SME
Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Bezplatnú osobnú železničnú prepravu pre študentov a dôchodcov a expresné štátne vlaky InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami je potrebné zachovať aj po nasledujúcich parlamentných voľbách.

Zhodujú sa na tom experti viacerých strán, ktorí v predvolebnej ankete odpovedali agentúre SITA na otázky v oblasti dopravy.

Niektorí z nich sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj v autobusovej doprave.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdí, že hlavným problémom bezplatnej prepravy v jej súčasnej podobe je to, že je zavedená len v železničnej doprave.

"Tento stav je nespravodlivý voči obyvateľom, ktorí nemajú prístup k železničnej doprave, významne kriví prirodzené prepravné prúdy a významne komplikuje zapojenie sa železničnej dopravy do integrovaných dopravných systémov," uviedol poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Považujú preto za dôležité zaviesť zhodné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch i v autobusoch.

Systém bezplatnej vlakovej dopravy podľa gestora koalície PS/Spolu pre dopravu Martina Pekára zabezpečil sprístupnenie a zatraktívnenie tejto dopravy pre širšie vrstvy obyvateľstva a nie je vhodné ho rušiť.

"Doprava po železnici je najekologickejšia, z tohto dôvodu bude naša strana podporovať všetky možnosti na presun cestujúcich na vlakovú dopravu," povedal Pekár.

"Medzi naše priority patrí obnova vozidlového parku a hnacích vozidiel, aby sme mohli cestujúcej verejnosti ponúknuť nielen bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny cestujúcich, ale zároveň, aby sa táto doprava stala atraktívnou, bezpečnou a spoľahlivou pre všetkých cestujúcich," podotkol.

Strana Za ľudí je za to, aby bola bezplatná vlaková doprava zachovaná. "Zároveň je potrebné zvážiť jej rozšírenie aj na iné druhy verejnej dopravy, keďže nie všetci dnes majú dostupnosť vlaku a teda nevedia tieto zľavy využívať. Budeme zvažovať vyššiu adresnosť zliav v doprave, aby sa dostali najmä k tým, ktorí ju naozaj potrebujú," informoval garant pre dopravu v strane Za ľudí Peter Sádovský.

Zároveň je prezidentom Zväzu autobusovej dopravy a dlho bol generálnym riaditeľom autobusovej spoločnosti Slovak Lines.

Dopravný analytik strany Sloboda a Solidarita (SaS) Jozef Drahovský uviedol, že slovo bezplatná je veľmi nešťastné.

"Lebo to navádza predstavu, že takáto doprava nič nestojí. Je samozrejmé, že zľavy pre mladú a starú generáciu je potrebné zachovať a pretransformovať ju aj na autobusy," poznamenal.

Aj podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny obyvateľstva je potrebné zachovať. "KDH zároveň vo svojom programe navrhuje rozšíriť zľavu na prímestskú autobusovú dopravu pre odkázané skupiny obyvateľov vo výške 90 percent," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Za zachovanie súčasného systému v bezplatnej vlakovej doprave sa vyslovil aj poslanec Martin Beluský za Ľudovú stranu Naše Slovensko. Bezplatná doprava vlakmi pre študentov a dôchodcov funguje od novembra 2014.

V prípade IC vlakov považuje OĽaNO existenciu expresných vlakov za nevyhnutnú pre veľkú vzdialenosť medzi Košicami a Bratislavou. Súčasná ponuka štyroch párov vlakov denne nie je podľa hnutia dostatočná.

"Na základe doterajších skúseností nepovažujeme za celkom reálne očakávať, že takto koncipovaná doprava bude ekonomicky samonosnou. Z tohto dôvodu považujeme za užitočné vypísať súťaž na zabezpečenie segmentu expresných vlakov medzi Bratislavou a Košicami a očakávame, že optimálnu cenu takéhoto produktu vygeneruje trh," uviedol Marosz.

Prevádzku IC vlakov bez dotácií od štátu obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) koncom roka 2016.

"Prevádzkovanie IC vlakov ZSSK, napriek pôvodne politickému rozhodnutiu, sa javí ako vhodné. V podstatnej časti EÚ je uvedená činnosť v rukách spoločností ovládaných štátom, nie je nutná liberalizácia za každú cenu," vyhlásil Pekár. Slovensko je podľa neho v tejto oblasti ďalej ako okolité štáty.

"Spojenie najmä medzi Košicami a Bratislavou je potrebné posilniť a ponúknuť kvalitnejšie vlakové súpravy a vyšší komfort cestovania," dodal Pekár.

K prioritám PS/Spolu podľa neho patrí posilňovanie vlakovej dopravy a nie rušenie vlakových spojov. Na kľúčových tratiach podľa Sádovského by nemal fungovať len jeden dopravca, ale viacerí.

"Záujem o cestovanie medzi západom a východom Slovenska je veľký, s potenciálom rastu. Štátny dopravca zároveň musí mať aj svoje prémiové produkty, aby bol komplexným a kvalitným poskytovateľom služieb a túto jeho kompetenciu by sme chceli ďalej rozvíjať," povedal expert.

Štátny dopravca podľa neho musí byť garantom kvalitných služieb pre rozhodujúcu časť obyvateľstva.

"Fungovať má všetko, čo sa dokáže bez dotácií uživiť," tvrdí Drahovský. "IC vlaky by mali fungovať aj naďalej," myslí si Zajac. Za pokračovanie IC vlakov je aj Beluský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  3. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  7. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  8. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  9. Bude dobre!
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  2. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  3. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  6. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  7. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  8. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  9. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 40 099
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 21 849
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 18 099
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 17 000
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 14 637
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 861
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 10 789
  8. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 424
  9. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 801
  10. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 9 446

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Parlamentné voľby 2020

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Následky psychopatov zostanú aj po pandémii (píše Michal Havran)

Budú chcieť zneužiť vírus, aby nám vzali slobodu.

Fotka, ktorou sa pochválil hovorca brazílskeho prezidenta (celkom vpravo, vedľa Donalda Trumpa), ktorý nakazil svojho prezidenta Bolsonara.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Akt koaličnej lojality

Hromadný podpis koaličnej zmluvy je lepší ako vypnutie krajiny.

Peter Schutz
SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Nevina

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

Predseda hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) Igor Matovič, prvá podpredsedníčka strany Za ľudí Veronika Remišová, predseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík a predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár na spoločnej fotografii po podpise Koaličnej zmluvy.

Neprehliadnite tiež

Automobilky rokovali s Merkelovou o obnovení výroby

Śéfom automobiliek robia najväčšie starosti dodávateľské reťazce.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová

Šéf eurovalu odmieta bondy, riešenie vidí v existujúcich nástrojoch

Nové nástroje vyžadujú čas, ktorý krajiny nemajú.

Klaus Regling.
Nemecký spolkový minister hospodárstva Peter Altmaier.

Európske akciové trhy sa po nervóznom priebehu mierne zotavili

Hlavný nemecký index Dax si vo štvrtok pripísal 0,27 percenta.

Ilustračné foto