SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Spustili slovensko-maďarský plynovod na prepravu v smere do Maďarska

Denné prepravené množstvá sa pohybujú okolo 10 miliónov metrov kubických plynu.

Nová časť kompresorovej stanice Veľké Zlievce v okrese Veľký Krtíš, ktorá slúži na obsluhu jediného plynového prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom, vzdialenom asi 19 kilometrov od stanice, vo Veľkých Zlievcoch 25. novembra 2019.Nová časť kompresorovej stanice Veľké Zlievce v okrese Veľký Krtíš, ktorá slúži na obsluhu jediného plynového prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom, vzdialenom asi 19 kilometrov od stanice, vo Veľkých Zlievcoch 25. novembra 2019. (Zdroj: TASR/Branislav Caban)

BRATISLAVA. Slovensko-maďarský plynovod naplno ožil. Plynovodné prepojenie s našim južným susedom od svojho uvedenia do prevádzky štyri roky spalo.

Už rok však môžu slovenskí a maďarskí plynári konštatovať, že výstavba plynovodu mala význam.

Zvýšenie energetickej bezpečnosti regiónu

„Tento plynovod z hľadiska zásobovania zemným plynom zvýšil bezpečnostný komfort oboch krajín i celého regiónu. Dopyt po preprave zároveň potvrdzuje, že aj z komerčného hľadiska bolo rozhodnutie o výstavbe tohto plynovodu správne,“ povedal hovorca spoločnosti Eustream Pavol Kubík.

Skryť Vypnúť reklamu

Denné prepravené množstvá sa v súčasnosti pohybujú okolo 10 miliónov metrov kubických plynu.

Smer zo zo Slovenska do Maďarska

Slovenský prepravca zemného plynu potvrdil, že záujem o prepravu plynu slovensko-maďarským plynovodom zo strany účastníkov trhu so zemným plynom stále pretrváva.

„Plynovod sa v súčasnosti využíva na prepravu v smere zo Slovenska do Maďarska,“ podotkol Kubík.

Eustream už eviduje záujem aj o prepravu plynu v opačnom smere, teda z Maďarska na Slovensko.

„Do budúcna vidíme významný potenciál pre využitie tohto plynovodu na prepravu z rozličných zdrojov v smere z juhovýchodu (Čierne More, TurkStream, kaspická oblasť),“ konštatoval Kubík s tým, že medzi Slovenskom a Maďarskom je zhoda na tom, že tento plynovod bude využívaný na prepravu plynu z Maďarska ďalej na európske trhy, najmä do Rakúska.

Skryť Vypnúť reklamu

4,5 miliardy metrov kubických plynu ročne

Slovensko-maďarský plynovod uviedli do komerčnej prevádzky 1. júla 2015.

Plynovod ponúka trhu prepravnú kapacitu v objeme 4,5 miliardy metrov kubických plynu ročne v smere zo Slovenska do Maďarska na pevnej báze.

V opačnom smere je k dispozícii prerušiteľná kapacita vo výške 1,8 miliardy metrov kubických ročne.

Plynovodné prepojenie Slovenska a Maďarska spojilo vysokotlakové prepravné systémy medzi Veľkými Zlievcami na slovenskej strane a maďarskou obcou Vecsés na predmestí Budapešti.

Obojsmerný plynovod má dĺžku 110,7 kilometra. Z toho 92,1 kilometra je na území Maďarska a 18,6 kilometra na slovenskom území.

Výstavba plynovodu stála 170 miliónov eur, z toho na slovenskej strane asi 21 miliónov eur. Projekt podporila aj Európska únia, a to v rámci Európskeho energetického programu pre obnovu sumou 30 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  4. Poznanie
  5. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  8. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  9. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  10. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 33 447
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 30 431
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 303
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 13 589
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 995
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 487
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 118
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 034
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 413
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 234
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Maďarsko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čo vybral Kočner z trezoru? Polícia si dôležité video vypýtala neskoro

Kamerové záznamy z bánk sa automaticky ničia po 13 mesiacoch.

Známa snímka z bezpečnostnej kamery v Tatra banke z 27. februára 2018, deň po zverejnení informácií o vražde novinára Jána Kuciaka. Marian Kočner bol najprv v bezpečnostnej schránke, vzal z nej čosi malé a vzápätí vybral z vlastného účtu 50-tisíc eur.
Dobré ráno

Dobré ráno: Snáď sa Slovensko poučí, čo sa deje v Česku

Jaroslav Flegr hovorí, ako sa nám pandémia vymyká spod kontroly.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Nepokoj nad dôkazmi

Fakt, že vyžiadanie kamerových záznamov polícia zmeškala o päť dní, je na porazenie.

Zuzana Kepplová.
Fotografia Miroslava Bödöra v Hospodárskych novinách, ktorú Hospodárske noviny nevlastnia.

Neprehliadnite tiež

Ceny ropy posilnili

Väčšina ázijských akciových trhov oslabila.

Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto

Do Chorvátska sa už nelieta. Ako pandémia zasiahla letisko?

Kríza v letectve je naďalej veľmi hlboká.

Po januári a februári bol august na letisku z hľadiska počtu vybavených cestujúcich tretím najsilnejším mesiacom v roku.
Najviac zdevastovaná je budova bývalej kasárne, ktorá sa nachádza hneď pri vstupe.