SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Zlúčenie diaľničnej spoločnosti a štátnej správy ciest podporujú aj experti

Zlúčenie by okrem iného znížilo prevádkozvé náklady.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák )

BRATISLAVA. Možné zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) má podporu viacerých strán v parlamente, aj mimo neho.

Potvrdili to v predvolebnej ankete agentúry SITA zameranej na dopravu s tým, že spojenie oboch spoločností môže zlepšiť koordináciu pri výstavbe a údržbe cestnej infraštruktúry a tiež ušetriť náklady na prevádzku.

Rovnaky systém sa osvedčil v Česku

Zlúčenie NDS a SSC by podľa hnutia OĽaNO systémovo narovnalo ich asymetrické postavenie z hľadiska príjmov z mýta, krytia udržiavacích nákladov, či využitia kapacít pre cestnú údržbu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vzhľadom na rozsiahlosť a komplikovanosť tohto procesu to však nepovažujeme za okamžite nevyhnutné pre narovnanie jestvujúceho vzťahu medzi obidvoma subjektmi," povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Motorové vozidlá nad 3,5 tony platia mýto nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj na cestách prvej triedy, štátni cestári na rozdiel od diaľničiarov na týchto príjmoch nemajú podiel.

Koalícia PS/Spolu vidí význam zlúčenia NDS a SSC najmä v kontexte jej návrhu, aby cesty druhej a tretej triedy prešli z pôsobnosti samosprávnych krajov naspäť do správy štátu.

"Takýto systém správy ciest je aj v susednom Česku, kde sa osvedčil. Zlúčenie by prinieslo nižšiu potrebu vrcholového manažmentu a ušetrili by sa finančné prostriedky potrebné na prevádzku dvoch firiem, keďže by zostala len jedna," uviedol gestor koalície Martin Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

To, či treba NDS a SSC zlúčiť, ukáže analýza, myslí si dopravný analytik SaS Jozef Drahovský.

"Každá z týchto organizácií má aj viaceré jedinečné oddelenia, ktoré v druhej organizácii nie sú. Napríklad, SSC spravuje cestnú databanku aj pre diaľnice," priblížil expert liberálov.

Cestári nemajú z mýta ani euro

Zlúčenie NDS a SSC je podľa KDH nevyhnutné. Podpredseda hnutia Pavol Zajac poznamenal, že pokiaľ NDS mala v roku 2018 na správu a údržbu 484 kilometrov diaľnic a 229 km rýchlostných ciest 88,5 milióna eur, SSC mala v tom istom roku na opravy a údržbu viac ako 3 300 km ciest prvej triedy zhruba 55 miliónov eur.

"Kým NDS investuje do opráv a údržby jedného kilometra ročne v priemere 124 tisíc eur, SSC v priemere 16,7 tisíca eur. Toto zanedbávanie investícií do opráv ciest I. triedy má za následok, že v nevyhovujúcom a havarijnom stave je v súčasnosti 1 241 km týchto ciest a 1 154 mostov," upozornil Zajac s tým, že to predstavuje viac ako tretinu všetkých ciest v správe SSC.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkol, elektronické mýto sa vyberá aj na vyše dvetisíc kilometrov ciest I. triedy, ale z výnosov mýta sa do ich údržby nedostane ani euro.

"Zlúčením NDS a SSC by prišlo k zefektívneniu investícií do správy a údržby štátnych ciest a taktiež k spravodlivejšiemu prerozdeleniu výnosov z elektronického mýta," dodal Zajac.

Garant dopravy v strane Za ľudí Peter Sádovský vníma uvažované zlúčenie NDS a SSC ako vhodný krok.

"Najmä preto, aby sa plánovite a koordinovane mohla budovať slovenská nosná cestná sieť. Efekt z úspor na možnom riadení, administratíve dvoch spoločností by bol druhoradý," tvrdí expert.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Mecom ide na zelenú
  8. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  9. Marrákeš je červená perla Maroka
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  4. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  8. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  9. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 6 095
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 594
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 249
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 4 015
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 465
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 137
  7. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 2 789
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 282
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 227
  10. Mecom ide na zelenú 2 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Európska únia je závislá na dodávkach plynu z Ruska.


TASR 31m
Ilustračné foto

Ako dôvod označil šírenie omikronu.


SITA 48m
Ilustračné foto

Išlo by o zníženie o päť percent.


SITA 3 h
Predseda strany Smer Robert Fico a podpredseda Richard Takáč.

Podľa Hlasu je riešením zákon o centrálnom registri výziev a dotácií.


SITA 3 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 255
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 197
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 763
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 877
  5. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 135
  6. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 760
  7. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 3 110
  8. Věra Tepličková: Čo dôležité sme sa dnes v jednej z diskusných relácií dozvedeli? 2 715
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu