SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Rádiá upozornili na legislatívne nedostatky, ktoré ich ohrozujú

Asociácia rádií Slovenska reaguje a zánik Rádia Šport.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Asociácia rádií Slovenska upozorňuje na zle nastavené zákonné podmienky, ktoré bránia „spájaniu síl“ na slovenskom rádiovom trhu a združovaniu rádií pod jedného majiteľa.

Reaguje tým na zánik Rádia Šport, ktoré bolo členom asociácie 12 rokov. Od novej vlády bude Asociácia rádií Slovenska vyžadovať bezodkladne zmenu legislatívy, ktorá by zabránila krachu ďalších súkromných rádií a zlepšila podmienky súkromného rozhlasového vysielania.

Informovala o tom Zuzana Šangalová z Asociácie rádií Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedostatky v licenciách

„Ukončenie vysielania Rádia Šport je ďalším dôkazom nevyhovujúcej právnej úpravy pre súkromné rádiá. Súčasná právna úprava zakazuje vysielateľovi rozhlasovej programovej služby na základe licencie mať viac ako jednu programovú službu. To vedie k vysokým prevádzkovým nákladom a problémom s udržateľnosťou ekonomickej prevádzky rádia,“ uviedol prezident Asociácie rádií Slovenska Ivan Antala.

Asociácia pripomína, že minulý rok ukončilo vysielanie nitrianske lokálne Rádio Max po takmer 20 rokoch.

Rovnako tak sa aj Rádio One, ktoré začalo vysielať v máji 2006 a ktorého licencia končí vo februári 2021, rozhodlo v minulom roku ukončiť vysielanie.

Zostalo po ňom 13 frekvencií, o niektoré z nich požiadali už existujúci vysielatelia alebo noví žiadatelia.

Skryť Vypnúť reklamu

Po poslednom kole prideľovania frekvencií v roku 2019 tak ostalo voľných takmer desať frekvencií, o ktoré neprejavil záujem žiaden existujúci súkromný vysielateľ ani nový žiadateľ.

„Po Rádiu Šport zostane ďalších päť frekvencií skoordinovaných súkromným subjektom a nie je jasné, koľko z nich budú schopní súkromní vysielatelia za tohto právneho stavu efektívne využiť. Zastaralá a už nefunkčná úprava zákazu krížového vlastníctva nezmyselne bráni spájaniu a združovaniu rádií tak, aby boli schopné efektívnejšie hospodáriť, a teda aj rozvíjať nové programové služby,“ podotkol Antala.

Za ďalší problém považuje to, že zákaz krížového vlastníctva ako aj zákaz viacerých programových služieb neplatia pre verejnoprávneho vysielateľa.

Nerovnováha v duálnom systéme vysielania

RTVS je, naopak, práve zo zákona, ktorému podlieha, povinná zabezpečiť vysielanie v pásme FM na štyroch celoplošných programových okruhoch a aj preto zároveň obvykle žiada o frekvencie, ktoré si skoordinoval súkromný sektor.

Skryť Vypnúť reklamu

„Takto sa len prehlbuje nerovnováha v duálnom systéme vysielania, ktoré na Slovensku predstavuje jeden zo základných nástrojov na realizáciu slobody slova a práva na informácie,“ konštatuje ARS.

Rádioví vysielatelia na základe zmeny v zložení členov po odchode televíznych vysielateľov z Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS) zmenili názov asociácie na Asociáciu rádií Slovenska (ARS).

Asociácia vysielateľov (ANRTS) sa počas svojej dvadsaťsedem ročnej existencie podieľala na vzniku a vývoji legislatívneho a regulačného rámca slovenského mediálneho prostredia, v čom chcú rádioví vysielatelia pokračovať.

Asociáciu rádií Slovenska po ukončení vysielania Rádia Šport reprezentuje pätnásť súkromných rádií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 792
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 080
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 621
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 435
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 693
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 601
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 271
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 228
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 192
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 065
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Minister financií Olaf Scholz (vpravo) v debate s kancelárkou Angelou Merkelovou a ministrom zdravotníctva Jensom Spahnom.
Ilustračná fotografia.

USA plánujú uvaliť sankcie na ruskú loď, ktorá sa podieľa na výstavbe Nord Stream 2

Sankcie majú byť uvalené na loď a jej majiteľa od utorka.

Loď Fortuna, ktorá sa podieľa na výstavbe plynovodu Nord Stream 2.

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018.

Boeing 737 MAX.