SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Bezplatnú osobnú železničnú prepravu pre študentov a dôchodcov a expresné štátne vlaky InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami je potrebné zachovať aj po nasledujúcich parlamentných voľbách.

Zhodujú sa na tom experti viacerých strán, ktorí v predvolebnej ankete odpovedali agentúre SITA na otázky v oblasti dopravy.

Niektorí z nich sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj v autobusovej doprave.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdí, že hlavným problémom bezplatnej prepravy v jej súčasnej podobe je to, že je zavedená len v železničnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento stav je nespravodlivý voči obyvateľom, ktorí nemajú prístup k železničnej doprave, významne kriví prirodzené prepravné prúdy a významne komplikuje zapojenie sa železničnej dopravy do integrovaných dopravných systémov," uviedol poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Považujú preto za dôležité zaviesť zhodné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch i v autobusoch.

Systém bezplatnej vlakovej dopravy podľa gestora koalície PS/Spolu pre dopravu Martina Pekára zabezpečil sprístupnenie a zatraktívnenie tejto dopravy pre širšie vrstvy obyvateľstva a nie je vhodné ho rušiť.

"Doprava po železnici je najekologickejšia, z tohto dôvodu bude naša strana podporovať všetky možnosti na presun cestujúcich na vlakovú dopravu," povedal Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

"Medzi naše priority patrí obnova vozidlového parku a hnacích vozidiel, aby sme mohli cestujúcej verejnosti ponúknuť nielen bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny cestujúcich, ale zároveň, aby sa táto doprava stala atraktívnou, bezpečnou a spoľahlivou pre všetkých cestujúcich," podotkol.

Strana Za ľudí je za to, aby bola bezplatná vlaková doprava zachovaná. "Zároveň je potrebné zvážiť jej rozšírenie aj na iné druhy verejnej dopravy, keďže nie všetci dnes majú dostupnosť vlaku a teda nevedia tieto zľavy využívať. Budeme zvažovať vyššiu adresnosť zliav v doprave, aby sa dostali najmä k tým, ktorí ju naozaj potrebujú," informoval garant pre dopravu v strane Za ľudí Peter Sádovský.

Zároveň je prezidentom Zväzu autobusovej dopravy a dlho bol generálnym riaditeľom autobusovej spoločnosti Slovak Lines.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný analytik strany Sloboda a Solidarita (SaS) Jozef Drahovský uviedol, že slovo bezplatná je veľmi nešťastné.

"Lebo to navádza predstavu, že takáto doprava nič nestojí. Je samozrejmé, že zľavy pre mladú a starú generáciu je potrebné zachovať a pretransformovať ju aj na autobusy," poznamenal.

Aj podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny obyvateľstva je potrebné zachovať. "KDH zároveň vo svojom programe navrhuje rozšíriť zľavu na prímestskú autobusovú dopravu pre odkázané skupiny obyvateľov vo výške 90 percent," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Za zachovanie súčasného systému v bezplatnej vlakovej doprave sa vyslovil aj poslanec Martin Beluský za Ľudovú stranu Naše Slovensko. Bezplatná doprava vlakmi pre študentov a dôchodcov funguje od novembra 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade IC vlakov považuje OĽaNO existenciu expresných vlakov za nevyhnutnú pre veľkú vzdialenosť medzi Košicami a Bratislavou. Súčasná ponuka štyroch párov vlakov denne nie je podľa hnutia dostatočná.

"Na základe doterajších skúseností nepovažujeme za celkom reálne očakávať, že takto koncipovaná doprava bude ekonomicky samonosnou. Z tohto dôvodu považujeme za užitočné vypísať súťaž na zabezpečenie segmentu expresných vlakov medzi Bratislavou a Košicami a očakávame, že optimálnu cenu takéhoto produktu vygeneruje trh," uviedol Marosz.

Prevádzku IC vlakov bez dotácií od štátu obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) koncom roka 2016.

"Prevádzkovanie IC vlakov ZSSK, napriek pôvodne politickému rozhodnutiu, sa javí ako vhodné. V podstatnej časti EÚ je uvedená činnosť v rukách spoločností ovládaných štátom, nie je nutná liberalizácia za každú cenu," vyhlásil Pekár. Slovensko je podľa neho v tejto oblasti ďalej ako okolité štáty.

Skryť Vypnúť reklamu

"Spojenie najmä medzi Košicami a Bratislavou je potrebné posilniť a ponúknuť kvalitnejšie vlakové súpravy a vyšší komfort cestovania," dodal Pekár.

K prioritám PS/Spolu podľa neho patrí posilňovanie vlakovej dopravy a nie rušenie vlakových spojov. Na kľúčových tratiach podľa Sádovského by nemal fungovať len jeden dopravca, ale viacerí.

"Záujem o cestovanie medzi západom a východom Slovenska je veľký, s potenciálom rastu. Štátny dopravca zároveň musí mať aj svoje prémiové produkty, aby bol komplexným a kvalitným poskytovateľom služieb a túto jeho kompetenciu by sme chceli ďalej rozvíjať," povedal expert.

Štátny dopravca podľa neho musí byť garantom kvalitných služieb pre rozhodujúcu časť obyvateľstva.

"Fungovať má všetko, čo sa dokáže bez dotácií uživiť," tvrdí Drahovský. "IC vlaky by mali fungovať aj naďalej," myslí si Zajac. Za pokračovanie IC vlakov je aj Beluský.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Mecom ide na zelenú
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  8. Marrákeš je červená perla Maroka
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  2. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  3. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  8. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 438
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 402
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 069
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 817
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 596
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 533
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 550
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 320
  9. Mecom ide na zelenú 2 246
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Triáž znamená rozdeľovať pacientov podľa akútnosti ochorenia.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo sa debata o obrannej dohode tak zvrhla?


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Dodávky severomorskej ropy Brent si pohoršili o 1,62 USD na 86,27 USD za barel.


SITA 26m
Chladiarenská veža 3. bloku jadrovej elektrárne Mochovce.

Úrad jadrového dozoru SR už zverejnil aj návrh druhostupňového rozhodnutia.


SITA 1 h
Meta Platforms.

Stroj dokáže spracovať obrázky a videá až 20-krát rýchlejšie ako súčasné systémy.


TASR 11 h
Vizualizácia novej podoby vyhliadky na Kamzíku.

Mesto dalo projektu zelenú.


13 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 116
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 020
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 582
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 635
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 572
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 329
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 681
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 353
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu