SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Vážny: O odkupnej cene mýta má rozhodnúť štátom určený audítor

Bývalý minister dopravy považuje 400 miliónov v zmluve za nelogickú sumu.

Bývalý minister a súčasný poslanec NR SR za stranu SMER-SD Ľubomír Vážny.Bývalý minister a súčasný poslanec NR SR za stranu SMER-SD Ľubomír Vážny. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Cena za prevod elektronického mýtneho systému (EMS) do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) vo výške v prepočte takmer 400 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty je maximálna možná.

Informoval o tom v utorok poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý bol v čase podpisu zmluvy medzi NDS a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a. s. o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta v roku 2009 ministrom dopravy v prvej vláde Roberta Fica.

Výkupnú cenu ovplyvní opotrebovanie

To, že v každom roku platnosti mýtnej zmluvy je uvedená rovnaká cena za odkúpenie mýtneho systému, služby a všetkých jej komponentov, je podľa Vážneho vzhľadom na každoročné fyzické opotrebovanie a pokles morálnej hodnoty mýtneho systému nielen ekonomický, ale najmä logický nezmysel.

Skryť Vypnúť reklamu

"V zmluve je uvedený presný mechanizmus, ako sa kúpna cena určí: rozhodne nezávislý audítor, ktorého si vyberie štát. Zohľadní vek a opotrebovanie systému. Cenu musia akceptovať obe strany," uviedol Vážny.

Exminister dopravy tak reagoval na tlačovú besedu hnutia OĽaNO, ktoré v piatok 31. januára zverejnilo časť utajovaných informácií v prílohe k zmluve o prevádzke mýtneho systému.

Líder hnutia Igor Matovič informoval, že cena za prevod mýtneho systému, služby a všetkých komponentov od súkromného prevádzkovateľa SkyToll do vlastníctva NDS je v prepočte štyristo miliónov eur.

Prípadné predĺženie mýtnej zmluvy, platnej do roku 2022, o päť rokov, by malo stáť spolu skoro päťsto miliónov eur.

Matovič zdôvodnil zverejnenie týchto údajov napriek obchodnému tajomstvu verejným záujmom, mýto označil za podvod v réžii strany Smer-SD.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedemsto miliónov na úľavy

Vážny hovorí, že cena mýtneho systému, ktorý bude štát využívať do roku 2022 ako službu, bude klesať v súlade s morálnym a fyzickým opotrebovaním.

Štát podľa poslanca v roku 2022 môže tento systém odkúpiť za zostatkovú hodnotu - možno aj za jedno euro, ak sa na tom obe strany dohodnú.

Súvisiaci článok Vážny podal pre mýtny systém trestné oznámenie Čítajte 

"Tvrdenia, že štát za mýtny systém pri prípadnom odkúpení na konci platnosti zmluvy zaplatí dvakrát, sú úplný nezmysel. Po prvé: doterajšie platby SkyToll-u neboli splácaním systému ako takého, ale štát platil za službu - výber mýta. Čiže Slovensko si systém ročnými splátkami za službu nekupovalo. Doteraz teda za systém nezaplatilo ani cent," podotkol Vážny s tým, že to nie je lízing, ako ho poznáme napríklad pri kúpe auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôvodný plán celkového výberu mýta v rokoch 2010 až 2022 bol približne 3,5 miliardy eur. Súčasný odhad je podľa poslanca 2,5 miliardy eur, teda o jednu miliardu menej.

"Asi 700 miliónov eur z tejto sumy predstavujú ústupky vlád voči autodopravcom od roku 2010: úľavy pri platbách za prejdené úseky, 50-percentná zľava pre autobusy, zrušenie poplatkov za prejazd intravilánov obcí a podobne. Čiže 700 miliónov eur nikto neukradol, ako tvrdí Igor Matovič, ale dostali ich autodopravcovia na rôznych úľavách," upozornil Vážny.

Štát má menší výnos ako prevádzkovateľ

Podľa neho každý ústretový krok voči podnikateľským subjektom totiž niečo stojí, pričom označil za škandalózne, že to nezohľadnil ani Najvyšší kontrolný úrad SR vo svojej správe o prevádzke mýtneho systému.

Skryť Vypnúť reklamu

SkyToll informoval, že od sprevádzkovania elektronického výberu mýta v roku 2010 do konca roku 2019 dosiahli celkové výnosy z mýta 1,810 mld. eur, v minulom roku predstavovali príjmy takmer 221 miliónov eur.

NKÚ na základe kontroly kritizoval, že z výnosov z mýta má prevádzkovateľ systému takmer polovicu a štát ešte menej.

Zmeny v neprospech štátu

Vážny sa obhajuje, že keď mal ako minister dopravy dosah na rozdelenie výnosov do leta 2010, prevádzkovateľovi systému išlo 24,8 percenta a štátu 75,2 percenta.

"Po tomto období, ku ktorému sa neviem zodpovedne vyjadriť, pretože nemám relevantné podklady, sa podľa verejne známych informácií tento pomer začal meniť v neprospech štátu, a to pre jeho ústupky autodopravcom," poznamenal bývalý minister dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na údržbu a prevádzku systému podľa neho pritom zostali nezmenené, podiel súkromného prevázkovateľa z výberu mýta opticky rástol.

"Nie preto, že by sa niekto na tom obohacoval, ale preto, lebo štát svoj podiel zmenšoval a politickými ústupkami voči autodopravcom rozpúšťal medzi nich. Časť výnosov z mýta si tak už medzi sebou podelili aj autodopravcovia," podotkol Vážny.

Tender na nový systém

NDS vyhlásila, že nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému.

Napríklad, v Českej republike žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému.

NDS zároveň pripravuje tender na nový komplexný systém spoplatnenia diaľnic a ciest, vrátane výberu mýta, platieb palivovými kartami, či úhrad za diaľničné známky.

Skryť Vypnúť reklamu

Neplánuje teda ani predĺženie zmluvy so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) dlhodobo hovorí, že zmluva so SkyToll-om je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše.

"Ministerstvo už rok pracuje na príprave novej súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť. Súťaž bude vypísaná v máji," uviedol rezort dopravy.

Štát tento mýtny systém podľa ministerstva odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o starú technológiu.

"Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná. Navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami EÚ o mýtnom systéme, teda s jednotným mýtnym systémom na európskom trhu," dodalo ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 169
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 293
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 704
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 725
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 374
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 140
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 969
  8. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 935
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 698
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 457
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Neprehliadnite tiež

Ako zachránili Decodom? Majiteľ uvoľnil stoličku

Topoľčiansky výrobca nábytku mal hromadne prepúšťať, nechá si 800 ľudí.

Decodom pomaly úpúšťa od veľkoformátových predajní a zameriava sa na menšie kuchynské štúdia.

Europarlament podporil dohodu EÚ so USA o zrušení ciel na homáre

V roku 2017 sa z USA do EÚ doviezli homáre za zhruba 111 miliónov dolárov.

Ilustračné foto.

AstraZeneca oznámila, že jej vakcína potrebuje ďalšiu štúdiu

Firma prisľúbila, že svoju vakcínu poskytne rozvojovým krajinám na neziskovej báze.

Logo na budove farmaceutickej firmy AstraZeneca v americkom South San Franciscu.

Belgická banka KBC sa stala vlastníkom OTP Banky Slovensko

Budúci rok sa tak budú môcť ČSOB a OTP Banka Slovensko spojiť.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.