SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Časť nultého obchvatu by mohli motoristi využívať koncom júna

Zhotoviteľ D4/R7 dostal 90 dní na dodanie údajov o spornom násype.

BRATISLAVA. Časť rýchlostnej cesty R7 v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu by mohli motoristi využívať na konci júna.

Uviedol to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister.

Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci.

Skryť Vypnúť reklamu

Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok.

Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov.

"Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.

Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.

Násyp je vedený ako čierna stavba

Andrej Doležal ďalej uviedol, že koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov o stavebnej a environmentálnej rovine spornej časti stavby. Bude mať na to navyše 90 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad.

Časť násypu však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.

Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom.

"Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.

Dva scenáre

Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala.

Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím.

Posudky koncesionára stavbu obhajujú

Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.

"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga.

Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Polícia hovorí o nelegálnej ťažbe štrku, zhotoviteľ D4/R7 to odmieta Čítajte 

Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.

Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia.

Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.

Problém v dĺžke 300 až 400 metrov

Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky.

"Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 - 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.

Skryť Vypnúť reklamu

Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.

Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur.

Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia SR.

Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 758
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 036
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 482
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 382
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 121
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 140
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 931
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy, Andrej Doležal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka Bratislavy.

Zamestnanosť ľudí z rómskych komunít zaostáva za majoritnou

V marginalizovaných skupinách sa viac prejavuju rodové rozdiely.

Banky v eurozóne podceňuje úverové straty, varoval Stournaras

Úrady pre dohľad nad bankami sa tento rok zamerajú na kvalitu aktív.

Jannis Stournaras.

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.