SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Azbestový násyp diaľnice D4 musia podľa ministra Doležala odstrániť

Podľa ministra dopravy môže byť kopcov plných odpadu na stavbe bratislavského obchvatu viac.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Stavba sporného násypu diaľnice D4 pri bratislavskej mestskej časti Jarovce obsahuje nepovolený odpad. Koncesionár, respektíve zhotoviteľ úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí hlavného mesta, ju bude musieť pravdepodobne odstrániť.

Ako v piatok informoval minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (Sme rodina), po závažných zisteniach na stavbe D4 si nevie predstaviť, že stavebný úrad prijme iné rozhodnutie ako odstránenie stavby.

Stavba úseku D4 sa ešte predĺži

"Je tam odpad, stavebné povolenia a stavebný projekt hovoril, že tam nesmie byť odpad. Musí tam byť kvalitné kamenivo z lomu," povedal Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Azbest spôsobuje rakovinu, teraz ho našli pod obchvatom Čítajte 

Dôležité bude podľa neho komunikovať aj s rezortom životného prostredia, aby sa prípadné odstránenie stavby realizovalo za sprísnených okolností a opatrení. Špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby by mal v tomto prípade rozhodnúť približne do polovice mája.

Koncesionárom PPP projektu D4R7 je spoločnosť Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, hlavným zhotoviteľom stavby úsekov D4 a R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov je firma D4R7 Construction, s. r. o., zložená zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a z rakúskeho Porr Bau. Podľa odhadov ministerstva dopravy koncesionár bude musieť v súvislosti s odstránením stavby násypu na D4 znášať náklady za desiatky miliónov eur.

"My a predpokladám, že aj kolega zo životného prostredia budeme dbať na to, aby sa odstránenie stavby konalo za prísnych bezpečnostných opatrení, aby nedošlo opäť opäť k úniku látok do ovzdušia a k ohrozeniu obyvateľstva," uviedol Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncesionár projektu sa podľa neho na stretnutí vo štvrtok tváril, že je všetko v pohode a nejako to vyriešia.

"To nie je nejaká treťotriedna cesta v Kongu v Afrike. Je to budúca diaľnica, po ktorej má prejsť 20-tisíc áut denne," upozornil minister dopravy.

"Vyjadrenia ministra dopravy SR smerom k projektu D4R7 analyzujeme a v dohľadnom čase poskytneme našu odpoveď," reagovala v piatok spoločnosť D4R7 Construction.

Doležal nevie odhadnúť, ako dlho môže trvať odstránenie stavby a o koľko to môže predĺžiť stavbu sporného úseku D4.

"Predpokladám, že ostatné úseky budú napredovať podľa plánu. Niektoré úseky sú pripravené na odovzdanie, ale to je iná téma," povedal minister. Úseky R7 a D4 mali byť odovzdané do prevádzky pôvodne postupne v priebehu tohto a budúceho roka. "Viem si predstaviť riešenie, že celý mostný úsek D4 ponad Dunaj a Jarovecké ramená bude spojazdnený a sprístupnený až po Slnečnice (obytná časť v Petržalke - poz. red.) a posledný úsek asi bude v omeškaní," očakáva Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Násyp je v rozpore s projektom

Aj keby bol násyp na D4 staticky v poriadku, podľa ministra to nevyrieši zásadný problém, že je tam nevhodný materiál v rozpore so stavebným povolením a projektom.

Súvisiaci článok Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou Čítajte 

"Musíme si stáť za svojim. Ak to má byť poriadna diaľnica, tak tam musí byť poriadny materiál v súlade so stavebným povolením," tvrdí Doležal.

Nič na tom podľa neho nezmení fakt, že násyp spevníme.

"Musí prísť k odstráneniu stavby, iné riešenie nevidím," zdôraznil minister. Štátny stavebný dohľad podľa neho konal a dal dostatočný priestor aj koncesionárovi, aby riešenie problému našiel.

"Budem iniciovať kontrolu aj v rámci ministerstva dopravy, či štátny stavebný dohľad postupoval tak, ako mal. A to isté budem iniciovať aj u kolegov v rámci vlády, aby prešetrili postup príslušného okresného úradu v sídle kraja, odboru životného prostredia, prečo ten ešte dva roky nekonal," poznamenal Doležal.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba môže byť podľa neho odstránená z dvoch dôvodov - odbor životného prostredia povie, že to nie je stavba, ale skládka, ale môže o tom rozhodnúť aj stavebný úrad, pretože je to v rozpore so stavebným povolením.

Minister očakáva súdny spor, koncesná zmluva totiž počíta s tzv. kompenzačnými udalosťami, ktorých je aktuálne zhruba 140.

"Sporíme sa podľa pravidiel platnej koncesnej zmluvy, o rôznych veciach na rôznych úsekoch celej stavby D4R7. Zmluva na také situácie myslí a počíta s nimi. Budeme iniciovať kompenzačné konanie aj v tomto zmysle, ak príde k oneskoreniu, dáva nám to nárok na kompenzačnú udalosť, alebo kompenzačné nároky," priblížil Doležal. Predpokladá, že spor môže skončiť až na arbitrážnom súde, ako to je už v prípade R7.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá je poradným orgánom pre rezortnú PPP sekciu, bude podobne ako v prípade D4 iniciovať ekoaudit aj na ďalších úsekoch D4 a R7.

