SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Bezplatnú osobnú železničnú prepravu pre študentov a dôchodcov a expresné štátne vlaky InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami je potrebné zachovať aj po nasledujúcich parlamentných voľbách.

Zhodujú sa na tom experti viacerých strán, ktorí v predvolebnej ankete odpovedali agentúre SITA na otázky v oblasti dopravy.

Niektorí z nich sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj v autobusovej doprave.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdí, že hlavným problémom bezplatnej prepravy v jej súčasnej podobe je to, že je zavedená len v železničnej doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento stav je nespravodlivý voči obyvateľom, ktorí nemajú prístup k železničnej doprave, významne kriví prirodzené prepravné prúdy a významne komplikuje zapojenie sa železničnej dopravy do integrovaných dopravných systémov," uviedol poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Považujú preto za dôležité zaviesť zhodné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch i v autobusoch.

Systém bezplatnej vlakovej dopravy podľa gestora koalície PS/Spolu pre dopravu Martina Pekára zabezpečil sprístupnenie a zatraktívnenie tejto dopravy pre širšie vrstvy obyvateľstva a nie je vhodné ho rušiť.

"Doprava po železnici je najekologickejšia, z tohto dôvodu bude naša strana podporovať všetky možnosti na presun cestujúcich na vlakovú dopravu," povedal Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

"Medzi naše priority patrí obnova vozidlového parku a hnacích vozidiel, aby sme mohli cestujúcej verejnosti ponúknuť nielen bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny cestujúcich, ale zároveň, aby sa táto doprava stala atraktívnou, bezpečnou a spoľahlivou pre všetkých cestujúcich," podotkol.

Strana Za ľudí je za to, aby bola bezplatná vlaková doprava zachovaná. "Zároveň je potrebné zvážiť jej rozšírenie aj na iné druhy verejnej dopravy, keďže nie všetci dnes majú dostupnosť vlaku a teda nevedia tieto zľavy využívať. Budeme zvažovať vyššiu adresnosť zliav v doprave, aby sa dostali najmä k tým, ktorí ju naozaj potrebujú," informoval garant pre dopravu v strane Za ľudí Peter Sádovský.

Zároveň je prezidentom Zväzu autobusovej dopravy a dlho bol generálnym riaditeľom autobusovej spoločnosti Slovak Lines.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný analytik strany Sloboda a Solidarita (SaS) Jozef Drahovský uviedol, že slovo bezplatná je veľmi nešťastné.

"Lebo to navádza predstavu, že takáto doprava nič nestojí. Je samozrejmé, že zľavy pre mladú a starú generáciu je potrebné zachovať a pretransformovať ju aj na autobusy," poznamenal.

Aj podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny obyvateľstva je potrebné zachovať. "KDH zároveň vo svojom programe navrhuje rozšíriť zľavu na prímestskú autobusovú dopravu pre odkázané skupiny obyvateľov vo výške 90 percent," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Za zachovanie súčasného systému v bezplatnej vlakovej doprave sa vyslovil aj poslanec Martin Beluský za Ľudovú stranu Naše Slovensko. Bezplatná doprava vlakmi pre študentov a dôchodcov funguje od novembra 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade IC vlakov považuje OĽaNO existenciu expresných vlakov za nevyhnutnú pre veľkú vzdialenosť medzi Košicami a Bratislavou. Súčasná ponuka štyroch párov vlakov denne nie je podľa hnutia dostatočná.

"Na základe doterajších skúseností nepovažujeme za celkom reálne očakávať, že takto koncipovaná doprava bude ekonomicky samonosnou. Z tohto dôvodu považujeme za užitočné vypísať súťaž na zabezpečenie segmentu expresných vlakov medzi Bratislavou a Košicami a očakávame, že optimálnu cenu takéhoto produktu vygeneruje trh," uviedol Marosz.

Prevádzku IC vlakov bez dotácií od štátu obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) koncom roka 2016.

"Prevádzkovanie IC vlakov ZSSK, napriek pôvodne politickému rozhodnutiu, sa javí ako vhodné. V podstatnej časti EÚ je uvedená činnosť v rukách spoločností ovládaných štátom, nie je nutná liberalizácia za každú cenu," vyhlásil Pekár. Slovensko je podľa neho v tejto oblasti ďalej ako okolité štáty.

Skryť Vypnúť reklamu

"Spojenie najmä medzi Košicami a Bratislavou je potrebné posilniť a ponúknuť kvalitnejšie vlakové súpravy a vyšší komfort cestovania," dodal Pekár.

K prioritám PS/Spolu podľa neho patrí posilňovanie vlakovej dopravy a nie rušenie vlakových spojov. Na kľúčových tratiach podľa Sádovského by nemal fungovať len jeden dopravca, ale viacerí.

"Záujem o cestovanie medzi západom a východom Slovenska je veľký, s potenciálom rastu. Štátny dopravca zároveň musí mať aj svoje prémiové produkty, aby bol komplexným a kvalitným poskytovateľom služieb a túto jeho kompetenciu by sme chceli ďalej rozvíjať," povedal expert.

Štátny dopravca podľa neho musí byť garantom kvalitných služieb pre rozhodujúcu časť obyvateľstva.

"Fungovať má všetko, čo sa dokáže bez dotácií uživiť," tvrdí Drahovský. "IC vlaky by mali fungovať aj naďalej," myslí si Zajac. Za pokračovanie IC vlakov je aj Beluský.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  3. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  4. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  5. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  9. 26 years of providing you with essential information
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 239
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 264
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 375
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 347
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 028
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 590
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 405
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 172
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 143
  10. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 5 996
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Parlamentné voľby 2020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Béla Bugár.

Bugár by z tejto Matovičovej vlády vystúpil.

9 h

Ako prebieha koaličná kríza.

5 h
Ilustračné foto.

Nové pravidlá platia od stredy 3. marca.

8 h

Neprehliadnite tiež

Firma vraj prebaľovala čínske respirátory a označovala ich ako rakúske výrobky.

7 h
Martin Smatana.

Ani jeden z testov podľa neho neumožní zmenu v testovacej stratégii.

10 h
Pri plánovaní domu treba zvážiť zložité tvary a výstupky, ktoré môžu viesť k výrazným tepelným stratám.

Aký má byť ekologický dom.

22. feb
Prístav kedysi postavili až pre dvesto lodí.

Developersky lukratívna oblasť Bratislavy dostane štátnu ochranu.

11 h