BRATISLAVA. Špičkové technológie sú hlavným predmetom záujmu slovenských spoločností na čínskom trhu, predovšetkým v oblasti blockchainu, online hier a 3D tlače.
Práve sektor vysokotechnologických produktov rástol v Číne aj počas krízy spôsobenej novým koronavírusom. Čína má tiež naďalej záujem o investície na Slovensku, predovšetkým v logistike či strojárstve. Uviedol to čínsky veľvyslanec Sun Li-ťie.
V Číne sa ku koncu marca vrátilo do práce takmer 90 percent zamestnancov, pričom malé a stredné podniky obnovili prevádzku v takmer 76 percentách.
Čínskych investorov na Slovensku zaujíma predovšetkým logistika, automobilový priemysel, komunikácie a infraštruktúra.
Čínske investície v Galante a Nitre
Ako ďalej informoval veľvyslanec, čínska spoločnosť CNIC naďalej plánuje zvýšiť investície po nákupe logistického parku pri Galante a chystá aj investície v priemyselnom parku v Nitre.
"Po odznení celosvetovej pandémie budeme opäť pokračovať v aktívnom povzbudzovaní čínskych spoločností k prieskumu investičných možností na slovenskom trhu v oblasti automobilového priemyslu, nových energií a budovania infraštruktúry. Budeme ich naďalej motivovať na hĺbkovú analýzu investičných možností v rámci prípravy výstavby logistických parkov," zdôraznil čínsky veľvyslanec.
Podľa údajov čínskeho colného úradu sa celkový objem slovensko-čínskeho obchodu v januári a februári tohto roka medziročne zvýšil o 12,7 percenta.
Vlani objem bilaterálneho obchodu narástol o rekordných 14,2 percenta a dosiahol 7,94 miliardy eur, pričom Čína bola podľa slovenských štatistík najväčším obchodným partnerom SR mimo Európskej únie.
Výhodná geografická poloha
Ako uvádza Peking, Slovensko je štvrtým najväčším obchodným partnerom Číny v krajinách strednej a východnej Európy. Okrem toho je SR spomedzi krajín tohto regiónu najväčším exportérom do Číny.
Výhodou Slovenska je podľa čínskeho veľvyslanca okrem rozvinutého automobilového, elektrotechnického a strojárskeho priemyslu aj jeho geografická poloha v strede Európy, dobré cestné a vodné spojenia.
Slovensko by sa tiež mohlo stať súčasťou trasy ucelených nákladných vlakov medzi Čínou a Európou, pričom Peking bude túto prevádzku "aktívne podporovať".
Vlaky vracajúce sa do Číny nie sú vyťažené
V októbri minulého roka z čínskeho mesta Si-an dorazil prvý nákladný vlak do Dunajskej Stredy.
"Je to dobrý začiatok. Na druhej strane sa preprava prostredníctvom nákladných vlakov riadi predovšetkým trhom," povedal Sun a vyzval slovenské firmy, aby sa viac propagovali v Číne.
Vlaky vracajúce sa z Európy do Číny totiž nebývajú vždy dostatočne vyťažené.
V súvislosti s novým koronavírusom prijala Čína podľa veľvyslanca viacero praktických opatrení na podporu medzinárodného obchodu a investícií.
V spolupráci s medzinárodným spoločenstvom chce "podporovať plynulý tok medzinárodných priemyselných, dodávateľských a logistických reťazcov, znižovať clá, odstraňovať obchodné bariéry a spoločne prispievať k dosiahnutiu stability svetovej ekonomiky a globálneho obchodu," dodal Sun.