"Aby sme si boli istí, že pod touto stavbou nebude nevhodný materiál z pohľadu stavebného. Vyzvem aj príslušné orgány pod životným prostredím, aby rovnako kontrolovali, či tam nie je opäť kontaminovaný materiál, resp. odpad," uviedol Doležal.

Nechce ani len pripustiť túto diskusiu ďalej, čo by to znamenalo, keby sa to potvrdilo.

Teraz sú to podľa neho špekulácie, rozhodovať bude na základe jasných faktov a dát.

"Najskôr musí ekoaudiť ukázať, že stavba, násypy sú v poriadku. Potom budeme konať, uvidíme, čo ďalej," podotkol minister dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedokončené úseky D4 a R7

Úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Holicami a hrižovatkou Ketelec, ktoré mali odovzdať do užívania ešte na prelome marca a apríla, nie sú stále hotové.

"Stavba nie je dokončená, nie sú vyčistené odtoky, dopravné značenie. Polícia má k tomu veľa výhrad, zvodidlá nie sú v poriadku," informoval Doležal.

Ako minister poznamenal, chápe potrebu občanov Dunajskej Lužnej či Šamorína, keďže všetci na dokončenie tejto cesty čakáme.

"Išli by sme proti sebe. Zastupujem štát, Slovenskú republiku v tomto, a nemôžem predsa prevziať stavbu, ktorá nie je dokončená. Najmä, keď za ňu budeme tridsať rokov platiť," vyhlásil Doležal.

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o. ako hlavný zhotoviteľ stavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej R7 v dĺžke 59 kilometrov v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu ešte v polovici februára ubezpečovala, že dva úseky R7 medzi Holicami a križovatkou Ketelec, ako aj časť diaľnice D4 odtiaľ po Rovinku v dĺžke takmer 30 kilometrov je stavebne dokončená a do prevádzky mala byť odovzdaná pôvodne na prelome marca a apríla.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mali byť otvorené, to nie je v tejto chvíli dôležité. Viete si predstaviť, že by sme to povolili, prišli by prívalové dažde, nefungovali by odtoky, došlo by k akvaplaningu, k nehodám. Je dôležitejšie otvoriť cestu čím skôr?" spýtal sa Doležal. Ako dodal, necíti žiadny politický ani iný tlak, aby bola R7 otvorená v urýchlenom režime.

"Budeme postupovať v súlade s platnou koncesnou zmluvou. Budeme trvať na tom, aby bola odovzdaná kompletná projektová dokumentácia, ktorá nie je, a až potom by malo prebiehať konanie, ktoré bude smerovať k rozhodnutiu o predčasnom užívaní stavby," povedal Doležal. Nechcel uviesť žiadny predbežný termín, kedy by mali byť uvedené úseky R7 s časťou D4 otvorené pre motoristov.

"Nebudem špekulovať o termínoch. Keď prídeme k míľnikom, že prišlo k technickému odovzdaniu stavby, potom budem priebežne informovať, ako prebieha samotné konanie o rozhodnutí o predčasnom využívaní stavby," dodal Doležal s tým, že uvádzať termíny by nebolo správne.

Skryť Vypnúť reklamu

Zhotoviteľ stavby naďalej tvrdí, že spomínané úseky R7 s priliehajúcou časťou D4 sú v štádiu dokončovania, keď je projekt pripravený na odovzdanie do užívania verejnosti.

"Je však potrebné zavŕšiť administratívne procesy. D4R7 Construction preto úzko koordinuje všetky kroky s Ministerstvom dopravy a výstavby SR," uviedla v piatok pre agentúru SITA spoločnosť D4R7 Construction. "Prosíme o pochopenie, keďže ústne pojednávania v rámci kolaudačného konania na Špeciálnom stavebnom úrade boli pre situáciu s koronavírusom odložené. Teraz znova pokračujú a očakávame, že R7 bude pre vodičov otvorená o niekoľko nasledujúcich týždňov," dodal zhotoviteľ.

Zástupca zhotoviteľa Jorge Sanz Bravo ešte vo februári povedal, že úsek D4 od Ketelca po Ivanku pri Dunaji a bratislavskú Raču predpokladajú odovzdať do prevádzky ešte do konca tohto roka, časť D4 od Ketelca po Jarovce, vrátane dunajského súmostia, ako aj zvyšný úsek R7 medzi Ketelcom a Prievozom v hlavnom meste v priebehu roka 2021.

Skryť Vypnúť reklamu

Práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené do vyriešenia situácie so stabilitou násypu, kde boli použité sporné stavebné materiály. Zhotoviteľ mal do apríla preukázať, že neporušil predpisy, inak by ho musel vybudovať nanovo, nepredpokladal však, že by sa to stalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 24 800
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 979
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 897
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 958
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 273
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 758
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 751
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 375
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 204
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 967
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Andrej Doležal

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Štát míňa najviac na sociálny systém. Kam idú vaše dane a odvody?

Výdavky verejnej správy sú na úrovni 39 miliárd eur.

Minister financií Eduard Heger (OĽANO).
Prvá Žabka otvorila v Perle Ružinova.
Ilustračné foto.

Maďarsko podporí hospodárstvo investíciami a znížením daní

Premiér Orbán čelí najťažšej úlohe za roky svojej vlády.

Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán.