SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Výbor Európskeho parlamentu pre dopravu schválil dohodu o reforme cestnej prepravy

Vodiči budú mať lepšie podmienky na odpočinok.

Európsky parlament.Európsky parlament. (Zdroj: SITA/AP)

BRUSEL. Výbor Európskeho parlamentu (EP) pre dopravu a cestovný ruch v utorok večer schválil dohodu o reforme sektora cestnej dopravy, ktorú sa vlani v decembri podarilo vyrokovať vyjednávačom EP a fínskeho predsedníctva v Rade EÚ.

Cieľom revidovaných pravidiel, ktoré zahŕňajú vysielanie šoférov nákladných kamiónov, čas odpočinku vodičov i lepšie presadzovanie pravidiel kabotáže (preprava tovarov dočasne vykonávaná dopravcami, ktorí nie sú rezidentmi v hostiteľskom členskom štáte), je ukončiť prípady narušenia pravidiel hospodárskej súťaže v odvetví cestnej dopravy a poskytnúť vodičom lepšie podmienky na odpočinok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám

V dohode medzi inštitúciami EÚ sa zachovávajú súčasné obmedzenia kabotáže (tri prepravné operácie počas siedmich dní), avšak v snahe predísť možným podvodom sa tachografy vozidiel použijú na zaznamenanie každého prechodu hraníc.

Takzvanej "systematickej kabotáži" má predísť štvordňové prestávkové obdobie medzi viacerými prepravnými operáciami v tej istej krajine s tým istým vozidlom.

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám, čo znamená, že podniky cestnej nákladnej dopravy musia v tom členskom štáte EÚ, kde sú registrované, vykazovať aj konkrétnu činnosť.

Súvisiaci článok Ako si EÚ predstavuje náš odchod od uhlia Čítajte 

Podľa nových pravidiel sa nákladné vozidlá musia vracať do operačného centra spoločnosti každých osem týždňov.

Keďže prevádzkovatelia stále viac využívajú dodávkové vozidlá na poskytovanie medzinárodných dopravných služieb, prevádzkovatelia ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou nad 2,5 tony budú tiež podliehať normám EÚ pre dopravcov a budú musieť svoje dodávky vybaviť tachografom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pravidlá celoeurópskeho vysielania vodičov prepravných spoločností poskytnú jasný právny rámec, ktorý má zabrániť odlišným vnútroštátnym prístupom a zabezpečiť spravodlivé odmeňovanie vodičov.

Nové pravidlá stanovujú, že vysielanie vodičov sa vzťahuje na kabotáž a medzinárodnú dopravu, s výnimkou tranzitu, dvojstranných operácií a dvojstranných operácií s jedným ďalším naložením alebo vyložením v každom smere.

Spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady na ubytovanie

Dohodnutý text obsahuje aj zmeny, ktoré majú pomôcť zabezpečiť lepšie podmienky odpočinku pre vodičov a umožniť im tráviť viac času doma.

To znamená, že prepravné spoločnosti budú musieť organizovať svoje cestovné poriadky tak, aby sa vodiči v medzinárodnej nákladnej doprave mohli pravidelne vracať domov každé tri alebo štyri týždne v závislosti od harmonogramu práce.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ojazdené auto? Môže to byť stočený, naleštený vrak (rozhovor) Čítajte 

Povinný čas odpočinku na konci týždňa sa po novom nebude môcť vykonávať v kabíne nákladného vozidla. Prepravné spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady v ubytovacích zariadeniach.

Vo výnimočných prípadoch nové pravidlá umožnia vodičom prekročiť povolený čas pre jazdu, najmä z dôvodu povinného odpočinku, keď sa budú nachádzať blízko domácej základne.

Aby mohla táto dohoda nadobudnúť platnosť, budú ju musieť schváliť ministri EÚ, a potom aj europarlament ako celok počas hlasovania v pléne. Pravidlá vysielania vodičov v nákladnej doprave začnú platiť 18 mesiacov po nadobudnutí účinnosti revidovanej smernice. Pravidlá týkajúce sa obdobia odpočinku vrátane povinného návratu vodičov domov sa budú uplatňovať 20 dní po zverejnení právneho aktu v Úradnom vestníku EÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Home (ale aj) Office
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  4. Poznanie
  5. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  8. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  9. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  10. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 33 606
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 31 012
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 299
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 13 737
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 920
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 463
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 236
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 992
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 401
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 194
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia, Európsky parlament
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čo vybral Kočner z trezoru? Polícia si dôležité video vypýtala neskoro

Kamerové záznamy z bánk sa automaticky ničia po 13 mesiacoch.

Známa snímka z bezpečnostnej kamery v Tatra banke z 27. februára 2018, deň po zverejnení informácií o vražde novinára Jána Kuciaka. Marian Kočner bol najprv v bezpečnostnej schránke, vzal z nej čosi malé a vzápätí vybral z vlastného účtu 50-tisíc eur.

Koronavírus: Situácia v Prahe je vážna, Babiš vystúpi s prejavom (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Ilustračná fotografia.
Cynická obluda

Boris Kollár radí s knihou

Absurdnejšia výhovorka, ako že sa Haščák a Kollár stretli pre knihu by už bolo len ak by sa stretli, aby robili jazykové korekcie.

Dobré ráno

Dobré ráno: Snáď sa Slovensko poučí, čo sa deje v Česku

Jaroslav Flegr hovorí, ako sa nám pandémia vymyká spod kontroly.

Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

Poľská priemyselná produkcia v auguste vzrástla

Výrobné ceny klesli viac ako očakávali.

Ilustračná fotografia.

Čínsky Fosun prevzal nemecký odevný reťazec Tom Tailor

Tom Tailor Holding, materská spoločnosť nemeckého odevného reťazca Tom Tailor, zápasila s problémami.

Ilustračné foto.

Ceny ropy posilnili

Väčšina ázijských akciových trhov oslabila.

Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto