Ekonomický rast zrejme prekoná prognózu

Londýn/Bratislava 1. júna (TASR) - Slovensko by malo v tomto roku vykázať rýchlejší ekonomický rast, ako je vládna prognóza na úrovni 4,9 %. Rast ekonomiky ...

Londýn/Bratislava 1. júna (TASR) - Slovensko by malo v tomto roku vykázať rýchlejší ekonomický rast, ako je vládna prognóza na úrovni 4,9 %. Rast ekonomiky sa bude v nadchádzajúcich dvoch rokoch pokračovať.

Ako dnes uviedol štátny tajomník Ministerstva financií SR Vladimír Tvaroška v rozhovore pre agentúru Reuters, Slovensko dosiahne v tomto roku svoje fiskálne ciele a bude pokračovať v implementovaní opatrení, ktoré zaistia prijatie eura v cieľovom roku 2009.

Hospodárstvo Slovenska v uplynulých dvoch rokoch rástlo vďaka reformám v hlavných sektoroch, ktoré prilákali veľké priame investície zo zahraničia a pomohli oživiť domácu spotrebu po rokoch úsporných opatrení.

Ministerstvo financií očakáva, že rast hrubého domáceho produktu (HDP) bude vrcholiť mierne nad hranicou 6 % v roku 2007 po spustení výroby v dvoch nových automobilových továrňach patriacich francúzskemu PSA Peugeot Citro‰n a juhokórejskej Kia Motors.

Slovensko sa nateraz považuje za najnádejnejšieho kandidáta na prijatie eura spomedzi štyroch najväčších nových členských štátov EÚ v strednej Európe vďaka zníženiu rozpočtového deficitu, spomaleniu tempa inflácie a nižšiemu štátnemu dlhu.

Niektorí analytici vyjadrili obavy, že súčasné napätie vo vládnej koalícii by mohlo ohroziť plány ďalšieho znižovania deficitu rozpočtu, osobitne vo volebnom roku 2006. Tvaroška však povedal, že ministerstvo financií zaistí, aby rozpočet neobsahoval výdavky, ktoré by mohli predstavovať v nasledujúcich rokoch riziko pre plnenie fiskálnych cieľov.

"Budeme pripravovať rozpočet pre roky 2006, 2007 a 2008. Rok 2007 je kľúčový pre prijatie eura," zdôraznil. "Znamená to, že rozpočet musí byť pripravený tak, aby deficit bol v roku 2007 určite 3 % HDP, aby sme splnili fiskálne podmienky."

Rýchly ekonomický rast a vytváranie nových pracovných miest viedli k zvýšeniu miezd, čo u centrálnej banky vyvolalo obavy zo vzniku rizík pre bilanciu zahraničného obchodu a inflačné ciele po roku 2005. Tvaroška súhlasil, že rast reálnych miezd v prvom štvrťroku na ročnej úrovni 7 % je prirýchly a nepovažuje ho za udržateľný v dlhodobom horizonte.

Slovensko sa v uplynulých rokoch stalo jednou z najzaujímavejších krajín pre zahraničných investorov. Lacná pracovná sila, blízkosť k západným a východným trhom a nízke daňové zaťaženie prilákali projekty automobilového priemyslu v hodnote 2,5 miliardy EUR, v prepočte 97,5 miliardy SKK.

SR zároveň potrebuje poskytovať rôzne stimuly, ktoré dosahujú až 15 % objemu plánovaných investícií, aby dokázalo držať krok s ponukami prichádzajúcimi zo susedného Maďarska a Poľska. Tvaroška dodal, že predstavitelia vlády momentálne rokujú o zmenách pravidiel poskytovania stimulov. Ako dodal, ministerstvo chce vidieť menej ponúk, ktoré majú bezprostredný vplyv na výdavky rozpočtu.

Informovala o tom britská tlačová agentúra Reuters.

(1 EUR = 39,022 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 572
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 107
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 448
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 586
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 442
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop