SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Štát chce mýtny systém prevádzkovať sám, tender plánuje vyhlásiť na jeseň

Zmluvu so SkyToll štát nepredĺži.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Štát chce kúpiť hlavnú časť mýtneho systému ako dielo a tiež ho aj prevádzkovať. V porovnaní so súčasným elektronickým výberom mýta by mal byť lacnejší a výhodnejší.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina) po stretnutí s médiami v pondelok informoval, že výnosy terajšieho mýtneho systému od roku 2010 do roku 2022 by mali dosiahnuť 2 miliardy eur, ale náklady zhruba 1 miliardy eur.

Polovičné náklady na mýto

V novom mýtnom systéme by mali výnosy za desať rokov predstavovať predbežne 2,5 milirád eur a náklady maximálne 350 miliónov. Náklady štátu na mýto by sa mali znížiť zo súčasných 45 až 50 percent na 20 až 25 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Súťaž na hlavnú časť mýtneho systému v hodnote podľa predpokladov 26 mil. eur by sa mala začať na jeseň tohto roka, mal by byť kompatibilný s plánovaným európskym mýtnym systémom.

"Najdôležitejšou zmenou je, že tým, že systém budeme vlastniť, bude veľmi flexibilný. Chceme mať možnosť dynamicky nastavovať sadzby v čase, dynamicky a selektívne spoplatňovať alebo skôr nespoplatňovať niektoré úseky," povedal Doležal.

Zmluva so SkyToll končí v roku 2022

Zmluva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. so spoločnosťou SkyToll, a. s., z roku 2009 uplynie koncom roka 2022, dovtedy však štát, respektíve NDS pravdepodobne už nestihne vybrať nového dodávateľa.

Dohoda so SkyToll-om o predĺžení prevádzky mýta po uvedenom termíne je podľa ministra jednou z alternatív, ale musí ísť o výrazne nižšiu cenu za veľmi krátke, flexibilné obdobie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pravdepodobne nestihneme vysúťažiť nový mýtny systém tak, aby nadväzoval na ukončenie pôvodného systému. Budeme musieť pracovať s alternatívou, že nebudeme mať žiadny mýtny systém, ale to nie je naším cieľom. Alternatíva dva je dohodnúť sa so SkyToll-om za jasných a transparentných podmienok. Treťou možnosťou, ktorú reálne pripúšťam je na nevyhnutnú dobu nasadiť e-známkový systém z osobnej prepravy na nákladnú," očakáva Doležal.

Možnosť predĺžiť zmluvu so SkyToll-om o päť rokov nepovažuje za reálnu, keďže by nebola výhodná pre štát. Minister predpokladá, že nový mýtny systém by mohol začať fungovať predbežne v septembri 2023, respektíve na jar 2024.

Štát ročne ušetrí milión eur

Štát zároveň plánuje v rámci mýtneho systému zrušiť monitoring ciest tretej triedy, spoplatnených nulovou sadzbou. Ročne tak môže ušetriť zhruba milión eur. Monitoring ciest druhej triedy, na ktorých sa mýto tiež nevyberá, má zostať zachovaný.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zároveň sme sa rozhodli zoptimalizovať niektoré úseky, čo znamená v niektorých prípadoch predĺžiť monitorované úseky, čo môže priniesť autodopravcom zľavu rádovo až okolo 4 %. Neplánujeme valorizovať sadzby mýta najbližšie dva roky, to je tiež forma pomoci autodopravcom," priblížil Doležal.

Minister potvrdil, že celoplošné spoplatnenie ciest druhej triedy nie je v pláne. "Mýto je na to, aby bolo na kľúčových dopravných úsekoch, na diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných cestách prvej triedy," uviedol.

Dopravcovia sa úmyselne vyhýbali plateniu

Spoplatnené však majú byť niektoré obslužné intravilány, kde je v súčasnosti tiež nulová sadzba mýta. Napríklad, na diaľnici medzi Košicami a Prešovom podľa ministra niektorí autodopravcovia úmyselne obchádzali spoplatnené časti cez intravilány obcí.

Skryť Vypnúť reklamu

"Iba v konkrétnych intravilánoch vybraných obcí zavedieme spoplatnenie, aby sme (tranzitnú) nákladnú dopravu vrátili späť na diaľničnú sieť. Tam, kde nie je možné využiť diaľničnú sieť, nebudeme spoplatňovať intravilány. To nedáva zmysel. Konzultovali sme ich s autodopravcami," poznamenal Doležal s tým, že to nezasiahne lokálnych dopravcov.

S autodopravcami prebieha rokovanie

Podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco hovorí, že konečný počet dotknutých spoplatnených úsekov v intravilánoch bude zverejnený v rámci príslušnej vyhlášky.

"Rokovania prebiehajú aj s autodopravcami. Začali sme s našim návrhom úsekov, ktoré sme identifikovali na základe dopravných tokov a na základe odbornej diskusie s autodopravcami a s ostatnou odbornou verejnosťou ich postupne revidujeme. Dnes sme na čísle zhruba 26 intravilánov," informoval Ivanco.

Skryť Vypnúť reklamu

Ide podľa neho asi o tri úseky okrem spomínaného medzi Prešovom a Košicami aj na severe a západe Slovenska. "Na západnom Slovensku sú veľmi silne sú postihnuté úseky na dopravnom toku Trnava - Kúty a Trnava - Galanta," spresnil Ivanco.

Zástupca NDS podotkol, že štát chce vlastniť mýtny systém, mal by ho obsluhovať nový personál v regiónoch Slovenska. Štát má ambíciu, aby tento systém bol podporovaný profesionálnymi špičkovými firmami z pohľadu technickej podpory.

"Koncept je postavený tak, že pôjde o niekoľko tendrov. Ambícia je mať vysúťaženého dodávateľa na základnú systémovú jednotku zhruba do 15 mesiacov a následne bude stavba diela. V závislosti od toho, kto bude dodávateľom, kto vyhrá tender, môžeme hovoriť o mesiacoch, o roku," dodal Ivanco.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 007
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 074
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 052
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 519
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 347
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 825
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 824
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 433
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 263
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Štát míňa najviac na sociálny systém. Kam idú vaše dane a odvody?

Výdavky verejnej správy sú na úrovni 39 miliárd eur.

Minister financií Eduard Heger (OĽANO).
Prvá Žabka otvorila v Perle Ružinova.
Ilustračné foto.

Maďarsko podporí hospodárstvo investíciami a znížením daní

Premiér Orbán čelí najťažšej úlohe za roky svojej vlády.

Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán.