SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Inštitút pre dopravu odporúča zrušenie tendra na trať Bratislava-Komárno

Ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila.

(Zdroj: ARCHÍV RegioJet)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady k súťaži na výber osobného vlakového dopravcu a návrhu nového cestovného poriadku na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Tvrdí, že ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila, preto ju odporúča zrušiť.

Predĺženie intervalov a spomalenie

"Ministerstvo dopravy a výstavby SR na rastúci záujem cestujúcich o vlakovú dopravu na Žitnom ostrove nereaguje pridaním nových vlakov, ale naopak, ich čiastočným rušením, predĺžením intervalov medzi spojmi a dokonca aj spomalením dopravy. Navrhovaný cestovný poriadok, ktorý je súčasťou súťaže, je podľa nás návratom o desať rokov späť, keď trať stagnovala a strácala cestujúcich," informoval v utorok riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Požiadavky na vysoký počet veľkokapacitných vlakových súprav a ich nejednoznačné a neštandardné požiadavky v kontexte krátkeho času na prípravu podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo obmedzujú reálnu súťaž a počet záujemcov, ktorí sa do nej môžu zapojiť.

"Toto môže viesť k zbytočnému predražovaniu ponúk dopravcov (výšku dotácie) alebo v krajnom prípade k tomu, že súťaž vygeneruje len jedinú alebo žiadnu ponuku. Ďalšia súťaž tak skončí fiaskom," upozornil Cenký.

Neefektívny cestovný poriadok

Zle nastavený cestovný poriadok podľa neho zase zhorší každodenné cestovanie mnohým ľuďom.

Súvisiaci článok Víťazi tendra na obnovu železnice na Záhorí zostali v platnosti Čítajte 

"Ak chceme naozaj kvalitnú súťaž, odporúčame súčasnú súťaž zrušiť a opakovane ju vyhlásiť s novými špecifikáciami, ktoré zlepšia (nie zhoršia) dopravu na trati a zachovajú efektívnosť dopravy," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

V navrhovanom cestovného poriadku sa podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo rušia vlaky aj v špičke a obnovujú vlaky zrušené v minulosti pre nízky záujem.

V špičke sa majú napríklad zrušiť vlaky z Bratislavy o 17:35 a 18:35, pričom medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou už nemá byť celodenný hodinový interval.

Zrušenie zrýchlených vlakov

Počet vlakov na trati sa má spolu znížiť o 5 percent (ročne najazdia 1,224 milióna kilometerov, po novom by mali len 1,116 milióna kilometrov).

Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka.

Rastislav Cenký, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

"Súťaž síce uvažuje s výhľadovým posilnením dopravy, zrušené vlaky v špičke ale obnoviť neplánujú. Naopak, ministerstvo chce obnoviť v minulosti zrušené vlaky, napríklad, vlak o 23:00 z Dunajskej Stredy do Komárna. Pre zrušenie zrýchlených vlakov by mala byť cesta v špičke o desať až dvadsať minút pomalšia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy a Komárna sa v špičke výrazne predĺži, pretože sa bude cestovať len osobnými vlakmi zastavujúcimi takmer v každej zastávke," podotkol Cenký.

Dlhšie trvajúca cesta, chaotické intervaly

Cesta z Komárna do Bratislavy trvá ráno hodinu 47 minút, po zmene to má byť dve hodiny a sedem minút.

Intervaly vlakov majú byť dlhšie a nepravidelné. Jednoducho zapamätateľné intervaly 30, 60 a 120 minút budú podľa analytika nahradené chaotickými.

"Medzi Komárnom a Dunajskou Stredou pôjdu vlaky každých 52 minút až dve hodiny 44 minút. V rannej špičke sa pre zastávky Kvetoslavov a Miloslavov predlžuje interval do Bratislavy až na 43 minút (dnes 28), a to vďaka zrušeniu jedného vlaku," priblížil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo s tým, že sa zhorší aj dochádzka do zamestnania, napríklad, na nočné zmeny do Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevážanie prázdnych vagónov

Poukázal aj na vyhadzovanie peňazí na nezmyselné prevážanie prázdnych vagónov.

"Ministerstvo požaduje, aby veľkokapacitné súpravy, mimochodom najdrahšie na prevádzku, jazdili aj mimo špičku na najprázdnejších vlakoch (napríklad o 23:00 z Bratislavy), naopak, niektoré vlaky v špičke môžu mať nedostatočnú kapacitu (o 18:00 z Bratislavy)," poznamenal Cenký.

Upozornil aj na zhoršenie prípojov, pritom niektoré zaniknú, iné budú len občas a iba v jednom smere, čakanie sa predĺži.

"Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka," dodal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Záujemcovia kritizovali krátkosť času

Ponuky v tendri na výber dopravcu na trati medzi Bratislavou a Komárnom v pondelok neotvárali.

Ministerstvo dopravy a výstavby potvrdilo, že termín otvárania ponúk určený na 17. februára presunie z dôvodu dodržania procesných postupov.

Rezort neuviedol, koľko uchádzačov predložilo ponuku v predĺženej lehote do 14. februára.

Ponuku mohla predložiť spoločnosť RegioJet, a. s., ktorá prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom takmer osem rokov. Nechcela to však potvrdiť.

Ďalší traja zo štyroch dopravcov, ktorí z pôvodných piatich uchádzačov splnili podmienky účasti - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Arriva a Leo Express, informovali, že ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  4. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  4. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  5. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  6. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 913
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 257
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 17 429
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 406
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 865
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 436
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 680
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 314
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 799
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 785
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Návštevníci si prezerajú tovar v obchodnom dome Ikea.

Prevádzky sa napriek nejasnostiam chystajú na otvorenie od pondelka.

7 h

Ako funguje vektorová vakcína a či mi spôsobí krvné zrazeniny.

2 h

Neprehliadnite tiež

Národná banka Slovenska.

Štát zrealizoval prvú syndikovanú emisiu dlhopisov v tomto roku.

5 h
Ilustračná fotografia.

Ponuka a dopyt sa opäť dostanú do rovnováhy v druhej polovici roka.

5 h
Ilustračné foto

Závisieť to však bude od rýchlosti očkovania.

7 h
Bývalý austrálsky minister financií a nový šéf OECD Matthias Cormann.

Organizácia ocenila pokrok v oblasti nezávislosti súdnictva.

9 h