SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Nový slovensko-rakúsky ropovod nepôjde cez Žitný ostrov

Tajomník ministerstva hospodárstva plánuje hľadať nové trasy ropovodu s rakúskou stranou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba slovensko-rakúskeho ropovodu z Bratislavy do Schwechatu sa cez Žitný ostrov nebude realizovať.

Na utorňajšej tlačovej besede to potvrdil štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Karol Galek (SaS).

„Prvé kroky k ochrane Žitného ostrova sme už urobili. V programovom vyhlásení vlády sme dali definitívnu stopku výstavbe ropovodu cez Žitný ostrov. Jednoducho tadiaľ ropovod nepôjde,“ zdôraznil Galek.

Výstavba slovensko-rakúskeho ropovodu sa však ešte realizovať môže. Musí sa však nájsť iná trasa ropovodu. „Budeme ešte s Rakúšanmi rokovať o trasovaní ropovodného prepojenia. Jedine cez Žitný ostrov však ropovod nepôjde,“ konštatoval Galek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo chce chrániť Žitný ostrov

Poslankyňa NR SR Anna Zemanová (SaS) spustila národný projekt záchrany Žitného ostrova. Poslankyňa chce, aby ľudia našli efektívne riešenia, ktoré zabránia znečisteniu podzemných vôd cez chránenú vodohospodársku oblasť Žitného ostrova.

Odborníci a aktivisti môžu posielať svoje nápady na webovú stránku poslankyne. Informovala o tom v utorok na tlačovej konferencii.

Nápady bude Zemanová zbierať do konca leta. Následne ich prekonzultuje s odborníkmi a predloží vláde.

"Mám predstavu, ako by to mohlo fungovať, ale mojím cieľom je neobmedzovať ľudí s riešeniami, ktoré by mohli prísť. Je to otvorená databáza a už dnes nám ľudia píšu," poznamenala Zemanová.

Ako príklad spomenula haváriu v Slovnafte, kde rôzni ľudia predstavili udržateľné riešenie, ktoré zachránilo ostrov od znečistenia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tu nejde o sanáciu jednotlivých zdrojov a skládok, prioritou je zastaviť toxický mrak na území, na ktorom sa infiltruje voda do Žitného ostrova," hovorí Zemanová.

Galek deklaroval, že ministerstvo bude partnerom budúcich riešení ochrany ostrova, ktoré vzniknú z projektu.

"V tomto prípade sa pre nás stala prioritou ochrana vôd, jasne sme to deklarovali. Je to možno na úkor nejakých investícií v nasledujúcich rokoch, ale vždy je to lacnejšie, ako keby sme museli sanovať prípadné ekologické havárie," povedal Galek.

Rakúsko je na stavbu ropovodu pripravené

Súvisiaci článok Bratislavský kraj nesúhlasí s ropovodom cez Žitný ostrov Čítajte 

Proti výstavbe ropovodu cez Bratislavu, teda aj cez Žitný ostrov, sa už jasne postavil Bratislavský samosprávny kraj, ako aj vedenie bratislavskej mestskej časti Petržalka.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) považuje projekt výstavby ropovodného prepojenia Bratislavy a rakúskeho Schwechatu stále za reálny, na konečné slovo si počká až od novej vlády.

Spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline, ktorú založili slovenský Transpetrol (74-percentný vlastník) a rakúsky OMV (26-percentný), už niekoľko rokov hľadá alternatívne riešenia trasovania slovensko-rakúskeho ropovodu.

Trasa plánovaného ropovodu mala viesť z 90 % celkovej dĺžky (približne 80 kilometrov) územím Rakúskej republiky.

Na rakúskej strane je všetko pripravené na výstavbu ropovodu už viac rokov. Problémom je trasovanie úseku na území Slovenskej republiky.

Spoločnosť BSP upozorňuje, že už v súčasnosti územím Žitného ostrova prechádza 17 kilometrov ropovodu Družba a taktiež sú na tomto území situované viaceré čerpacie stanice, či rôzne dopravné stavby, po ktorých sa uskutočňuje preprava ropných látok.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovensko-rakúsky ropovod mal byť navrhnutý podľa najprísnejších a vysoko nadštandardných kritérií pre líniové stavby tohto druhu, keďže nešlo o klasický konvenčný systém, ale o sofistikovanú stavbu.

Rezervný ropovod do Rakúska

Projekt ropovodu bol z hľadiska trasovania spracovaný vo variantných riešeniach.

Vo verzii projektu z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova.

Neskôr spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline vypracovala návrh desiatich trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore.

Mestský koridor mal viesť cez Bratislavu, karpatský mal smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg.

Modely vedené cez Karpaty, ktoré boli pre aktivistov prijateľnejšie, však boli podľa firmy Bratislava-Schwechat Pipeline finančne nákladnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ropovod mal stáť podľa pôvodných odhadov 75 až 140 miliónov eur. Slovensko malo začať s výstavbou ropovodu ešte na jeseň roku 2004.

Pre problémy s trasovaním ropovodu na slovenskom území sa však projekt neustále posúval.

Ropovod medzi Bratislavou a Rakúskom bol projektovaný ako reverzný, čo znamená, že v prípade výpadku dodávok ropy prostredníctvom ropovodu Družba by bolo Slovensko schopné prijímať dodávky ropy cez sieť ropovodov TAL a AWP z územia Rakúska.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Home (ale aj) Office
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  1. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  2. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  3. Poznanie
  4. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  6. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  7. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  8. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  9. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  10. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 33 135
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 29 615
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 400
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 13 273
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 094
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 523
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 101
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 855
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 436
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 269
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ropa

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fosílne palivá, Karol Galek
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Holandsko zadržalo štyri milióny eur Bödörovi st. pre podozrenie z prania peňazí

Zistenia holandských orgánov potvrdzujú spoločné podnikanie Penty a Bödöra.

Fotografia Miroslava Bödöra v Hospodárskych novinách, ktorú Hospodárske noviny nevlastnia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Snáď sa Slovensko poučí, čo sa deje v Česku

Jaroslav Flegr hovorí, ako sa nám pandémia vymyká spod kontroly.

Podcast Dobré Ráno.
Monika Jankovská v rukách polície.
Na snímke vľavo Kenan Bajrič  (Žilina) a Lucas Lovat (Slovan).

Neprehliadnite tiež

Do Chorvátska sa už nelieta. Ako pandémia zasiahla letisko?

Kríza v letectve je naďalej veľmi hlboká.

Po januári a februári bol august na letisku z hľadiska počtu vybavených cestujúcich tretím najsilnejším mesiacom v roku.
Najviac zdevastovaná je budova bývalej kasárne, ktorá sa nachádza hneď pri vstupe.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Založiť si živnosť alebo eseročku? Čo je výhodnejšie

Živnosť je z hľadiska spravovania jednoduchšia

Podnikatelia. Väčšina na úrad chodí radšej osobne.

Americká sudkyňa dočasne zrušila zákaz používania aplikácie WeChat

Sudkyňa tvrdí, že vláda poskytla málo dôkazov.

Aplikácia WeChat je populárna medzi čínskymi študentmi, Američanmi žijúcimi v Číne a Američanmi, ktorí majú osobné alebo obchodné vzťahy s Čínou.