SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

OĽaNO pochybuje o novom tendri na Višňové, vidí v tom biznis Smeru

Diaľničiari kritiku odmietajú, kontaktovali desiatky spoločností a profesijných organizácií.

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy nepripravujú novú súťaž na výber nového výhodnejšieho dodávateľa mýtneho systému na Slovensku.

Tvrdí to opozičné hnutie OĽaNO, ktoré v piatok zverejnilo zmluvu so spoločnosťou SkyToll, ktorá tento systém prevádzkuje. Chýbajú však dodatky k tejto zmluve.

Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur.

Igor Mattovič

Podľa OĽaNO sa nový tender nepripravuje, lebo ministerstvo aj NDS kryje biznis Smeru-SD.

OĽaNO upozornilo na vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý sa v minulosti vyjadril, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za "symbolické jedno euro". OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pán Vážny ako minister dopravy opakovane celé Slovensko vedome klamal, že si budeme na splátky splácať tento mýtny systém, lebo si to nemôžeme dovoliť kúpiť celé, ale na konci po 13 rokoch to prejde za euro do rúk štátu," vyhlásil líder OĽaNO Igor Matovič v piatok na tlačovej konferencii.

Biznis Smeru

Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu, ako aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.

"Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur," vyčíslil Matovič.

Matovič celú kauzu označil za "biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov". "Okradli ľudí o 700 miliónov eur a chcú nás okradnúť o ďalších 400 miliónov eur," vyhlásil Matovič.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Súťaž na dokončenie úseku D1 cez tunel Višňové je vyhlásená Čítajte 

V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov.

"Dokopy ide o 500 miliónov eur. Tu je odpoveď prečo NDS ani ministerstvo dopravy, pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) a za asistencie strany SNS, nekonajú. No robí tak preto, lebo SR má len dve možnosti," podotkol Matovič.

Podľa neho buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu a za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozornil ešte vlani v novembri na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku.

Vážny: Ide o predvolebný boj

Vážny ako súčasný poslanec parlamentu vo štvrtok podal pre situáciu, ktorá vznikla okolo mýtneho systému, trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru (GP) SR na neznámeho páchateľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Domnieva sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov, a to trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade aj trestného činu poškodzovania cudzích práv.

Súvisiaci článok Érsek bilancoval, do užívania dal takmer 50 kilometrov diaľnic Čítajte 

Dôvodom podania trestného oznámenia podľa neho je, že v súvislosti s vybudovaním mýtneho systému v súčasnosti "neutíchajú útoky na jeho osobu".

"Je cítiť, že vrcholí predvolebná kampaň. Táto téma sa stala predmetom nekorektného politického boja. Trvám na všetkých argumentoch, ktoré som uviedol. Verím, že polícia a príslušné orgány celú kauzu vyšetria nestranne, odborne a dúfam, že v termíne do parlamentných volieb," vyhlásil Vážny po tlačovej konferencii OĽaNO.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy koncom vlaňajška uviedlo, že nová súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému bude už úloha novej vlády.

O výhodnejšom nastavení prerozdelenia príjmov z prevádzky tohto systému bude totiž možné rozhodnúť až po skončení aktuálne platnej zmluvy.

NDS oslovila desiatky spoločností

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dôrazne odmieta informácie hnutia OĽaNO, podľa ktorých NDS nepripravuje nový tender na výber mýta, pričom ich označila za nepravdivé. Spoločnosť uviedla, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok.

Uviedla to v reakcii na tlačovú konferenciu OĽaNO, ktoré zverejnilo utajovanú zmluvu so spoločnosťou Skytoll.

"Koncom decembra sme k tendru na komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami sme zaslali desiatkam spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke NDS," uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS zbiera podnety

OĽANO opäť kope do otvorených dverí, súčasný minister totiž dlhodobo deklaruje, že zmluva so spoločnosťou Skytoll je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše. Ministerstvo už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť. Súťaž bude vypísaná v máji t. r. Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná. Navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami EÚ o mýtnom systéme, t. j. na jednotný mýtny systém na európskom trhu.

Stanovisko ministerstva dopravy

NDS tvrdí, že aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúva do štúdie realizovateľnosti

. "Tú následne predložíme Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR. Okamžite po vyhodnotení ÚHP dokončíme súťažné podklady na verejné obstarávanie, ktoré zašleme Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nový tender na komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy," priblížila Michalová.

Zároveň uviedla, že NDS neuvažuje nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredí sa na vyhlásenie novej súťaže.

"NDS vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom. Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému," priblížila Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa NDS skúsenosti z Českej republiky hovoria o tom, že žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému.

"Pre české ŘSD to znamená, že musia na vlastné náklady ekologicky zlikvidovať starý mýtny systém, ktorý je v majetku ŘSD, jeho využitie však bude nulové," dodala Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 897
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 655
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 275
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 129
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 955
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 274
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 918
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 718
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 607
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

13 h
Policajti zatýkajú muža počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Na protestoch zadržali už vyše 1 600 ľudí.

9 h
Publicista Matúš Ritomský.

Je opodstatnené interpretovať dianie pomocou psychiatrických diagnóz?

21. jan
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

5 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Viedne počas lovcdownu.

Vyťaženosť rakúskych hotelov vlani spadla na štvrtinu.

2 h
Madridčania sú na sneh zvyknutí z lyžovačiek, no nie sú naučení na to, že v snehu zapadne ich mesto.

Vláda však tvrdí, že je to príliš vysoký odhad.

6 h
Ilustračné foto.

Staré zmluvy o obchode na digitálnu ekonomiku nestíhajú.

10 h
Ilustračné foto

Marcové dodávky ľahkej americkej ropy klesli o 86 centov.

11 h