SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Štátne firmy trpia kvôli neodbornému riadeniu a nízkej efektivite

Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur, odhadol Štefan Holý zo Sme rodina.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bez ozdravenia štátnych spoločností v rezorte dopravy sú akékoľvek úvahy o ich dlhopisovom financovaní bezpredmetné.

Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že v terajšom stave by tieto firmy dosiahli veľmi nízky úverový rating pretavený do vysokej rizikovej prirážky vo forme vysokých úrokov.

"Nehovoriac o tom, že firmy teraz ani nemajú pripravené efektívne, návratné projekty, na ktoré by sa prípadný prísun nových peňazí na dlh dal využiť," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy.

Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina vyňať Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) z okruhu verejných financií.

Tieto štátne spoločnosti a organizácie by si tak podľa hnutia Borisa Kollára mohli brať pôžičky na potrebné investície, pričom tieto peniaze by neboli súčasťou dlhu verejnej správy.

Odhadovaný modernizačný je asi 75 miliárd

S touto iniciatívou prišiel ekonomický odborník a predbežný kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý, ktorý hovorí o veľkom modernizačnom, resp. investičnom dlhu v infraštruktúre.

"Ten predstavuje napríklad len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur," uviedol Holý k programu hnutia s tým, že celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy," upozornil Holý.

"Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy," tvrdí Cenký.

Odpolitizovanie

V prvom rade je podľa analytika potrebné definovať víziu a stratégiu rezortu dopravy a jednotlivých firiem, identifikovať potreby, určiť ciele a merateľné ukazovatele pre kontrolu dosahovania cieľov.

Skryť Vypnúť reklamu

"V každom prípade vítame otvorenie diskusie na túto tému, keďže môže viesť k nevyhnutnému ozdraveniu štátnych firiem a odpolitizovaniu ich vedenia. Potom je následne možné v strednodobom horizonte uvažovať aj o dlhopisovom financovaní," poznamenal riaditeľ IDH.

Treba si však podľa neho uvedomiť, že štát si vie požičať peniaze za nižší úrok ako firma bez väzby na štát.

Zmeny v stavebnom zákone

Pre rozumný rozvoj infraštruktúry je podľa experta potrebné v prvom rade zmeniť stavebný zákon a urýchliť stavebné konanie.

Podotkol, že tiež by bolo vhodné zamyslieť sa nad stabilizáciou a zefektívnením stavebného sektora, ktorý je schopný ročne preinvestovať približne 800 miliónov eur.

"Preto by vláda mala mať jasný plán výstavby nepodliehajúci politickým cyklom na niekoľko rokov dopredu a kontinuálne stavby projektovať, pripravovať a stavať tak, aby projektanti, projektoví manažéri, prípravári a stavbári mali neustále prácu a plynule sa presúvali z projektu na projekt," poznamenal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Očakáva, že takáto stabilizácia sama o sebe prinesie úsporu, pretože sa zníži riziko nedostatku práce a stavebné firmy si nebudú musieť odkladať peniaze na horšie časy.

"Spolu s elimináciou predražení a zefektívnením verejného obstarávania vieme dosiahnuť ceny výstavby, ktoré nám otvoria možnosti financovania nezanedbateľnej časti výstavby aj z dostupných zdrojov," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Poznáme finalistov Office roka 2020
  5. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  1. Poznáme finalistov Office roka 2020
  2. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  3. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  4. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  5. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  6. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  7. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  8. Biobavlnu nahradila viskóza
  9. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 53 680
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 25 747
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 21 897
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 419
  5. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 16 870
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 13 146
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 229
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 10 190
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 287
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 621
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Hnutie SME RODINA
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič (vpravo) a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

O očkovaní ruskou vakcínou v pondelok Lengvarský nerozhodol, hoci to ohlásil.

17 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 372-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 716 obetí.

5 h
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Čakať až po vyhnitie

Peter Schutz.

Myslieť si, že Matovič už nebude Matovičom, je halucinácia.

17 h

Neprehliadnite tiež

Nápis hlasajúci opätovné otvorenie reštaurácie v San Franciscu.

Za prvých šesť mesiacov terajšieho fiškálneho roka schodok vzrástol na 1,7 bilióna dolárov.

Teraz
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Prvú verejnú súťaž ministerstvo zrušilo.

7m
Ďalšia nelegálna skládka sa nachádza v katastrálnom území obce Most pri Bratislave v blízkosti pamätníka Milana Rastislava Štefánika.

Podiel skládkovaných komunálnych odpadov na celkovom nakladaní bol 53,8 percenta.

22m
Generálny tajomník OSN Antonio Guterres.

Majetok najbohatších ľudí sveta od vypuknutia pandémie narástol o 5 biliónov dolárov.

2 h