SME
Štvrtok, 27. február, 2020 | Meniny má Alexander

Výbor Európskeho parlamentu pre dopravu schválil dohodu o reforme cestnej prepravy

Vodiči budú mať lepšie podmienky na odpočinok.

Európsky parlament.Európsky parlament.(Zdroj: SITA/AP)

BRUSEL. Výbor Európskeho parlamentu (EP) pre dopravu a cestovný ruch v utorok večer schválil dohodu o reforme sektora cestnej dopravy, ktorú sa vlani v decembri podarilo vyrokovať vyjednávačom EP a fínskeho predsedníctva v Rade EÚ.

Cieľom revidovaných pravidiel, ktoré zahŕňajú vysielanie šoférov nákladných kamiónov, čas odpočinku vodičov i lepšie presadzovanie pravidiel kabotáže (preprava tovarov dočasne vykonávaná dopravcami, ktorí nie sú rezidentmi v hostiteľskom členskom štáte), je ukončiť prípady narušenia pravidiel hospodárskej súťaže v odvetví cestnej dopravy a poskytnúť vodičom lepšie podmienky na odpočinok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám

V dohode medzi inštitúciami EÚ sa zachovávajú súčasné obmedzenia kabotáže (tri prepravné operácie počas siedmich dní), avšak v snahe predísť možným podvodom sa tachografy vozidiel použijú na zaznamenanie každého prechodu hraníc.

Takzvanej "systematickej kabotáži" má predísť štvordňové prestávkové obdobie medzi viacerými prepravnými operáciami v tej istej krajine s tým istým vozidlom.

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám, čo znamená, že podniky cestnej nákladnej dopravy musia v tom členskom štáte EÚ, kde sú registrované, vykazovať aj konkrétnu činnosť.

Súvisiaci článok Ako si EÚ predstavuje náš odchod od uhlia Čítajte 

Podľa nových pravidiel sa nákladné vozidlá musia vracať do operačného centra spoločnosti každých osem týždňov.

Keďže prevádzkovatelia stále viac využívajú dodávkové vozidlá na poskytovanie medzinárodných dopravných služieb, prevádzkovatelia ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou nad 2,5 tony budú tiež podliehať normám EÚ pre dopravcov a budú musieť svoje dodávky vybaviť tachografom.

Pravidlá celoeurópskeho vysielania vodičov prepravných spoločností poskytnú jasný právny rámec, ktorý má zabrániť odlišným vnútroštátnym prístupom a zabezpečiť spravodlivé odmeňovanie vodičov.

Nové pravidlá stanovujú, že vysielanie vodičov sa vzťahuje na kabotáž a medzinárodnú dopravu, s výnimkou tranzitu, dvojstranných operácií a dvojstranných operácií s jedným ďalším naložením alebo vyložením v každom smere.

Spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady na ubytovanie

Dohodnutý text obsahuje aj zmeny, ktoré majú pomôcť zabezpečiť lepšie podmienky odpočinku pre vodičov a umožniť im tráviť viac času doma.

To znamená, že prepravné spoločnosti budú musieť organizovať svoje cestovné poriadky tak, aby sa vodiči v medzinárodnej nákladnej doprave mohli pravidelne vracať domov každé tri alebo štyri týždne v závislosti od harmonogramu práce.

Súvisiaci článok Ojazdené auto? Môže to byť stočený, naleštený vrak (rozhovor) Čítajte 

Povinný čas odpočinku na konci týždňa sa po novom nebude môcť vykonávať v kabíne nákladného vozidla. Prepravné spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady v ubytovacích zariadeniach.

Vo výnimočných prípadoch nové pravidlá umožnia vodičom prekročiť povolený čas pre jazdu, najmä z dôvodu povinného odpočinku, keď sa budú nachádzať blízko domácej základne.

Aby mohla táto dohoda nadobudnúť platnosť, budú ju musieť schváliť ministri EÚ, a potom aj europarlament ako celok počas hlasovania v pléne. Pravidlá vysielania vodičov v nákladnej doprave začnú platiť 18 mesiacov po nadobudnutí účinnosti revidovanej smernice. Pravidlá týkajúce sa obdobia odpočinku vrátane povinného návratu vodičov domov sa budú uplatňovať 20 dní po zverejnení právneho aktu v Úradnom vestníku EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  2. Môže ťa štúdium baviť?
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  5. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  6. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  9. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  10. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  1. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Môže ťa štúdium baviť?
  4. Kaufland v Ľuboticiach otvára prvú predajňu so zelenou strechou
  5. Bude ďalší Učiteľ Slovenska práve z vášho mesta alebo obce?
  6. Bývanie stvorené pre šťastné detstvo
  7. Angličtina nielen pre maturantov
  8. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  9. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  10. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 18 184
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 14 261
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 770
  4. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 7 698
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 7 677
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 6 729
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 616
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 730
  9. Angličtina nielen pre maturantov 4 610
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 4 480

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia, Európsky parlament

Neprehliadnite tiež

Facebook zakáže zavádzajúce reklamy súvisiace s koronavírusom

Spoločnosť sa pridala k sociálnym platformám ako TikTok a Pinterest.

Ilustračné foto.

Rakúsko sa obáva dôsledkov koronavírusu na svoju ekonomiku

Austrian Airlines poslali domov 150 až 200 zamestnancov.

Lietadlo spoločnosti Austrian Airlines.

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.

ÚVO pokutoval Finančnú správu za dodatkovanie zmlúv, daniari zvažujú súd

Finančná správa podpísala sporné dodatky k zmluve v rokoch 2016 a 2018.

Finančné riaditeľstvo.