SME
Pondelok, 13. júl, 2020 | Meniny má MargitaKrížovkyKrížovky

Časť nultého obchvatu by mohli motoristi využívať koncom júna

Zhotoviteľ D4/R7 dostal 90 dní na dodanie údajov o spornom násype.

BRATISLAVA. Časť rýchlostnej cesty R7 v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu by mohli motoristi využívať na konci júna.

Uviedol to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister.

Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci.

Skryť Vypnúť reklamu

Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok.

Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov.

"Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.

Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.

Násyp je vedený ako čierna stavba

Andrej Doležal ďalej uviedol, že koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov o stavebnej a environmentálnej rovine spornej časti stavby. Bude mať na to navyše 90 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad.

Časť násypu však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.

Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom.

"Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.

Dva scenáre

Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala.

Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím.

Posudky koncesionára stavbu obhajujú

Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.

"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga.

Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Polícia hovorí o nelegálnej ťažbe štrku, zhotoviteľ D4/R7 to odmieta Čítajte 

Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.

Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia.

Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.

Problém v dĺžke 300 až 400 metrov

Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky.

"Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 - 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.

Skryť Vypnúť reklamu

Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.

Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur.

Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia SR.

Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  2. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  3. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  4. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  5. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  6. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  7. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  9. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  1. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  2. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  3. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  4. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  5. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  6. Študijný program s uplatnením v automobilovom priemysle
  7. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  8. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  9. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  10. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 50 713
  2. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 16 012
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 669
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 12 709
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 11 836
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 565
  7. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 10 549
  8. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 10 239
  9. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 9 921
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 9 115
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy, Andrej Doležal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Účastníčky s transparentom počas protestného pochodu za rešpektovanie reprodukčných práv s názvom Nebudeme ticho! v uliciach Starého Mesta v Bratislave.
Dobré ráno

Dobré ráno: Parlament bude rozhodovať o interrupciách

Podľa kritických hlasov ide o psychický nátlak.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prvý výstrel Anny Záborskej

Nebudú spokojní, kým ukončenie tehotenstva nebude na úrovni s vraždou.

Peter Tkačenko
ANALÝZA

Orbán udal tempo, po voľbách ho zrejme nasleduje štyrikrát väčšie Poľsko

Ľudia uverili, že Poľsko sa môže zmeniť.

Matúš Krčmárik

Neprehliadnite tiež

Rakúsko chce, aby balík na zotavenie ekonomiky pomohol tým najchudobnejším

Kurz uviedol, že granty ako také už neodmieta, chce však rokovať o tom, aký podiel budú mať na celkovom objeme balíka.

Rakúsky kancelár Sebastian Kurz.

Chorvátsko a Bulharsko vstúpili do čakárne pre prijatie eura

Krajiny urobili dôležitý krok smerom k prijatiu spoločnej európskej meny.

Ilustračné foto.

NDS porušila pri tendroch na tunel Višňové zákon, dostali pokutu

Skonštatoval tp Úrad pre verejné obstarávanie.

Ilustračné foto.