SME
Pondelok, 13. júl, 2020 | Meniny má MargitaKrížovkyKrížovky

Štátne firmy trpia kvôli neodbornému riadeniu a nízkej efektivite

Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur, odhadol Štefan Holý zo Sme rodina.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bez ozdravenia štátnych spoločností v rezorte dopravy sú akékoľvek úvahy o ich dlhopisovom financovaní bezpredmetné.

Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že v terajšom stave by tieto firmy dosiahli veľmi nízky úverový rating pretavený do vysokej rizikovej prirážky vo forme vysokých úrokov.

"Nehovoriac o tom, že firmy teraz ani nemajú pripravené efektívne, návratné projekty, na ktoré by sa prípadný prísun nových peňazí na dlh dal využiť," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy.

Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina vyňať Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) z okruhu verejných financií.

Tieto štátne spoločnosti a organizácie by si tak podľa hnutia Borisa Kollára mohli brať pôžičky na potrebné investície, pričom tieto peniaze by neboli súčasťou dlhu verejnej správy.

Odhadovaný modernizačný je asi 75 miliárd

S touto iniciatívou prišiel ekonomický odborník a predbežný kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý, ktorý hovorí o veľkom modernizačnom, resp. investičnom dlhu v infraštruktúre.

"Ten predstavuje napríklad len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur," uviedol Holý k programu hnutia s tým, že celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy," upozornil Holý.

"Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy," tvrdí Cenký.

Odpolitizovanie

V prvom rade je podľa analytika potrebné definovať víziu a stratégiu rezortu dopravy a jednotlivých firiem, identifikovať potreby, určiť ciele a merateľné ukazovatele pre kontrolu dosahovania cieľov.

Skryť Vypnúť reklamu

"V každom prípade vítame otvorenie diskusie na túto tému, keďže môže viesť k nevyhnutnému ozdraveniu štátnych firiem a odpolitizovaniu ich vedenia. Potom je následne možné v strednodobom horizonte uvažovať aj o dlhopisovom financovaní," poznamenal riaditeľ IDH.

Treba si však podľa neho uvedomiť, že štát si vie požičať peniaze za nižší úrok ako firma bez väzby na štát.

Zmeny v stavebnom zákone

Pre rozumný rozvoj infraštruktúry je podľa experta potrebné v prvom rade zmeniť stavebný zákon a urýchliť stavebné konanie.

Podotkol, že tiež by bolo vhodné zamyslieť sa nad stabilizáciou a zefektívnením stavebného sektora, ktorý je schopný ročne preinvestovať približne 800 miliónov eur.

"Preto by vláda mala mať jasný plán výstavby nepodliehajúci politickým cyklom na niekoľko rokov dopredu a kontinuálne stavby projektovať, pripravovať a stavať tak, aby projektanti, projektoví manažéri, prípravári a stavbári mali neustále prácu a plynule sa presúvali z projektu na projekt," poznamenal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Očakáva, že takáto stabilizácia sama o sebe prinesie úsporu, pretože sa zníži riziko nedostatku práce a stavebné firmy si nebudú musieť odkladať peniaze na horšie časy.

"Spolu s elimináciou predražení a zefektívnením verejného obstarávania vieme dosiahnuť ceny výstavby, ktoré nám otvoria možnosti financovania nezanedbateľnej časti výstavby aj z dostupných zdrojov," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  2. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  3. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  4. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  5. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  6. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  7. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  1. YZOP: Nové kníhkupectvo pre náročných
  2. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  3. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  4. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  5. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  6. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  7. Študijný program s uplatnením v automobilovom priemysle
  8. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  9. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  10. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 51 263
  2. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 16 992
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 12 912
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 12 128
  5. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 11 228
  6. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 11 191
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 111
  8. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 9 712
  9. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku 9 536
  10. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 9 471
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Hnutie SME RODINA
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plagiát odovzdal aj minister školstva Gröhling

Zaradil sa k politikom ako Andrej Danko či Boris Kollár.

Minister školstva Branislav Gröhling.
Ilustračné foto

Piloti neodhadli palivo. Skončilo sa vyšetrovanie pádu Mig-29

Minister Naď ukázal závery vyšetrovania.

Vrak stíhačky Mig 29.
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Cesta Na Tablách v Prešove - Nižnej Šebastovej.

Návrh na zmeny v rekreačnom príspevku dostal legislatívnu podobu

Nárok na príspevok by mali mať všetci pracovníci u zamestnávateľov s 50 a viac zamestnancami.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Pandémia znížila zisk spoločnosti PepsiCo takmer o pätinu

Karanténne opatrenia výrazne znížili aj nákup nápojov v reštauráciách a obchodoch.

Ilustračné foto

Ministerstvo pripravuje zmeny pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím

Rezort práce chce otvoriť verejnú diskusiu o nastavení príspevkov.

:
Na snímke minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak.