SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Štátne firmy trpia kvôli neodbornému riadeniu a nízkej efektivite

Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur, odhadol Štefan Holý zo Sme rodina.

Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019Na snímke stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Vo Višňovom dňa 6. marca 2019 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bez ozdravenia štátnych spoločností v rezorte dopravy sú akékoľvek úvahy o ich dlhopisovom financovaní bezpredmetné.

Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že v terajšom stave by tieto firmy dosiahli veľmi nízky úverový rating pretavený do vysokej rizikovej prirážky vo forme vysokých úrokov.

"Nehovoriac o tom, že firmy teraz ani nemajú pripravené efektívne, návratné projekty, na ktoré by sa prípadný prísun nových peňazí na dlh dal využiť," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy.

Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo

Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina vyňať Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB) z okruhu verejných financií.

Tieto štátne spoločnosti a organizácie by si tak podľa hnutia Borisa Kollára mohli brať pôžičky na potrebné investície, pričom tieto peniaze by neboli súčasťou dlhu verejnej správy.

Odhadovaný modernizačný je asi 75 miliárd

S touto iniciatívou prišiel ekonomický odborník a predbežný kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý, ktorý hovorí o veľkom modernizačnom, resp. investičnom dlhu v infraštruktúre.

"Ten predstavuje napríklad len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur," uviedol Holý k programu hnutia s tým, že celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy," upozornil Holý.

"Problémom uvedených štátnych firiem nie je primárne ich podfinancovanie, ale neefektívnosť a riadenie neodbornými a politickými nominantmi v manažmentoch, ktoré nie sú schopné alebo ochotné tieto firmy efektívne riadiť a ani robiť potrebné štrukturálne reformy," tvrdí Cenký.

Odpolitizovanie

V prvom rade je podľa analytika potrebné definovať víziu a stratégiu rezortu dopravy a jednotlivých firiem, identifikovať potreby, určiť ciele a merateľné ukazovatele pre kontrolu dosahovania cieľov.

Skryť Vypnúť reklamu

"V každom prípade vítame otvorenie diskusie na túto tému, keďže môže viesť k nevyhnutnému ozdraveniu štátnych firiem a odpolitizovaniu ich vedenia. Potom je následne možné v strednodobom horizonte uvažovať aj o dlhopisovom financovaní," poznamenal riaditeľ IDH.

Treba si však podľa neho uvedomiť, že štát si vie požičať peniaze za nižší úrok ako firma bez väzby na štát.

Zmeny v stavebnom zákone

Pre rozumný rozvoj infraštruktúry je podľa experta potrebné v prvom rade zmeniť stavebný zákon a urýchliť stavebné konanie.

Podotkol, že tiež by bolo vhodné zamyslieť sa nad stabilizáciou a zefektívnením stavebného sektora, ktorý je schopný ročne preinvestovať približne 800 miliónov eur.

"Preto by vláda mala mať jasný plán výstavby nepodliehajúci politickým cyklom na niekoľko rokov dopredu a kontinuálne stavby projektovať, pripravovať a stavať tak, aby projektanti, projektoví manažéri, prípravári a stavbári mali neustále prácu a plynule sa presúvali z projektu na projekt," poznamenal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Očakáva, že takáto stabilizácia sama o sebe prinesie úsporu, pretože sa zníži riziko nedostatku práce a stavebné firmy si nebudú musieť odkladať peniaze na horšie časy.

"Spolu s elimináciou predražení a zefektívnením verejného obstarávania vieme dosiahnuť ceny výstavby, ktoré nám otvoria možnosti financovania nezanedbateľnej časti výstavby aj z dostupných zdrojov," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 771
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 188
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 467
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 426
  5. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 8 671
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 526
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 8 324
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 262
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 644
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 428
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jozef Zvolenský začínal matematické videá robiť pre svojich žiakov počas online vzdelávania, no rozšírili sa aj ďaleko za hranice jeho triedy.

Rozšírili sa matematické prechádzky i videá.

3. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 2. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte ju live cez online prenos.

7 h
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

23 h

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič.

Finálna podoba daňovej a odvodovej reformy Slovenska bude známa o niekoľko týždňov.

1 h
Nástupca Warrena Buffetta Gregory Abel

O nástupcovi sa špekulovalo neuveriteľných 15 rokov.

5 h
Nabíjačka GreenWay

Pozrite si, čo plánujú prevádzkovatelia nabíjačiek.

7. máj
Koronavírus na Slovensku: Trnavská utomobilka zastavila výrobu z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 už 19. marca.

Výroba sa nerozbehne ani v pondelok na rannej a popoludňajšej zmene.

7 h