Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Finančné dosahy pandémie nového koronavírusu pocítila už takmer polovica Slovákov. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos.
Prieskum realizovali na vzorke 1003 respondentov vo veku 18 a viac rokov 27. až 30. marca.
"Pri detailnom pohľade 34 % Slovákov tvrdilo, že sa finančná situácia ich domácnosti následkom epidémie zhoršila, a 13 % dokonca uvádza, že sa zhoršila výrazne," uviedla agentúra v prieskume.
Zhoršenie finančnej situácie pociťovali napríklad ľudia so stredoškolským vzdelaním bez maturity (57 %) a mladé rodiny či rodiny s dvoma deťmi v domácnosti.
"Zhoršovanie finančnej situácie je však najciteľnejšie medzi živnostníkmi, spomedzi ktorých ho pozorovalo až 68 %," uviedla agentúra.
Druhá polovica vzorky považuje svoju finančnú situáciu za stabilnú. Jedno percento opýtaných pripúšťa v dôsledku krízy aj zlepšenie svojej finančnej situácie. Takmer polovica Slovákov tiež považuje pandémiu za vysokú hrozbu pre ich zamestnanie.
Agentúra v tomto prípade porovnávala výsledky aj zo svojho globálneho prieskumu. Podiel Slovákov, ktorí vnímajú epidémiu ako hrozbu pre svoje zamestnanie, je nižší ako v iných krajinách. "Väčšie obavy ľudí je možné pozorovať vo všetkých zapojených európskych krajinách, teda vo Francúzsku, Nemecku, Veľkej Británii a Taliansku, kde takéto obavy majú takmer dve tretiny obyvateľov. Najmenšie starosti prejavili ruskí a japonskí respondenti," vysvetlila agentúra.
Prieskum tiež potvrdil, že počas pandémie ľudia častejšie využívajú e-shopy (39 %) a menia sa aj ich nároky.
"Nárast objemu internetových nákupov potvrdzuje aj zistenie, že štyria z desiatich Slovákov využili počas posledných 14 dní predaj cez e-shop s dovozom až domov, pričom 20 % z nich takúto službu využilo raz a ďalších 20 % dvakrát alebo viackrát," uviedla agentúra.
Vyše troch štvrtín opýtaných uviedlo, že v súčasnosti od e-shopov očakávajú bezplatný dovoz tovaru.
"Podobne, 61 % ľudí tvrdí, že pri rozhodovaní o výbere internetového obchodu zohráva rozhodujúcu úlohu možnosť nechať si tovar doručiť priamo domov," dodala agentúra.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19
