SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Výstavbu ciest brzdia absencia stratégie aj politické niminácie

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo zhodnotil kroky ministerstva dopravy.

Rozostavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.Rozostavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výber zhotoviteľa a riešenie tunela Višňové na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký za najväčší problém v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) v tomto volebnom období.

"Najväčšia premrhaná šanca je nezrealizovanie reformy verejnej osobnej dopravy vo forme zriadenia Národnej dopravnej agentúry (dopravnej autority). Chybou bola tiež forma riešenia národného vodného dopravcu spôsobom, ktorý nemá preukázanú ekonomickú efektívnosť," uviedol Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýba dlhodobá stratégia

Analytik má tiež výhrady k slabej angažovanosti ministerstva dopravy pri riešení rekonštrukcie Hlavnej stanice v Bratislave, ako aj k akceptácii nevydarenej štúdie železničného uzla Bratislava či k prílišnému tlaku na projekty, ktoré boli národnostne orientované.

Súvisiaci článok OĽaNO pochybuje o novom tendri na Višňové, vidí v tom biznis Smeru Čítajte 

Ako príklad uviedol súťaž na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška.

"Problémom v posledných rokoch v doprave je, že nemáme jasne stanovenú dlhodobú stratégiu a priority, na ktoré by sme mali mať nastavený finančný plán. Dopravu a výstavbu cestnej a železničnej siete viac ovplyvňujú politici a málo odborníci, čo sa odráža vo výsledku. Napríklad, priorita spred tridsiatich rokov, diaľnica spájajúca východ a západ SR je v nedohľadne," poznamenal Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

Politické nominácie na odborné posty

Ďalším veľkým problémom sú podľa neho neodborné a politické nominácie do vedení štátnych podnikov, ktoré siahajú až na výkonnú úroveň.

"Nemáme jasne stanovené plány a hodnotiace kritériá, na základe ktorých by sme vedeli hodnotiť úspechy firiem a manažérov. Mali by sme rešpektovať víziu, stratégiu, koncepciu a plány," tvrdí riaditeľ IDH.

Ako dodal, manažéri štátnych firiem by mali mať jasné hodnotiace kritériá a mali by byť odmeňovaní na základe ich plnení.

Érsek zdedil problémy

Ministerstvo dopravy a výstavby zareagovalo, že minister Árpád Érsek počas svojho takmer triapolročného pôsobenia na čele rezortu dopravy vždy postupoval a vykonal všetky potrebné kroky, aby sa aj tzv. problematické veci vyriešili a najmä pohli dopredu.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Staviteľovi násypu pri Jarovciach hrozí príkaz na odstránenie stavby Čítajte 

Rezort tvrdí, že veľmi jasne komunikoval všetky konkrétne kroky, ktoré bolo potrebné vykonať pri každom projekte, rovnako tak v prípade prác na tuneli Višňové.

"Na Višňovom boli od začiatku problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu zdedilo po svojich predchodcoch. Bolo potrebné ich riešiť a práve súčasný minister dopravy postupoval rozhodne a transparentne," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Projekty blokované námietkami

Výsledkom je podľa rezortu fakt, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo veľmi krátkom čase vyhlásila súťaž na nového zhotoviteľa Višňového, pričom ide o jej najotvorenejšiu súťaž, ktorej príprava bola maximálne transparentná.

"Nie je tajomstvom, že mnohé ďalšie projekty boli blokované a nepohli sa vpred aj vďaka pravidelne sa opakujúcim podávaniam často špekulatívnych námietok, ktoré ministerstvo nevie a ani nemôže ovplyvniť," upozornila Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Érsek bilancoval, do užívania dal takmer 50 kilometrov diaľnic Čítajte 

"Podarilo sa rovnomerne zabezpečiť prípravu nových cestných úsekov a modernizáciu ciest I. triedy v rámci celého Slovenska. Slovensko má dnes rozostavaných viac ako 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, na ďalšie úseky sú rozbehnuté súťaže a zabezpečené je financovanie ciest I. triedy, ktoré to určite potrebujú," poznamenala Ducká.

Ako dodala, toto všetko je pripravené pre nové vedenie rezortu a bude záležať len na ňom, akým smerom sa vydá a ako nastaví svoje priority.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 123
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 319
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 713
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 682
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 357
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 111
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 965
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 958
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 685
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 457
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice, Slovenské tunely
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Ako zachránili Decodom? Majiteľ uvoľnil stoličku

Topoľčiansky výrobca nábytku mal hromadne prepúšťať, nechá si 800 ľudí.

Decodom pomaly úpúšťa od veľkoformátových predajní a zameriava sa na menšie kuchynské štúdia.

Europarlament podporil dohodu EÚ so USA o zrušení ciel na homáre

V roku 2017 sa z USA do EÚ doviezli homáre za zhruba 111 miliónov dolárov.

Ilustračné foto.

AstraZeneca oznámila, že jej vakcína potrebuje ďalšiu štúdiu

Firma prisľúbila, že svoju vakcínu poskytne rozvojovým krajinám na neziskovej báze.

Logo na budove farmaceutickej firmy AstraZeneca v americkom South San Franciscu.

Belgická banka KBC sa stala vlastníkom OTP Banky Slovensko

Budúci rok sa tak budú môcť ČSOB a OTP Banka Slovensko spojiť.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.