SME
Piatok, 3. apríl, 2020 | Meniny má Richard

Dopravcovia kritizovali tender na trať Bratislava - Komárno

ALLRAIL považuje súťaž za zmanipulovanú, pretože stanovuje použitie len určitého typu vlakových vozidiel.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Súťaž na osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Komárno je podozrivá, môže v nej uspieť len štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK).

Upozornila na to v stredu Aliancia nových osobných železničných dopravcov v Európe ALLRAIL so sídlom v Bruseli v tlačovej správe s tým, že štátny dopravca má koľajové vozidlá, ktoré zaplatili daňovníci Slovenska a Európskej únie, pričom v súťaži sú ako nástroj na odstránenie konkurencie.

Podozrenie z manipulácie

"Zdá sa, že aj táto ponuka je zmanipulovaná, pretože súťaž stanovuje použitie len určitého typu vlakových vozidiel. Prístup k typu vozidiel, ktoré mal tender pri vyhlásení v zadávacej dokumentácii, má však len ZSSK. Tá ich získala vďaka dotáciám od Slovenskej republiky a Európskeho fondu pre regionálny rozvoj," uviedol generálny tajomník ALLRAIL Nick Brooks.

Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodná organizácia informovala, že ZSSK získala v rokoch 2007 až 2013 dvanásť motorových jednotiek a desať dvojpodlažných súprav pre prímestskú dopravu, financované boli prevažne z prostriedkov Európskej únie. ALLRAIL považuje za veľmi podozrivé a znepokojujúce, že podmienky tendra na prevádzku osobnej železničnej dopravy medzi Bratislavou a Komárnom môžu v krátkom termíne splniť iba vozidlá ZSSK.

Organizácia podotkla, že ak môže mať z verejných zdrojov úžitok len štátny dopravca, na základe historického vývoja, môže takáto dotácia od daňovníkov v podstate zničiť akúkoľvek hospodársku súťaž.

"Toto je druhá súťaž slovenského ministerstva dopravy, ktorá mala zabezpečiť otvorenie trhu," poznamenal Brooks.

Problém dostupnosti železničných vozidiel podľa neho len ukazuje na šokujúci nedostatok férových podmienok medzi súkromnými dopravcami a štátnou železničnou spoločnosťou.

"Ak súčasné subjekty súťaže ponúknu vozový park, ktorý je financovaný z verejných zdrojov, mal by byť sprístupnený ktorémukoľvek výhercovi tohto tendra," dodal Brooks.

Železnice: Bez komentára

"Železničná spoločnosť Slovensko má záujem o prevádzku na danej trati, preto sme sa do súťaže prihlásili," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Lehota na predkladanie ponúk v súťaži je do 14. februára.

"Keďže proces obstarávania ešte nie je ukončený, nebudeme jeho priebeh komentovať," poznamenal Kováč.

Akékoľvek otázky odporučil adresovať vyhlasovateľovi súťaže, teda ministerstvu dopravy.

Preprava na desaťročné obdobie

Zároveň pripomenul, že prvú súťaž na výber vlakového dopravcu na trati Žilina - Rajec ministerstvo zrušilo, keďže ponuku v nej predložila iba ZSSK, no rezort ju vylúčil.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo súťaž na železničného dopravcu na trati Bratislava - Komárno vlani v októbri, úspešný uchádzač má na nej zabezpečovať prepravu desať rokov od roku 2021 do roku 2030.

Podmienky v tendri sú podľa ALLRAIL pre neštátnych dopravcov v takom krátkom čase (za jeden rok do začatia prevádzky) nesplniteľné.

Existuje podľa organizácie vysoké riziko, že dotovaná železničná doprava na Slovensku tak opäť smeruje k monopolu ZSSK.

Osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje vo verejnom záujme súkromný dopravca RegioJet od marca 2012, zmluva s ministerstvom dopravy uplynie koncom roka 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  3. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  4. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  5. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  2. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  3. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 41 011
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 22 595
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 17 919
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 17 229
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 15 250
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 11 899
  7. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 10 892
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 10 565
  9. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 490
  10. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 962

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden deň niečo povie, na druhý to už neplatí. Premiér Igor Matovič

Je to pozostatok jeho opozičnej politiky, vraví Mesežnikov.

Premiér Matovič niekedy odpovedá na otázky novinárov aj dve hodiny.
Podcast Dobré Ráno.
Koronavírus pod mikroskopom.

Neprehliadnite tiež

Automobilky rokovali s Merkelovou o obnovení výroby

Śéfom automobiliek robia najväčšie starosti dodávateľské reťazce.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová

Šéf eurovalu odmieta bondy, riešenie vidí v existujúcich nástrojoch

Nové nástroje vyžadujú čas, ktorý krajiny nemajú.

Klaus Regling.
Nemecký spolkový minister hospodárstva Peter Altmaier.

Európske akciové trhy sa po nervóznom priebehu mierne zotavili

Hlavný nemecký index Dax si vo štvrtok pripísal 0,27 percenta.

Ilustračné foto