SME

Výbor Európskeho parlamentu pre dopravu schválil dohodu o reforme cestnej prepravy

Vodiči budú mať lepšie podmienky na odpočinok.

Európsky parlament.Európsky parlament. (Zdroj: SITA/AP)

BRUSEL. Výbor Európskeho parlamentu (EP) pre dopravu a cestovný ruch v utorok večer schválil dohodu o reforme sektora cestnej dopravy, ktorú sa vlani v decembri podarilo vyrokovať vyjednávačom EP a fínskeho predsedníctva v Rade EÚ.

Cieľom revidovaných pravidiel, ktoré zahŕňajú vysielanie šoférov nákladných kamiónov, čas odpočinku vodičov i lepšie presadzovanie pravidiel kabotáže (preprava tovarov dočasne vykonávaná dopravcami, ktorí nie sú rezidentmi v hostiteľskom členskom štáte), je ukončiť prípady narušenia pravidiel hospodárskej súťaže v odvetví cestnej dopravy a poskytnúť vodičom lepšie podmienky na odpočinok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám

V dohode medzi inštitúciami EÚ sa zachovávajú súčasné obmedzenia kabotáže (tri prepravné operácie počas siedmich dní), avšak v snahe predísť možným podvodom sa tachografy vozidiel použijú na zaznamenanie každého prechodu hraníc.

Takzvanej "systematickej kabotáži" má predísť štvordňové prestávkové obdobie medzi viacerými prepravnými operáciami v tej istej krajine s tým istým vozidlom.

Dohoda zahŕňa aj boj proti schránkovým firmám, čo znamená, že podniky cestnej nákladnej dopravy musia v tom členskom štáte EÚ, kde sú registrované, vykazovať aj konkrétnu činnosť.

Súvisiaci článok Ako si EÚ predstavuje náš odchod od uhlia Čítajte 

Podľa nových pravidiel sa nákladné vozidlá musia vracať do operačného centra spoločnosti každých osem týždňov.

Keďže prevádzkovatelia stále viac využívajú dodávkové vozidlá na poskytovanie medzinárodných dopravných služieb, prevádzkovatelia ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou nad 2,5 tony budú tiež podliehať normám EÚ pre dopravcov a budú musieť svoje dodávky vybaviť tachografom.

SkryťVypnúť reklamu

Pravidlá celoeurópskeho vysielania vodičov prepravných spoločností poskytnú jasný právny rámec, ktorý má zabrániť odlišným vnútroštátnym prístupom a zabezpečiť spravodlivé odmeňovanie vodičov.

Nové pravidlá stanovujú, že vysielanie vodičov sa vzťahuje na kabotáž a medzinárodnú dopravu, s výnimkou tranzitu, dvojstranných operácií a dvojstranných operácií s jedným ďalším naložením alebo vyložením v každom smere.

Spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady na ubytovanie

Dohodnutý text obsahuje aj zmeny, ktoré majú pomôcť zabezpečiť lepšie podmienky odpočinku pre vodičov a umožniť im tráviť viac času doma.

To znamená, že prepravné spoločnosti budú musieť organizovať svoje cestovné poriadky tak, aby sa vodiči v medzinárodnej nákladnej doprave mohli pravidelne vracať domov každé tri alebo štyri týždne v závislosti od harmonogramu práce.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Ojazdené auto? Môže to byť stočený, naleštený vrak (rozhovor) Čítajte 

Povinný čas odpočinku na konci týždňa sa po novom nebude môcť vykonávať v kabíne nákladného vozidla. Prepravné spoločnosti budú musieť vodičom preplatiť náklady v ubytovacích zariadeniach.

Vo výnimočných prípadoch nové pravidlá umožnia vodičom prekročiť povolený čas pre jazdu, najmä z dôvodu povinného odpočinku, keď sa budú nachádzať blízko domácej základne.

Aby mohla táto dohoda nadobudnúť platnosť, budú ju musieť schváliť ministri EÚ, a potom aj europarlament ako celok počas hlasovania v pléne. Pravidlá vysielania vodičov v nákladnej doprave začnú platiť 18 mesiacov po nadobudnutí účinnosti revidovanej smernice. Pravidlá týkajúce sa obdobia odpočinku vrátane povinného návratu vodičov domov sa budú uplatňovať 20 dní po zverejnení právneho aktu v Úradnom vestníku EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 259
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 599
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 126
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 069
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 857
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 221
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 707
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 69 037
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 209
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 398
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 531
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 309
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 706
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 707
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 69 037
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 209
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 398
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 531
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 309
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 706
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu