SME

Azbestový násyp diaľnice D4 musia podľa ministra Doležala odstrániť

Podľa ministra dopravy môže byť kopcov plných odpadu na stavbe bratislavského obchvatu viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Stavba sporného násypu diaľnice D4 pri bratislavskej mestskej časti Jarovce obsahuje nepovolený odpad. Koncesionár, respektíve zhotoviteľ úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta, ju bude musieť pravdepodobne odstrániť.

Ako v piatok informoval minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (Sme rodina), po závažných zisteniach na stavbe D4 si nevie predstaviť, že stavebný úrad prijme iné rozhodnutie ako odstránenie stavby.

Stavba úseku D4 sa ešte predĺži

"Je tam odpad, stavebné povolenia a stavebný projekt hovoril, že tam nesmie byť odpad. Musí tam byť kvalitné kamenivo z lomu," povedal Doležal.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Azbest spôsobuje rakovinu, teraz ho našli pod obchvatom Čítajte 

Dôležité bude podľa neho komunikovať aj s rezortom životného prostredia, aby sa prípadné odstránenie stavby realizovalo za sprísnených okolností a opatrení. Špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby by mal v tomto prípade rozhodnúť približne do polovice mája.

Koncesionárom PPP projektu D4R7 je spoločnosť Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, hlavným zhotoviteľom stavby úsekov D4 a R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov je firma D4R7 Construction, s. r. o., zložená zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a z rakúskeho Porr Bau. Podľa odhadov ministerstva dopravy koncesionár bude musieť v súvislosti s odstránením stavby násypu na D4 znášať náklady za desiatky miliónov eur.

"My a predpokladám, že aj kolega zo životného prostredia budeme dbať na to, aby sa odstránenie stavby konalo za prísnych bezpečnostných opatrení, aby nedošlo opäť opäť k úniku látok do ovzdušia a k ohrozeniu obyvateľstva," uviedol Doležal.

SkryťVypnúť reklamu

Koncesionár projektu sa podľa neho na stretnutí vo štvrtok tváril, že je všetko v pohode a nejako to vyriešia.

"To nie je nejaká treťotriedna cesta v Kongu v Afrike. Je to budúca diaľnica, po ktorej má prejsť 20-tisíc áut denne," upozornil minister dopravy.

"Vyjadrenia ministra dopravy SR smerom k projektu D4R7 analyzujeme a v dohľadnom čase poskytneme našu odpoveď," reagovala v piatok spoločnosť D4R7 Construction.

Doležal nevie odhadnúť, ako dlho môže trvať odstránenie stavby a o koľko to môže predĺžiť stavbu sporného úseku D4.

"Predpokladám, že ostatné úseky budú napredovať podľa plánu. Niektoré úseky sú pripravené na odovzdanie, ale to je iná téma," povedal minister. Úseky R7 a D4 mali byť odovzdané do prevádzky pôvodne postupne v priebehu tohto a budúceho roka. "Viem si predstaviť riešenie, že celý mostný úsek D4 ponad Dunaj a Jarovecké ramená bude spojazdnený a sprístupnený až po Slnečnice (obytná časť v Petržalke - poz. red.) a posledný úsek asi bude v omeškaní," očakáva Doležal.

SkryťVypnúť reklamu

Násyp je v rozpore s projektom

Aj keby bol násyp na D4 staticky v poriadku, podľa ministra to nevyrieši zásadný problém, že je tam nevhodný materiál v rozpore so stavebným povolením a projektom.

Súvisiaci článok Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou Čítajte 

"Musíme si stáť za svojim. Ak to má byť poriadna diaľnica, tak tam musí byť poriadny materiál v súlade so stavebným povolením," tvrdí Doležal.

Nič na tom podľa neho nezmení fakt, že násyp spevníme.

"Musí prísť k odstráneniu stavby, iné riešenie nevidím," zdôraznil minister. Štátny stavebný dohľad podľa neho konal a dal dostatočný priestor aj koncesionárovi, aby riešenie problému našiel.

"Budem iniciovať kontrolu aj v rámci ministerstva dopravy, či štátny stavebný dohľad postupoval tak, ako mal. A to isté budem iniciovať aj u kolegov v rámci vlády, aby prešetrili postup príslušného okresného úradu v sídle kraja, odboru životného prostredia, prečo ten ešte dva roky nekonal," poznamenal Doležal.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba môže byť podľa neho odstránená z dvoch dôvodov - odbor životného prostredia povie, že to nie je stavba, ale skládka, ale môže o tom rozhodnúť aj stavebný úrad, pretože je to v rozpore so stavebným povolením.

Minister očakáva súdny spor, koncesná zmluva totiž počíta s tzv. kompenzačnými udalosťami, ktorých je aktuálne zhruba 140.

"Sporíme sa podľa pravidiel platnej koncesnej zmluvy, o rôznych veciach na rôznych úsekoch celej stavby D4R7. Zmluva na také situácie myslí a počíta s nimi. Budeme iniciovať kompenzačné konanie aj v tomto zmysle, ak príde k oneskoreniu, dáva nám to nárok na kompenzačnú udalosť, alebo kompenzačné nároky," priblížil Doležal. Predpokladá, že spor môže skončiť až na arbitrážnom súde, ako to je už v prípade R7.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá je poradným orgánom pre rezortnú PPP sekciu, bude podobne ako v prípade D4 iniciovať ekoaudit aj na ďalších úsekoch D4 a R7.

"Aby sme si boli istí, že pod touto stavbou nebude nevhodný materiál z pohľadu stavebného. Vyzvem aj príslušné orgány pod životným prostredím, aby rovnako kontrolovali, či tam nie je opäť kontaminovaný materiál, resp. odpad," uviedol Doležal.

Nechce ani len pripustiť túto diskusiu ďalej, čo by to znamenalo, keby sa to potvrdilo.

Teraz sú to podľa neho špekulácie, rozhodovať bude na základe jasných faktov a dát.

"Najskôr musí ekoaudiť ukázať, že stavba, násypy sú v poriadku. Potom budeme konať, uvidíme, čo ďalej," podotkol minister dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Nedokončené úseky D4 a R7

Úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Holicami a hrižovatkou Ketelec, ktoré mali odovzdať do užívania ešte na prelome marca a apríla, nie sú stále hotové.

"Stavba nie je dokončená, nie sú vyčistené odtoky, dopravné značenie. Polícia má k tomu veľa výhrad, zvodidlá nie sú v poriadku," informoval Doležal.

Ako minister poznamenal, chápe potrebu občanov Dunajskej Lužnej či Šamorína, keďže všetci na dokončenie tejto cesty čakáme.

"Išli by sme proti sebe. Zastupujem štát, Slovenskú republiku v tomto, a nemôžem predsa prevziať stavbu, ktorá nie je dokončená. Najmä, keď za ňu budeme tridsať rokov platiť," vyhlásil Doležal.

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o. ako hlavný zhotoviteľ stavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej R7 v dĺžke 59 kilometrov v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu ešte v polovici februára ubezpečovala, že dva úseky R7 medzi Holicami a križovatkou Ketelec, ako aj časť diaľnice D4 odtiaľ po Rovinku v dĺžke takmer 30 kilometrov je stavebne dokončená a do prevádzky mala byť odovzdaná pôvodne na prelome marca a apríla.

SkryťVypnúť reklamu

"Mali byť otvorené, to nie je v tejto chvíli dôležité. Viete si predstaviť, že by sme to povolili, prišli by prívalové dažde, nefungovali by odtoky, došlo by k akvaplaningu, k nehodám. Je dôležitejšie otvoriť cestu čím skôr?" spýtal sa Doležal. Ako dodal, necíti žiadny politický ani iný tlak, aby bola R7 otvorená v urýchlenom režime.

"Budeme postupovať v súlade s platnou koncesnou zmluvou. Budeme trvať na tom, aby bola odovzdaná kompletná projektová dokumentácia, ktorá nie je, a až potom by malo prebiehať konanie, ktoré bude smerovať k rozhodnutiu o predčasnom užívaní stavby," povedal Doležal. Nechcel uviesť žiadny predbežný termín, kedy by mali byť uvedené úseky R7 s časťou D4 otvorené pre motoristov.

"Nebudem špekulovať o termínoch. Keď prídeme k míľnikom, že prišlo k technickému odovzdaniu stavby, potom budem priebežne informovať, ako prebieha samotné konanie o rozhodnutí o predčasnom využívaní stavby," dodal Doležal s tým, že uvádzať termíny by nebolo správne.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľ stavby naďalej tvrdí, že spomínané úseky R7 s priliehajúcou časťou D4 sú v štádiu dokončovania, keď je projekt pripravený na odovzdanie do užívania verejnosti.

"Je však potrebné zavŕšiť administratívne procesy. D4R7 Construction preto úzko koordinuje všetky kroky s Ministerstvom dopravy a výstavby SR," uviedla v piatok pre agentúru SITA spoločnosť D4R7 Construction. "Prosíme o pochopenie, keďže ústne pojednávania v rámci kolaudačného konania na Špeciálnom stavebnom úrade boli pre situáciu s koronavírusom odložené. Teraz znova pokračujú a očakávame, že R7 bude pre vodičov otvorená o niekoľko nasledujúcich týždňov," dodal zhotoviteľ.

Zástupca zhotoviteľa Jorge Sanz Bravo ešte vo februári povedal, že úsek D4 od Ketelca po Ivanku pri Dunaji a bratislavskú Raču predpokladajú odovzdať do prevádzky ešte do konca tohto roka, časť D4 od Ketelca po Jarovce, vrátane dunajského súmostia, ako aj zvyšný úsek R7 medzi Ketelcom a Prievozom v hlavnom meste v priebehu roka 2021.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené do vyriešenia situácie so stabilitou násypu, kde boli použité sporné stavebné materiály. Zhotoviteľ mal do apríla preukázať, že neporušil predpisy, inak by ho musel vybudovať nanovo, nepredpokladal však, že by sa to stalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 728
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 305
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 529
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 417
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 117
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 070
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 963
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 538
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 615
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 642
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 423
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 010
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 055
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 618
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 16 110
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 158
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Eskalácia napätia na Blízkom východe ale udržala trhy s ropu na uzde.


TASR
Ilustračné foto.

Ak by sa poukaz stal prenosný na rodičov, až dve tretiny opýtaných by ich rodičom venovali.


TASR
Ilustračné foto.

Dôvodom sú štrajky v posledných mesiacoch.


TASR
Ilustračné foto.

Na prvom mieste bol Samsung, ktorý predal 60,1 milióna kusov.


SITA
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 615
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 642
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 423
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 010
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 055
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 618
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 16 110
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 158
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu