SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Inštitút pre dopravu odporúča zrušenie tendra na trať Bratislava-Komárno

Ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila.

(Zdroj: ARCHÍV RegioJet)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady k súťaži na výber osobného vlakového dopravcu a návrhu nového cestovného poriadku na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Tvrdí, že ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila, preto ju odporúča zrušiť.

Predĺženie intervalov a spomalenie

"Ministerstvo dopravy a výstavby SR na rastúci záujem cestujúcich o vlakovú dopravu na Žitnom ostrove nereaguje pridaním nových vlakov, ale naopak, ich čiastočným rušením, predĺžením intervalov medzi spojmi a dokonca aj spomalením dopravy. Navrhovaný cestovný poriadok, ktorý je súčasťou súťaže, je podľa nás návratom o desať rokov späť, keď trať stagnovala a strácala cestujúcich," informoval v utorok riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavky na vysoký počet veľkokapacitných vlakových súprav a ich nejednoznačné a neštandardné požiadavky v kontexte krátkeho času na prípravu podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo obmedzujú reálnu súťaž a počet záujemcov, ktorí sa do nej môžu zapojiť.

"Toto môže viesť k zbytočnému predražovaniu ponúk dopravcov (výšku dotácie) alebo v krajnom prípade k tomu, že súťaž vygeneruje len jedinú alebo žiadnu ponuku. Ďalšia súťaž tak skončí fiaskom," upozornil Cenký.

Neefektívny cestovný poriadok

Zle nastavený cestovný poriadok podľa neho zase zhorší každodenné cestovanie mnohým ľuďom.

Súvisiaci článok Víťazi tendra na obnovu železnice na Záhorí zostali v platnosti Čítajte 

"Ak chceme naozaj kvalitnú súťaž, odporúčame súčasnú súťaž zrušiť a opakovane ju vyhlásiť s novými špecifikáciami, ktoré zlepšia (nie zhoršia) dopravu na trati a zachovajú efektívnosť dopravy," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

V navrhovanom cestovného poriadku sa podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo rušia vlaky aj v špičke a obnovujú vlaky zrušené v minulosti pre nízky záujem.

V špičke sa majú napríklad zrušiť vlaky z Bratislavy o 17:35 a 18:35, pričom medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou už nemá byť celodenný hodinový interval.

Zrušenie zrýchlených vlakov

Počet vlakov na trati sa má spolu znížiť o 5 percent (ročne najazdia 1,224 milióna kilometerov, po novom by mali len 1,116 milióna kilometrov).

Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka.

Rastislav Cenký, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

"Súťaž síce uvažuje s výhľadovým posilnením dopravy, zrušené vlaky v špičke ale obnoviť neplánujú. Naopak, ministerstvo chce obnoviť v minulosti zrušené vlaky, napríklad, vlak o 23:00 z Dunajskej Stredy do Komárna. Pre zrušenie zrýchlených vlakov by mala byť cesta v špičke o desať až dvadsať minút pomalšia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy a Komárna sa v špičke výrazne predĺži, pretože sa bude cestovať len osobnými vlakmi zastavujúcimi takmer v každej zastávke," podotkol Cenký.

Dlhšie trvajúca cesta, chaotické intervaly

Cesta z Komárna do Bratislavy trvá ráno hodinu 47 minút, po zmene to má byť dve hodiny a sedem minút.

Intervaly vlakov majú byť dlhšie a nepravidelné. Jednoducho zapamätateľné intervaly 30, 60 a 120 minút budú podľa analytika nahradené chaotickými.

"Medzi Komárnom a Dunajskou Stredou pôjdu vlaky každých 52 minút až dve hodiny 44 minút. V rannej špičke sa pre zastávky Kvetoslavov a Miloslavov predlžuje interval do Bratislavy až na 43 minút (dnes 28), a to vďaka zrušeniu jedného vlaku," priblížil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo s tým, že sa zhorší aj dochádzka do zamestnania, napríklad, na nočné zmeny do Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevážanie prázdnych vagónov

Poukázal aj na vyhadzovanie peňazí na nezmyselné prevážanie prázdnych vagónov.

"Ministerstvo požaduje, aby veľkokapacitné súpravy, mimochodom najdrahšie na prevádzku, jazdili aj mimo špičku na najprázdnejších vlakoch (napríklad o 23:00 z Bratislavy), naopak, niektoré vlaky v špičke môžu mať nedostatočnú kapacitu (o 18:00 z Bratislavy)," poznamenal Cenký.

Upozornil aj na zhoršenie prípojov, pritom niektoré zaniknú, iné budú len občas a iba v jednom smere, čakanie sa predĺži.

"Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Záujemcovia kritizovali krátkosť času

Ponuky v tendri na výber dopravcu na trati medzi Bratislavou a Komárnom v pondelok neotvárali.

Ministerstvo dopravy a výstavby potvrdilo, že termín otvárania ponúk určený na 17. februára presunie z dôvodu dodržania procesných postupov.

Rezort neuviedol, koľko uchádzačov predložilo ponuku v predĺženej lehote do 14. februára.

Ponuku mohla predložiť spoločnosť RegioJet, a. s., ktorá prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom takmer osem rokov. Nechcela to však potvrdiť.

Ďalší traja zo štyroch dopravcov, ktorí z pôvodných piatich uchádzačov splnili podmienky účasti - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Arriva a Leo Express, informovali, že ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  4. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 093
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 13 775
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 10 002
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 205
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 742
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 768
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 392
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 802
  9. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 3 931
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Nová štúdia ukazuje, čo sa v tele deje.


2 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

PCR testy odhalili viac ako 697-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 606 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, minulý štvrtok vstúpil do platnosti zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič.

Stovku na energie by dostali všetci bez ohľadu na to, či sú zaočkovaní.


TASR 10m
Ilustračné foto.

Pôvodne hrozilo, že štát bude musieť uhradiť 125 miliónov.


SITA 18m

Štát už pripúšťa určitú valorizáciu.


TASR 45m
Ilustračné foto.

Konkrétne dosahy budú závisieť aj od výšky spotreby.


TASR 1 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 569
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 173
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 022
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 072
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 688
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 682
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 620
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 538
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu