SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Zlúčenie diaľničnej spoločnosti a štátnej správy ciest podporujú aj experti

Zlúčenie by okrem iného znížilo prevádkozvé náklady.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák )

BRATISLAVA. Možné zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) má podporu viacerých strán v parlamente, aj mimo neho.

Potvrdili to v predvolebnej ankete agentúry SITA zameranej na dopravu s tým, že spojenie oboch spoločností môže zlepšiť koordináciu pri výstavbe a údržbe cestnej infraštruktúry a tiež ušetriť náklady na prevádzku.

Rovnaky systém sa osvedčil v Česku

Zlúčenie NDS a SSC by podľa hnutia OĽaNO systémovo narovnalo ich asymetrické postavenie z hľadiska príjmov z mýta, krytia udržiavacích nákladov, či využitia kapacít pre cestnú údržbu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vzhľadom na rozsiahlosť a komplikovanosť tohto procesu to však nepovažujeme za okamžite nevyhnutné pre narovnanie jestvujúceho vzťahu medzi obidvoma subjektmi," povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Motorové vozidlá nad 3,5 tony platia mýto nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj na cestách prvej triedy, štátni cestári na rozdiel od diaľničiarov na týchto príjmoch nemajú podiel.

Koalícia PS/Spolu vidí význam zlúčenia NDS a SSC najmä v kontexte jej návrhu, aby cesty druhej a tretej triedy prešli z pôsobnosti samosprávnych krajov naspäť do správy štátu.

"Takýto systém správy ciest je aj v susednom Česku, kde sa osvedčil. Zlúčenie by prinieslo nižšiu potrebu vrcholového manažmentu a ušetrili by sa finančné prostriedky potrebné na prevádzku dvoch firiem, keďže by zostala len jedna," uviedol gestor koalície Martin Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

To, či treba NDS a SSC zlúčiť, ukáže analýza, myslí si dopravný analytik SaS Jozef Drahovský.

"Každá z týchto organizácií má aj viaceré jedinečné oddelenia, ktoré v druhej organizácii nie sú. Napríklad, SSC spravuje cestnú databanku aj pre diaľnice," priblížil expert liberálov.

Cestári nemajú z mýta ani euro

Zlúčenie NDS a SSC je podľa KDH nevyhnutné. Podpredseda hnutia Pavol Zajac poznamenal, že pokiaľ NDS mala v roku 2018 na správu a údržbu 484 kilometrov diaľnic a 229 km rýchlostných ciest 88,5 milióna eur, SSC mala v tom istom roku na opravy a údržbu viac ako 3 300 km ciest prvej triedy zhruba 55 miliónov eur.

"Kým NDS investuje do opráv a údržby jedného kilometra ročne v priemere 124 tisíc eur, SSC v priemere 16,7 tisíca eur. Toto zanedbávanie investícií do opráv ciest I. triedy má za následok, že v nevyhovujúcom a havarijnom stave je v súčasnosti 1 241 km týchto ciest a 1 154 mostov," upozornil Zajac s tým, že to predstavuje viac ako tretinu všetkých ciest v správe SSC.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkol, elektronické mýto sa vyberá aj na vyše dvetisíc kilometrov ciest I. triedy, ale z výnosov mýta sa do ich údržby nedostane ani euro.

"Zlúčením NDS a SSC by prišlo k zefektívneniu investícií do správy a údržby štátnych ciest a taktiež k spravodlivejšiemu prerozdeleniu výnosov z elektronického mýta," dodal Zajac.

Garant dopravy v strane Za ľudí Peter Sádovský vníma uvažované zlúčenie NDS a SSC ako vhodný krok.

"Najmä preto, aby sa plánovite a koordinovane mohla budovať slovenská nosná cestná sieť. Efekt z úspor na možnom riadení, administratíve dvoch spoločností by bol druhoradý," tvrdí expert.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 397
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 805
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 673
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 115
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 110
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 927
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 256
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 895
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 688
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Covidu podľahlo ďalších 71 pacientov.

13 h
Policajti zatýkajú muža počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Na protestoch zadržali už vyše 1 600 ľudí.

8 h
Publicista Matúš Ritomský.

Je opodstatnené interpretovať dianie pomocou psychiatrických diagnóz?

21. jan
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

4 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Viedne počas lovcdownu.

Vyťaženosť rakúskych hotelov vlani spadla na štvrtinu.

1 h
Madridčania sú na sneh zvyknutí z lyžovačiek, no nie sú naučení na to, že v snehu zapadne ich mesto.

Vláda však tvrdí, že je to príliš vysoký odhad.

6 h
Ilustračné foto.

Staré zmluvy o obchode na digitálnu ekonomiku nestíhajú.

9 h
Ilustračné foto

Marcové dodávky ľahkej americkej ropy klesli o 86 centov.

10 h