SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Štátna pomoc podnikateľom nestačí. Takto si môžete pomôcť sami

Slovenská ekonomika sa vrátila do roku 2017.

Počítanie nových prípadov koronavírusu na Slovensku pomaly vytláča počítanie ekonomických následkov reštrikcií.

„Slovenská ekonomika je v tomto roku vo voľnom, viac než desaťpercentnom páde. Ten nás z pohľadu výkonu ekonomiky vracia v čase o tri roky dozadu,“ vyslovil guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír.

Strednodobá predikcia Národnej banky Slovenska (NBS) na najbližšie mesiace nepočíta s ideálnymi vyhliadkami pre podnikateľské prostredie. Základný scenár NBS očakáva dvojciferný prepad ekonomiky o 10,3 percenta.

Rýchly návrat rastu sa nekoná

Pandémia a následné uzavretie ekonomiky Slovenska a štátov EÚ mali obrovský negatívny dopad na živnostníkov, zamestnancov i firmy. Podľa údajov Štatistického úradu SR klesla v apríli priemyselná výroba o vyše 40 percent a tržby prevádzok pre obyvateľov o ešte viac.

„Návrat na predkrízové úrovne bude pomalý a žiadne zázraky nemožno očakávať. Ekonomickí analytici sa zhodujú, že predkrízovú úroveň ekonomiky dosiahneme až na konci roka 2021,“ predpovedá ekonomický analytik Tatra banky Juraj Valachy.

Predikcia NBS hovorí o predpoklade neistoty, čo ovplyvní správanie spotrebiteľov aj investorov. V menšej či väčšej miere môžu pretrvávať alebo sa sporadicky znovu objaviť aj jemnejšie formy núdzových karanténnych opatrení.

Ide o dôvody, pre ktoré podnikatelia nemôžu očakávať, že sa za týždne či mesiace vráti ich podnikanie do kondície, v akej bolo pred vypuknutím pandémie. Návrat bude pomalý a podniky, ktoré zvolia vyčkávaciu taktiku, sa ho nemusia dožiť. Otázkou je, ako prežiť vyše rok a pol trvajúci ekonomický prepad.

Prispôsobte podnikanie situácii

„Malí a strední podnikatelia krízu pocítia veľmi silne. Väčšinou nemajú také finančné rezervy ako veľké podniky a nevedia ani tak pružne zareagovať pri výpadku jedného odberateľa či dodávateľa,“ hodnotí situáciu Valachy.

„Na druhej strane sú veľmi pružní pri nachádzaní netradičných riešení a inovácií. To bola vždy ich silná stránka a práve v tejto dobe to môže byť ich konkurenčná výhoda oproti veľkým firmám,“ dodáva Valachy.

Nemožno čakať, že sa situácia vyvinie podľa očakávaní podnikateľa. Omnoho lepšou stratégiou prežitia je prispôsobiť sa jej.

„Kľúčovým vždy bolo aj bude schopnosť rýchlo reagovať na zmeny na trhu a prispôsobiť svoju ponuku požiadavkám zákazníkov. Ako ukázali uplynulé mesiace, stačí jedno vládne nariadenie a firma má problém pokryť náklady. Stavať biznis na očakávanom vývoji sa skrátka nedá, dá sa však diverzifikovať,“ hovorí Pavel Škriniar z Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave.

„Veľmi pekným príkladom je sektor stravovania. Niekto prevádzku zatvoril, niekto jedlo predával cez okienko a niekto začal aj s rozvozom,“ dodáva.

Ponaučenie teda znie, že netreba čakať. Vyčkávanie je drahé a karanténne opatrenia sa môžu kedykoľvek vrátiť. Je lepšie byť pripravený ako prekvapený.

Digitalizujte svoje služby

Ďalšou možnosťou, ako sa dostať viac k ľuďom, je internet. Už len preto, že v priemere šesť z desiatich spotrebiteľov na Slovensku si v uplynulom roku kúpilo nejaký tovar alebo službu online. Aktuálne čísla ukazujú, že pandémia zvýšila platby v e-shopoch o viac ako tretinu. Dostať sa na internet preto nebude otázkou prestíže, ale prežitia.

Začať podnikať online sa dá rýchlo aj lacno. Často sa stačí zaregistrovať u partnerov, ktorí združujú potenciálnych zákazníkov, a môžete začať predávať. Takéto platformy nájdete združené napríklad na Digitálnom trhu.

„Ide o priestor, ktorý spája ľudí s podnikateľmi. Zjednotil overených online partnerov, cez ktorých je jednoduché začať podnikať online. Bez komplikovaných registrácií a vybavovania, v rôznych oblastiach biznisu. Dokonca je možné využiť platobnú bránu, čo sa dá urobiť bez akejkoľvek administrácie navyše,“ hovorí Karol Radics z Tatra banky, ktorá Digitálny trh spustila.

Za mesiac fungovania Digitálneho trhu sa už u partnerov zaregistrovali stovky podnikateľov. Desiatky z nich získali nových klientov a zákazky z online priestoru, ktorý dovtedy nevyužívali. Vďaka digitalizácii viete nielen získať viacerých zákazníkov, ale aj rozšíriť podnikanie.

Osviežte predmet podnikania

Mnoho služieb, ktoré boli pred krízou vyhľadávané, môžu prestať byť zaujímavými a naopak, objavia sa nové výzvy.

„Bude sa meniť aj charakter domácej spotreby,“ očakáva Peter Kažimír.

Orientovať sa na nové možnosti na trhu je preto absolútnou prioritou. Vyčkávanie, že veci budú také, ako boli, je stratégiou bankrotu. Zároveň je treba iniciovať zmeny k lepšiemu aj rozšírením podnikania.

„Problematický môže byť aj návrat na pôvodné trhy. Výpadok v produkcii mohol odberateľov prinútiť hľadať alternatívy. Ak ich našli, nemusí byť pre nich už zaujímavé vrátiť sa k pôvodným objednávkam. Krízou pozmenené nákupné zvyklosti sa už nemusia vrátiť do predkrízových koľají. Je potrebné prispôsobiť sa tomu,“ vysvetľuje Pavel Škriniar.

„Bude potrebné modernizovať náš ekonomický model. Ten, ktorý nám posledné desaťročia dobre slúžil, ale svet sa zmenil,“ radí aj guvernér NBS.

Nové možnosti podnikania však ponúka práve internet. Umožňuje sprístupniť novú službu, uviesť na trh novinku alebo osloviť novú skupinu používateľov.

„Vďaka partnerom na Digitálnom trhu môžete rozšíriť predmet podnikania do internetového priestoru bez toho, aby ste museli programovať vlastné aplikácie,“ hovorí Radics.

Využite možnosti na udržanie finančnej stability

Peniaze v podnikaní sú dôležité nielen na prežitie, ale aj na rozvoj, napredovanie a udržanie zamestnanosti. Práve na takéto účely slúži možnosť čerpať úver so zárukou SIH Antikorona.

Ide o finančný nástroj na výhodné úverové financovanie udržania zamestnanosti v malých a stredných podnikoch. Pozostáva z úrokovej dotácie, ktorá môže byť poskytnutá až do výšky štyroch percent. Znamená to, že konečné úvery tak môžu byť pre podniky bezúročné.

„Okrem možnosti úverov so zárukou SIH Antikorona je stále možné, aby klient požiadal o odklad splátok na úvere. Rovnako má možnosť čerpať úver so zárukou EaSI do 25-tisíc eur so zvýhodnenou úrokovou sadzbou či požiadať o štandardné financovanie, prípadne prolongáciu poskytnutého kontokorentného úveru,“ hovorí vedúca oddelenia vývoja úverových produktov pre malých a stredných podnikateľov v Tatra banke Zuzana Malcová.

„Zaujímavá bude možnosť požiadať o úver so štátnou garanciou. Hoci presné podmienky ešte nie sú schválené, Tatra banka už žiadosti od klientov preberá. Aktuálne evidujeme viac ako 1300 žiadateľov. Pomocou je aj bezplatný podnikateľský účet,“ hovorí Malcová.

Dostatok financií dokáže zabezpečiť chod firmy v najťažšom období, kým sa ekonomika nezačne uzdravovať. Rovnako vytvorí investičný základ na nové podnikateľské výzvy či partnerstvá alebo na budovanie online biznisu, ktorý bude časom naberať na atraktivite. Pri správnom postupe môže byť súčasná kríza pre mnohých podnikateľov dokonca príležitosťou na rozvoj.

Tento článok vám prináša Tatra banka.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  3. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 035
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 15 934
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 422
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 599
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 009
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 855
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 311
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 238
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 158
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 016
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Banky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Medzinárodný menový fond
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéfa polície vyberie koalícia podľa pravidiel, ktorým sama neverí

Konkurz vypíše minister Mikulec v najbližších dňoch.

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Veľké slovenské automobilky síce zatiaľ neprepúšťajú, časť ich dodávateľských firiem však nemala iné východisko.
Ilustračné foto.

Materská spoločnosť Googlu sa s akcionármi dohodla na urovnaní sporu

Firma podporí programy na ľudskú rozmanitosť, spravodlivosť a inklúziu.

Ilustračná fotografia.

V priemysle s palmovým olejom odhalili vykorisťovanie aj otroctvo

Väčšina palmového oleja v hodnote asi 65 miliárd dolárov pochádza z Malajzie a Indonézie.