SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Zlúčenie diaľničnej spoločnosti a štátnej správy ciest podporujú aj experti

Zlúčenie by okrem iného znížilo prevádkozvé náklady.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák )

BRATISLAVA. Možné zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) má podporu viacerých strán v parlamente, aj mimo neho.

Potvrdili to v predvolebnej ankete agentúry SITA zameranej na dopravu s tým, že spojenie oboch spoločností môže zlepšiť koordináciu pri výstavbe a údržbe cestnej infraštruktúry a tiež ušetriť náklady na prevádzku.

Rovnaky systém sa osvedčil v Česku

Zlúčenie NDS a SSC by podľa hnutia OĽaNO systémovo narovnalo ich asymetrické postavenie z hľadiska príjmov z mýta, krytia udržiavacích nákladov, či využitia kapacít pre cestnú údržbu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vzhľadom na rozsiahlosť a komplikovanosť tohto procesu to však nepovažujeme za okamžite nevyhnutné pre narovnanie jestvujúceho vzťahu medzi obidvoma subjektmi," povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Motorové vozidlá nad 3,5 tony platia mýto nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj na cestách prvej triedy, štátni cestári na rozdiel od diaľničiarov na týchto príjmoch nemajú podiel.

Koalícia PS/Spolu vidí význam zlúčenia NDS a SSC najmä v kontexte jej návrhu, aby cesty druhej a tretej triedy prešli z pôsobnosti samosprávnych krajov naspäť do správy štátu.

"Takýto systém správy ciest je aj v susednom Česku, kde sa osvedčil. Zlúčenie by prinieslo nižšiu potrebu vrcholového manažmentu a ušetrili by sa finančné prostriedky potrebné na prevádzku dvoch firiem, keďže by zostala len jedna," uviedol gestor koalície Martin Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

To, či treba NDS a SSC zlúčiť, ukáže analýza, myslí si dopravný analytik SaS Jozef Drahovský.

"Každá z týchto organizácií má aj viaceré jedinečné oddelenia, ktoré v druhej organizácii nie sú. Napríklad, SSC spravuje cestnú databanku aj pre diaľnice," priblížil expert liberálov.

Cestári nemajú z mýta ani euro

Zlúčenie NDS a SSC je podľa KDH nevyhnutné. Podpredseda hnutia Pavol Zajac poznamenal, že pokiaľ NDS mala v roku 2018 na správu a údržbu 484 kilometrov diaľnic a 229 km rýchlostných ciest 88,5 milióna eur, SSC mala v tom istom roku na opravy a údržbu viac ako 3 300 km ciest prvej triedy zhruba 55 miliónov eur.

"Kým NDS investuje do opráv a údržby jedného kilometra ročne v priemere 124 tisíc eur, SSC v priemere 16,7 tisíca eur. Toto zanedbávanie investícií do opráv ciest I. triedy má za následok, že v nevyhovujúcom a havarijnom stave je v súčasnosti 1 241 km týchto ciest a 1 154 mostov," upozornil Zajac s tým, že to predstavuje viac ako tretinu všetkých ciest v správe SSC.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkol, elektronické mýto sa vyberá aj na vyše dvetisíc kilometrov ciest I. triedy, ale z výnosov mýta sa do ich údržby nedostane ani euro.

"Zlúčením NDS a SSC by prišlo k zefektívneniu investícií do správy a údržby štátnych ciest a taktiež k spravodlivejšiemu prerozdeleniu výnosov z elektronického mýta," dodal Zajac.

Garant dopravy v strane Za ľudí Peter Sádovský vníma uvažované zlúčenie NDS a SSC ako vhodný krok.

"Najmä preto, aby sa plánovite a koordinovane mohla budovať slovenská nosná cestná sieť. Efekt z úspor na možnom riadení, administratíve dvoch spoločností by bol druhoradý," tvrdí expert.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  6. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  6. Biobavlnu nahradila viskóza
  7. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  8. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  9. Helping people with apps and social networks in Kosice
  10. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 54 116
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 26 689
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 22 495
  4. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 20 193
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 242
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 847
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 285
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 897
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 429
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvod zmluvy medzi Ruskom a Maďarskom na nákup vakcíny Sputnik V

Transparency sa môže o zmluvu súdiť.

11 h

Problémom nie je Sputnik, ale správanie expremiéra.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Nedostatok bytov v hlavnom meste je veľký problém.

12m
Ilustračné foto.

Vývoj signalizuje zotavovanie sa globálneho dopytu vďaka pokrokom v očkovaní proti ochoreniu COVID-19.

43m
Ilustračné foto.

Pandémia COVID-19 vlani spôsobila obmedzenie podnikateľskej aktivity v zasiahnutých sektoroch.

46m
Ropná plošina - ilustračná fotografia.

Striebro oslabilo o 46 centov na hodnotu 24,87 USD za uncu.

49m