča zachovať základný rozsah spoplatnenia s rozšírením o vymedzené úseky ciest nachádzajúce sa na diaľničnom prieťahu D1 a D2 v Bratislave.

Štúdia ráta s tým, že výber mýta budú spravovať diaľničiari

Zabezpečenie zákazníckych služieb silami NDS by podľa štúdie bolo o 16 percent nákladnejšie ako zaistenie služieb dodávateľom. Podobne je to aj v prípade palubných jednotiek, kde je výhodnejšie zabezpečenie dodávateľom.

Štúdia zároveň ráta s tým, že výber mýta budú spravovať diaľničiari. Všetky alternatívy počítajú s obstaraním infraštruktúry elektronického výberu mýta do majetku NDS.

V rámci hodnotenia možností technologického riešenia bola podľa štúdie preukázaná vhodnosť satelitného určovania polohy pred inštaláciou mýtnych brán mikrovlnného systému.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade variantu so základným rozsahom spoplatnenia, pričom zákaznícke služby a palubné jednotky by boli zabezpečené dodávateľom, výkon agendy správcu výberu mýta by bol na NDS a zároveň pri satelitnej technológii by ekonomická čistá súčasná hodnota investície bola v rozmedzí od 815 do 887 miliónov eur.

Pri variante s rovnakými parametrami s tým rozdielom, že by išlo o rozšírený rozsah spoplatnenia, by bola táto hodnota od 841 do 916 miliónov eur. A to pri uvažovaní o päťročnej základnej dobe prevádzkovania projektu. Nákladovosť by nemala ani pri najhoršom scenári presiahnuť 15 percent.

Prvý tender chcú vyhlásiť na jeseň

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) minulý týždeň uviedol, že nový mýtny systém by si mal štát prevádzkovať sám.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý z niekoľkých tendrov, ktorý bude na hlavnú časť mýtneho systému, plánuje vyhlásiť na jeseň tohto roka.

Nový mýtny systém by mal stáť celkovo do 350 miliónov eur na celé obdobie desiatich rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 542
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 9 539
  3. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 680
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 8 532
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 8 487
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 638
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 591
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 396
  9. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 5 030
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 4 856
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Jednou z prvých, ktorá prišla už po referende o brexite, bola londýnska banka Revolut.

9 h
Vakcína proti chorobe COVID-19 od konzorcia Pfizer/BioNTech má účinnosť 94 percent, pokiaľ ide o pokles symptomatických prípadov nákazy.

Štandardne to trvá niekoľko rokov.

12 h
Roman Szegedi na Bali

Roman Szegedi lietal pre veľkého globálneho dopravcu.

12 h
Ilustračné foto

Prechod bude postupný a pracovné miesta sa budú rušiť prostredníctvom odchodu do dôchodku a dobrovoľných odchodov.

12 h