SME
Sobota, 4. apríl, 2020 | Meniny má Izidor

Štátne firmy trpia kvôli neodbornému riadeniu a nízkej efektivite

Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur, odhadol Štefan Holý zo Sme rodina.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bez ozdravenia štátnych spoločností v rezorte dopravy sú akékoľvek úvahy o ich dlhopisovom financovaní bezpredmetné.

Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že v terajšom stave by tieto firmy dosiahli veľmi nízky úverový rating pretavený do vysokej rizikovej prirážky vo forme vysokých úrokov.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Nehovoriac o tom, že firmy teraz ani nemajú pripravené efektívne, návratné projekty, na ktoré by sa prípadný prísun nových peňazí na dlh dal využiť," uviedol Cenký.

Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy.

Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina vyňať Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) z okruhu verejných financií.

Tieto štátne spoločnosti a organizácie by si tak podľa hnutia Borisa Kollára mohli brať pôžičky na potrebné investície, pričom tieto peniaze by neboli súčasťou dlhu verejnej správy.

Odhadovaný modernizačný je asi 75 miliárd

S touto iniciatívou prišiel ekonomický odborník a predbežný kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý, ktorý hovorí o veľkom modernizačnom, resp. investičnom dlhu v infraštruktúre.

"Ten predstavuje napríklad len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur," uviedol Holý k programu hnutia s tým, že celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur.

"Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy," upozornil Holý.

"Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy," tvrdí Cenký.

Odpolitizovanie

V prvom rade je podľa analytika potrebné definovať víziu a stratégiu rezortu dopravy a jednotlivých firiem, identifikovať potreby, určiť ciele a merateľné ukazovatele pre kontrolu dosahovania cieľov.

"V každom prípade vítame otvorenie diskusie na túto tému, keďže môže viesť k nevyhnutnému ozdraveniu štátnych firiem a odpolitizovaniu ich vedenia. Potom je následne možné v strednodobom horizonte uvažovať aj o dlhopisovom financovaní," poznamenal riaditeľ IDH.

Treba si však podľa neho uvedomiť, že štát si vie požičať peniaze za nižší úrok ako firma bez väzby na štát.

Zmeny v stavebnom zákone

Pre rozumný rozvoj infraštruktúry je podľa experta potrebné v prvom rade zmeniť stavebný zákon a urýchliť stavebné konanie.

Podotkol, že tiež by bolo vhodné zamyslieť sa nad stabilizáciou a zefektívnením stavebného sektora, ktorý je schopný ročne preinvestovať približne 800 miliónov eur.

"Preto by vláda mala mať jasný plán výstavby nepodliehajúci politickým cyklom na niekoľko rokov dopredu a kontinuálne stavby projektovať, pripravovať a stavať tak, aby projektanti, projektoví manažéri, prípravári a stavbári mali neustále prácu a plynule sa presúvali z projektu na projekt," poznamenal Cenký.

Očakáva, že takáto stabilizácia sama o sebe prinesie úsporu, pretože sa zníži riziko nedostatku práce a stavebné firmy si nebudú musieť odkladať peniaze na horšie časy.

"Spolu s elimináciou predražení a zefektívnením verejného obstarávania vieme dosiahnuť ceny výstavby, ktoré nám otvoria možnosti financovania nezanedbateľnej časti výstavby aj z dostupných zdrojov," dodal Cenký.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  2. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  3. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  8. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  9. Bude dobre!
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  2. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  3. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  4. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 44 913
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 948
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 17 585
  4. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 582
  5. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 16 569
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 090
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 13 823
  8. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 11 283
  9. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 160
  10. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 429

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Hnutie SME RODINA

Neprehliadnite tiež

Menový fond má žiadosti o finančnú pomoc od 90 krajín

Fond sa obáva predovšetkým toho, že pandémia udusí ekonomický rast Afriky.

Kristalina Georgievová.

Verejné financie môžu skončiť tento rok v mínuse vyše 8 miliárd eur

Rozpočtová rada navýšila odhad tohtoročného deficitu na takmer 9 percent HDP.

Minister financií Eduard Heger.

Trhu s ropou nepomôže ani výrazné zníženie ťažby

Odhad vyslovil riaditeľ Medzinárodnej agentúry pre energetiku.

Fatih Birol, šéf Medzinárodnej agentúry pre energetiku.

Pošta nedoručí dôchodky občanom v karanténe

Pošta vyplatí dôchodky spolu 400 000 seniorom, z toho 95 percent na adresu.

Pracovisku Slovenskej pošty na Tomášikovej ulici v blízkosti železničnej stanice Bratislava - Nové Mesto