SME

Cargo Slovakia v prvom štvrťroku prepravila o pätinu menej tovarov

Nákladná preprava pri objeme 6,67 milióna ton medziročne klesla o 1,61 milióna ton.

Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou.Termináli kombinovanej dopravy Dobrá v Čiernej nad Tisou. (Zdroj: TASR/František Iván)

Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →


BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) v prvom štvrťroku tohto roka zaznamenala takmer pätinový prepad objemu nákladnej dopravy.

Prepravila 6,67 mil. ton tovarov, čo je medziročne menej o 1,61 mil. ton, resp. o 19,4 percent.

Útlm hutníctva aj automobiliek

Hlavným dôvodom poklesu je podľa štátneho vlakového nákladného dopravcu vývoj hutníctva, keď je od mája 2019 prebytok lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Z uvedeného poklesu ide 94 percent na vrub práve hutníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Výkony zákazníkov spoločnosti z tohto odvetvia vlani v prvom štvrťroku boli na bežnej úrovni, pokles nastal až vlani v máji a pokračuje až doteraz, preto je medziročný rozdiel taký výrazný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Dopady pandémie sa prejavujú vo svete od konca minulého roka a na Slovensku od druhej polovice marca. Viacerí naši významní zákazníci najmä v segmente automotive (preprava automobilov a komponentov na ich výrobu) a v prepravách dreva pristúpili k prerušeniu výroby," uviedla riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Súvisiaci článok Železnice pridávajú vozne na vybrané vlaky Čítajte 

Výpadky prepráv sa len u týchto zákazníkov pohybujú vo výške 70 tis. ton za poslednú dekádu marca, pričom od apríla očakáva dopravca v uvedených segmentoch výpadok objemu na úrovni 235 tis. ton tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

"Samozrejme, za predpokladu, že sa situácia v súvislosti s COVID-19 výrazne nezhorší a nepríde k odstávke výroby v ďalších, najmä na spotrebu surovín náročných podnikoch," upozornila Kuncová.

Objem prepráv ešte klesne

Spoločnosť pre všeobecný pokles spotreby trhu očakáva čiastočný útlm aj v iných komoditách, situáciu intenzívne monitoruje a vyhodnocuje.

Predpokladá, že pri trvaní efektov pandémie do polovice augusta klesne objem prepráv na 27,13 mil. eur, čo by znamenalo spolu v kombinácii s pokračujúcou recesiou hutníctva medziročný pokles prepravy tovarov o 2,83 mil. ton, resp. o 9,4 percenta.

Prvý štvrťrok 2019 ešte nebol zasiahnutý recesiou, preto je podľa dopravcu ťažké odhadnúť dopad koronakrízy porovnávaním medziročných výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok prepravených objemov o 19 percent sa prejavil rovnakým podielom na nižších medziročných tržbách z prepráv. Už po prvých náznakoch recesie ZSSK CARGO zareagovalo prijímaním interných opatrení, ktoré boli zamerané na znižovanie nákladov," priblížila Kuncová.

Ide o čerpanie prekážok v práci od 1. augusta 2019, za ktoré zamestnanci dostávajú 60 percent priemerného zárobku, lepšiu organizácie práce s cieľom redukovať nadčasovú a inú príplatkovú prácu v noci, cez víkend, ako aj znižovanie počtu zamestnancov, redukovanie manipulačných vlakov.

Tieto opatrenia v súčasnosti firma ešte viac uplatňuje, aby dosiahla významné úspory nákladov voči plánu na rok 2020, keďže oproti zámeru za tri mesiace roka je podľa dosiahnutých tržieb vplyvom recesie a koronavírusu v sklze zhruba 9 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Očakávaný výpadok 20 miliónov

Dopravca neočakáva skoré uvoľnenie opatrení a poľavenie recesie, preto tržby a výsledok budú výrazne horšie, ako pôvodne plánoval. Aktualizovaný plán spolu s návrhmi opatrení predložil na schválenie valnému zhromaždeniu.

ZSSK CARGO dosiahlo v úvodnom štvrťroku 2020 celkové prevádzkové výnosy 57,3 mil. eur. Medziročne je to menej o 17 percent, v porovnaní s plánom je to horšie o 8 percent.

"Hlavnou príčinou je pretrvávajúca recesia znásobená pandémiou koronavírusu prejavujúca sa výpadkami na tržbách z prepravy. Tržby z prepravy pritom predstavujú viac ako 85 percent celkových výnosov spoločnosti. Keďže neočakávame rýchle zlepšenie, očakávame výpadok celkových výnosov na rok 2020 voči plánu viac ako 20 mil. eur," uviedla Kuncová.

Dopravca zaznamenal v prvej štvrtine roka celkové prevádzkové náklady tiež 57,3 mil. eur, čo je voči plánu lepšie o 3,5 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Úsporu dosiahol vo variabilných nákladoch z dôvodu nižších prepravných objemov (úspora na trakčných médiách, za prístup k železničnej infraštruktúre) a vo fixných nákladoch opatreniami v oblasti zamestnanosti.

"Voči rovnakému obdobiu minulého roka je pokles nákladov viac ako 5,5 mil. eur. Najväčšiu položku na prevádzkových nákladoch predstavujú osobné náklady (40 percent), ktoré za tri mesiace 2020 dosiahli hodnotu 22,5 mil. eur," podotkla Kuncová.

Náklady na trakčnú elektrinu a naftu predstavovali 8,6 mil. eur a za železničnú dopravnú cestu 3,3 mil. eur, náklady za nájmy dosiahli 13 mil. eur. Keďže väčšina položiek v rámci nákladov má fixný charakter, ich vývoj nekorešponduje s vývojom tržieb.

Vedenie ZSSK CARGO pripravuje a prijíma opatrenia na znižovanie nákladov v oblasti osobných nákladov, pri nakupovaní služieb a materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

"Výpadok výnosov viac ako 20 mil. eur vzhľadom na štruktúru nákladov nie je v krátkodobom horizonte možné v plnom rozsahu kompenzovať a preto očakávaný vývoj povedie k prehĺbeniu straty. Na elimináciu straty sú momentálne rozpracované interné projekty, realizáciou ktorých firma v krátkom čase prispôsobí svoje prevádzkové zdroje aktuálnym objemom prepráv a dosahovaným tržbám," dodala riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 117
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 296
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 156
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 863
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 726
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu