SME
Streda, 30. september, 2020 | Meniny má JarolímKrížovkyKrížovky

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Bezplatnú osobnú železničnú prepravu pre študentov a dôchodcov a expresné štátne vlaky InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami je potrebné zachovať aj po nasledujúcich parlamentných voľbách.

Zhodujú sa na tom experti viacerých strán, ktorí v predvolebnej ankete odpovedali agentúre SITA na otázky v oblasti dopravy.

Niektorí z nich sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj v autobusovej doprave.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdí, že hlavným problémom bezplatnej prepravy v jej súčasnej podobe je to, že je zavedená len v železničnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento stav je nespravodlivý voči obyvateľom, ktorí nemajú prístup k železničnej doprave, významne kriví prirodzené prepravné prúdy a významne komplikuje zapojenie sa železničnej dopravy do integrovaných dopravných systémov," uviedol poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Považujú preto za dôležité zaviesť zhodné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch i v autobusoch.

Systém bezplatnej vlakovej dopravy podľa gestora koalície PS/Spolu pre dopravu Martina Pekára zabezpečil sprístupnenie a zatraktívnenie tejto dopravy pre širšie vrstvy obyvateľstva a nie je vhodné ho rušiť.

"Doprava po železnici je najekologickejšia, z tohto dôvodu bude naša strana podporovať všetky možnosti na presun cestujúcich na vlakovú dopravu," povedal Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

"Medzi naše priority patrí obnova vozidlového parku a hnacích vozidiel, aby sme mohli cestujúcej verejnosti ponúknuť nielen bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny cestujúcich, ale zároveň, aby sa táto doprava stala atraktívnou, bezpečnou a spoľahlivou pre všetkých cestujúcich," podotkol.

Strana Za ľudí je za to, aby bola bezplatná vlaková doprava zachovaná. "Zároveň je potrebné zvážiť jej rozšírenie aj na iné druhy verejnej dopravy, keďže nie všetci dnes majú dostupnosť vlaku a teda nevedia tieto zľavy využívať. Budeme zvažovať vyššiu adresnosť zliav v doprave, aby sa dostali najmä k tým, ktorí ju naozaj potrebujú," informoval garant pre dopravu v strane Za ľudí Peter Sádovský.

Zároveň je prezidentom Zväzu autobusovej dopravy a dlho bol generálnym riaditeľom autobusovej spoločnosti Slovak Lines.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný analytik strany Sloboda a Solidarita (SaS) Jozef Drahovský uviedol, že slovo bezplatná je veľmi nešťastné.

"Lebo to navádza predstavu, že takáto doprava nič nestojí. Je samozrejmé, že zľavy pre mladú a starú generáciu je potrebné zachovať a pretransformovať ju aj na autobusy," poznamenal.

Aj podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny obyvateľstva je potrebné zachovať. "KDH zároveň vo svojom programe navrhuje rozšíriť zľavu na prímestskú autobusovú dopravu pre odkázané skupiny obyvateľov vo výške 90 percent," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Za zachovanie súčasného systému v bezplatnej vlakovej doprave sa vyslovil aj poslanec Martin Beluský za Ľudovú stranu Naše Slovensko. Bezplatná doprava vlakmi pre študentov a dôchodcov funguje od novembra 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade IC vlakov považuje OĽaNO existenciu expresných vlakov za nevyhnutnú pre veľkú vzdialenosť medzi Košicami a Bratislavou. Súčasná ponuka štyroch párov vlakov denne nie je podľa hnutia dostatočná.

"Na základe doterajších skúseností nepovažujeme za celkom reálne očakávať, že takto koncipovaná doprava bude ekonomicky samonosnou. Z tohto dôvodu považujeme za užitočné vypísať súťaž na zabezpečenie segmentu expresných vlakov medzi Bratislavou a Košicami a očakávame, že optimálnu cenu takéhoto produktu vygeneruje trh," uviedol Marosz.

Prevádzku IC vlakov bez dotácií od štátu obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) koncom roka 2016.

"Prevádzkovanie IC vlakov ZSSK, napriek pôvodne politickému rozhodnutiu, sa javí ako vhodné. V podstatnej časti EÚ je uvedená činnosť v rukách spoločností ovládaných štátom, nie je nutná liberalizácia za každú cenu," vyhlásil Pekár. Slovensko je podľa neho v tejto oblasti ďalej ako okolité štáty.

Skryť Vypnúť reklamu

"Spojenie najmä medzi Košicami a Bratislavou je potrebné posilniť a ponúknuť kvalitnejšie vlakové súpravy a vyšší komfort cestovania," dodal Pekár.

K prioritám PS/Spolu podľa neho patrí posilňovanie vlakovej dopravy a nie rušenie vlakových spojov. Na kľúčových tratiach podľa Sádovského by nemal fungovať len jeden dopravca, ale viacerí.

"Záujem o cestovanie medzi západom a východom Slovenska je veľký, s potenciálom rastu. Štátny dopravca zároveň musí mať aj svoje prémiové produkty, aby bol komplexným a kvalitným poskytovateľom služieb a túto jeho kompetenciu by sme chceli ďalej rozvíjať," povedal expert.

Štátny dopravca podľa neho musí byť garantom kvalitných služieb pre rozhodujúcu časť obyvateľstva.

"Fungovať má všetko, čo sa dokáže bez dotácií uživiť," tvrdí Drahovský. "IC vlaky by mali fungovať aj naďalej," myslí si Zajac. Za pokračovanie IC vlakov je aj Beluský.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  5. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  6. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  7. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  8. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  1. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  2. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  6. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  7. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  8. Každý komín potrebuje svoj domov!
  9. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  10. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 20 089
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 569
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 18 047
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 534
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 605
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 380
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 599
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 481
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 413
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 401
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Parlamentné voľby 2020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cirkev naznačuje revoltu proti zákazu omší. Opatrenia musí rešpektovať aj ona

Ani cirkev nie je nad zákonom, hoci Konferencia biskupov Slovenska to naznačila.

Cirkvi lobujú za povolenie omší.
Dobré ráno

Dobré ráno: Cirkev bojuje za zrušené bohoslužby, Matovič zatiaľ mlčí

Nové opatrenia majú platiť od 1. októbra.

Podcast Dobré Ráno.
Jakub Filo.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Ako ženy porážajú Lukašenka alebo módne trendy bieloruskej revolúcie

Prišli tisíce ďalších hrdiniek.

Ženy na proteste v Minsku.

Neprehliadnite tiež

Združenie pre leteckú dopravu zhoršilo prognózu na tento rok

V roku 2020 očakávajú pokles osobnej leteckej prepravy o 66 percent.

Ilustračné foto

Banka JPMorgan zaplatí rekordnú pokutu za manipuláciu trhov

Obchodníci podľa regulátorov realizovali spoofing približne osem rokov.

Ilustračné foto.

Odborári z KOZ protestovali proti vláde, tá by podľa nich mala investovať do miezd

Medzi účastníkmi protestného pochodu v Trnave boli aj niektorí predstavitelia strany Hlas – sociálna demokracia a Ľudovej strany Naše Slovensko. Tých však organizátori vytlačili mimo svojho územia.

Ilustračné foto.