SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Chyby v násypoch a podloží ciest spôsobujú eróziu

Najmä voda narúša podložia, následne spôsobí prepady časti vozoviek a ich deštrukciu.

Búrka v nedeľu 14. júna 2020 poškodila úsek na stavbe nultého bratislavského obchvatu na rozostavanej D4/R7. Na snímke poškodený násyp v rámci budovanej D4 pri bratislavských Jarovciach.Búrka v nedeľu 14. júna 2020 poškodila úsek na stavbe nultého bratislavského obchvatu na rozostavanej D4/R7. Na snímke poškodený násyp v rámci budovanej D4 pri bratislavských Jarovciach. (Zdroj: TASR/Jaroslav Novák)

BRATISLAVA. Kvalita násypov a podložia ciest spolu so zlým odvodnením býva dôvodom erózie a následne zlej kvality ciest na Slovensku.

Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký v súvislosti s eróziou poškodeným násypom na stavbe časti diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach.

"Integritu a kvalitu násypov a podložia netreba podceňovať," uviedol v stredu Cenký.

Pôsobenie vody

Najmä voda podľa neho narúša podložia, následne spôsobí prepady časti vozoviek a ich deštrukciu. "Pri stavbe D4/R7 bola práve kvalita a zloženie násypov a podložia predmetom kritiky zo strany médií či odbornej verejnosti," upozornil expert.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri stavbe sú podľa šéfa IDH zodpovedné a kompetentné subjekty, ktoré potvrdzujú správnosť stavebných postupov a použitých materiálov.

A preto považuje v tejto fáze za potrebné skontrolovať najmä to, či je dodržaná projektová dokumentácia a použitý predpísaný materiál a jeho štruktúra.

"Je potrebné pripomenúť, že stavbu D4/R7 bude tridsať rokov spravovať koncesionár a prípadné chyby bude musieť v priebehu stavby odstraňovať na vlastné náklady. To však neznamená, že dielo nemusí byť odovzdané v poriadku a v súlade s projektovou dokumentáciou," poznamenal Cenký s tým, že práve tento súlad by mal byť preskúmaný.

Viaceré spôsoby na zabránenie erózii

Odborník hovorí, že pri erózii svahu nemusí byť hneď nutné jeho odstránenie. Existujú spôsoby, ako je možné erózii zabrániť, a to napríklad aj zatrávnením takým typom rastlín, ktoré zabezpečia súdržnosť svahov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Opäť však pripomínam, že všetko musí byť v súlade s projektovou dokumentáciou. Neobvykle silné dažde a prívaly vody môžu spôsobiť isté poškodenie cestnej infraštruktúry a jej súčastí. A toto je určite pri posudzovaní brať do úvahy," podotkol Cenký.

Nesúhlasí však, že toto by sa malo stať pri silnejšom daždi. Ide podľa neho o ojedinelé a výnimočné prípady, ktoré nie sú pre dané podnebie bežné, napríklad storočná voda.

"Trnavský samosprávny kraj odmietol pred časom pre podobné dôvody prevziať do majetku a správy cesty a mosty odovzdané v rámci D4/R7, pri ktorých boli zistené aj podobné nedostatky," dodal riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Zhotoviteľ obhajuje kvalitu násypu

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy, v utorok potvrdila eróziu násypu pri Jarovciach následkom silného dažďa cez uplynulý víkend.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Búrka odkryla problémy násypu na obchvate, expert odporúča kontrolu Čítajte 

Pri výstavbe diaľnice je to podľa zhotoviteľa bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu.

"Momentálne boli práce na tomto úseku pozastavené. Násyp bude opravený pri jeho dokončení," uviedla D4R7 Construction.

Stavebné práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené od minulého roka, a to dovtedy, pokiaľ padne rozhodnutie, čo bude s násypom, kde použili sporný materiál vrátane azbestu.

Zhotoviteľ stavby sa vlani dohodol s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Národnou diaľničnou spoločnosťou na podrobnom postupe a opatreniach pri úprave násypu. Ide o úsek D4 v dĺžke 1,3 kilometra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  2. Helping people with apps and social networks in Kosice
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  5. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  6. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  7. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  10. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 30 772
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 511
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 710
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 592
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 490
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 702
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 832
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 247
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 275
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchvat Bratislavy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

9 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

7 h

Neprehliadnite tiež

AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

14 h
Hlavné mesto Bratislava.

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk.

16 h

Zvyšovanie cien je reakciou výrobcov na zvyšujúce sa náklady vstupujúce do výroby.

17 h