Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Zamestnávateľ môže od soboty nariadiť zamestnancovi tzv. home office v jeho domácnosti. V sobotu 4. apríla totiž nadobudla účinnosť novela Zákonníka práce, ktorou sa zavádzajú nové pravidlá práce z domu.
Ako v tlačovej správe upozornil Štepán Štarha z advokátskej kancelárie Havel &Partners, doteraz mohol ísť zamestnanec na tzv. home office, len ak mal súhlas zamestnávateľa, alebo ak sa na tom obaja dohodli.
"Po novom môže zamestnávateľ sám nariadiť zamestnancovi home office v jeho domácnosti. Nerešpektovanie tohto príkazu zamestnávateľa by mohlo zakladať zodpovednosť zamestnanca podľa Zákonníka práce," uviedol.
Dôvody na prácu na pracovisku musia byť vážne
Zároveň sa zavádza aj právo samotného zamestnanca na home office v jeho domácnosti. "Aj keď znenie novely explicitne neuvádza, že zamestnanec iba oznámi zamestnávateľovi home office, zákon to ani nevylučuje," uviedol Šarha.
Právo zamestnanca pracovať z domu je však podľa neho obmedzené tým, že zamestnanec sa môže domáhať home office, len ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.
"Zamestnanec teda nebude môcť odísť na home office, ak ho zamestnávateľ napríklad bude nevyhnutne potrebovať na pracovisku," upozornil.
Veľkonočný nákup vyjde Slovákov tento rok viac ako vlani, najviac zdraželo bravčové mäso ČítajteV prípade rozporu bude na zamestnávateľovi, aby preukázal také prevádzkové dôvody, ktoré by si vyžadovali prítomnosť zamestnanca.
Tieto dôvody musia byť vážne a súvisieť s prevádzkou. Aj pri týchto zmenách podľa Šarhu stále platí, že vykonávanie práce z domácnosti musí umožňovať samotný druh práce, ktorú zamestnanec vykonáva.
V novele Zákonníka práce sa v záujme udržania pracovných miest upravujú ustanovenia o organizácii pracovného času, určení čerpania dovolenky, či prekážok v práci.
Rozvrhnutie pracovného času bude zamestnávateľ povinný zamestnancovi oznámiť najmenej dva dni vopred, ak sa so zamestnancom nedohodne na kratšom období, a s platnosťou najmenej na týždeň.
Čerpanie dovolenky bude zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi najmenej sedem dní vopred a ak ide o čerpanie dovolenky z minulého roka, tak najmenej dva dni vopred.
V súčasnosti pritom musí zamestnávateľ oznámiť zamestnancovi čerpanie dovolenky aspoň 14 dní vopred.
Právo a povinnosť na home office
Heger chce oživiť krajinu naraz s veľkými ekonomikami ČítajteAk zamestnanec nemôže vykonávať prácu pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa na základe rozhodnutia príslušného orgánu, pôjde o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume 80 % jeho priemerného zárobku, najmenej však v sume minimálnej mzdy.
Zavádza sa pravidlo o možnosti zamestnávateľa prikázať prácu z domácnosti zamestnanca, ak ide o činnosť, u ktorej je to možné a ak práca na pracovisku nie je možná a nevyhnutná.
"Rovnako sa ustanovuje právo zamestnanca na výkon práce z domácnosti, a to za podmienky, že to povaha práce umožňuje a že tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody, napríklad potreba prítomnosti časti zamestnancov na pracovisku," uviedol rezort práce a sociálnych vecí.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19
- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?