SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Železniciam klesli tržby o 80 percent

Následky šírenia koronavírusu pociťuje aj ZSSK Cargo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Situácia okolo nového koronavírusu negatívne zasiahla aj železničnú dopravu.

Tržby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) spolu s poklesom cestujúcich spadli o viac ako 80 percent.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) zasa eviduje z dôvodu šírenia vírusu pokles tržieb oproti plánu o približne 10 percent.

Strata v tržbách prevyšuje úsporu na nákladoch

Úsek ekonomiky ZSSK aktuálne podľa hovorcu Tomáša Kováča spracováva odhad očakávaného vývoja nákladov a výnosov za rok 2020 v troch variantoch trvania krízových opatrení a redukcie dopravných výkonov pre varianty jedného, troch alebo šiestich mesiacov. Nedá sa totiž momentálne predpokladať, ako dlho bude mimoriadny stav trvať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Prvé odhady výpadku tržieb sú nepomerne vyššie než odhadovaná úspora nákladov a z tohto dôvodu je nutné hľadať a navrhnúť opatrenia, ktoré prinesú úsporu aj v ďalších nákladoch," podotkol.

Nižšie náklady na energie a palivo

V súčasnosti jazdia vnútroštátne vlaky ZSSK podľa sobotného grafikonu.

Odhadovaná úspora pri redukcii výkonov počas jedného mesiaca pri aktuálne nastavenom grafikone predstavuje podľa Kováča v prípade poplatku za dopravnú cestu 1,2 milióna eur a úspora trakčných zdrojov (nafta a elektrina) je zhruba 1,5 milióna eur.

Súvisiaci článok Železnice ešte nedostali pokyn na zastavenie bezplatnej dopravy pre študentov Čítajte 

"Máme teda nižšie náklady na energie a palivo. Menej budeme platiť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), hoci ony sú tiež štátna spoločnosť a s našimi peniazmi stopercentne počítali," dodal hovorca.

Skryť Vypnúť reklamu

ZSSK zrejme klesnú aj mzdové či marketingové náklady. Táto úspora však podľa Kováča nepokryje výpadok tržieb a zvýšené náklady na dezinfekciu v čase pandémie.

Zdôraznil, že pokiaľ ide o rušenie či pridávanie spojov a ďalšie opatrenia, ZSSK je viazaná rozhodnutiami Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR.

Cargo pociťuje útlm priemyslu

ZSSK Cargo, ktorá poskytuje služby železničnej nákladnej prepravy, zaznamenala 10-pecentný pokles tržieb oproti plánu.

"Tento pokles evidujeme voči už upravenému plánu po zapracovaní vplyvov recesie oceliarskeho priemyslu a dopytu po prepravách v druhej polovici roka 2019, čo má samozrejme na spoločnosť výrazný negatívny dosah," spresnila riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová.

Skryť Vypnúť reklamu

Časť poklesu je pritom naviazaná na opatrenia vlády. Zásadný vplyv však majú aj opatrenia priemyselných podnikov v reakcii na obmedzenia vlád a výrazný pokles dopytu po ich tovaroch.

Ako priblížila, najväčší prepad je okrem oceliarskeho priemyslu v automobilovom a drevospracujúcom.

Zároveň je viditeľné aj obmedzenie vývozu kovov do najviac postihnutých krajín v regióne Talianska a Švajčiarska.

"Celkový dosah vplyvov pandémie je momentálne veľmi ťažké odhadnúť. Predpokladáme však, že situácia sa začne stabilizovať najskôr v treťom štvrťroku 2020," dodala Kuncová.

Značné náklady na opatrenia

Súčasne podotkla, že náklady spojené s vybavením zamestnancov ochrannými a dezinfekčnými prostriedkami a so zvýšenou dezinfekciou priestorov sú značné.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dramatické zníženie dopytu sa logicky odráža aj na potrebe okamžitého hľadania rezerv v produktivite zamestnancov, technických výrobných prostriedkov, ale, samozrejme, aj na hľadaní nových obchodných prípadov s cieľom pokryť variabilné náklady," priblížila Kuncová.

Ubezpečila, že všetky kroky v oblasti zamestnanosti budú komunikované so zástupcami odborov, od ktorých očakáva podporu v tejto neľahkej situácii.

"Manažment ZSSK Cargo sa vo zvýšenej miere sústreďuje na úspory vo všetkých nákladových oblastiach. Zároveň prijímame opatrenia na ďalšie zefektívňovanie interných procesov s využitím digitalizácie nielen vo vzťahu k zákazníkom, ale aj dovnútra spoločnosti," ozrejmila.

Krízu môžu prekonať rozvojové projekty

Hovorca ZSSK upozornil, že ani cestovný ruch, ani doprava sa nevrátia na rastovú krivku len tak. Predpokladá však, že železničná doprava je schopná napomôcť pri rekonvalescencii krajiny po kríze.

Skryť Vypnúť reklamu

"Náš rast za posledné roky bol postavený na rastúcej ekonomike, s ktorou súviseli služobné cesty, dopravné zápchy i zvýšené cestovanie za rekreáciou. Toto sa zo dňa na deň zázrakom nevráti. Nábehová krivka bude postupná, pomalá a bolestivá. Určite bude zvádzať ekonómov k znižovaniu vlakových frekvencií, čo by znamenalo tiež znižovanie atraktivity vlakovej prepravy pre cesty do a z práce," priblížil Kováč.

Pokrízové obdobie by sa podľa neho mohlo stimulačne využiť na prípravu a realizáciu infraštruktúrnych rozvojových projektov, ktoré sa v čase rastu začnú razantne vyplácať.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 758
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 036
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 482
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 382
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 121
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 140
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 931
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka Bratislavy.

Zamestnanosť ľudí z rómskych komunít zaostáva za majoritnou

V marginalizovaných skupinách sa viac prejavuju rodové rozdiely.

Banky v eurozóne podceňuje úverové straty, varoval Stournaras

Úrady pre dohľad nad bankami sa tento rok zamerajú na kvalitu aktív.

Jannis Stournaras.

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.