SME
Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra

Mýtny systém by mala vyšetriť NAKA, tvrdí Bugár

Zodpovednosť za mýtny systém by podľa Bugára mali niesť tí, čo podpísali zmluvu.

Predseda koaličnej strany Most-Híd Béla Bugár.Predseda koaličnej strany Most-Híd Béla Bugár.(Zdroj: SITA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Zodpovednosť za mýtny systém, z ktorého zhruba polovicu príjmov získava súkromná spoločnosť SkyToll, by podľa predsedu strany Most-Híd Bélu Bugára mali niesť tí, čo v roku 2009 podpísali zmluvu o prevádzke výberu mýta.

Ako Bugár ďalej povedal v nedeľu v televíznej relácii RTVS O 5 minút 12, mala by to vyšetriť Národná kriminálna agentúra.

Ministrom dopravy bol vtedy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v prvej vláde Roberta Fica, generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti bol v tom čase Igor Choma (Smer-SD).

Zastaviť výber mýta? Bugár nesúhlasí

Zastavenie výberu mýta, čo žiadala Únia autodopravcov Slovenska počas nedávneho štrajku, šéf Mosta-Híd odmietol. Bola to nereálna a neakceptovateľná požiadavka aj pre vládu počas rokovania viacerých jej členov s autodopravcami.

Súvisiaci článok Rezort dopravy pripravuje zmenu parametrov mýtneho systému Čítajte 

"Museli by sme platiť. Ale čo je horšie, zoberte si kamionistov, Poliakov, Ukrajincov. Okamžite by chodili cez nás, rozbili by ešte aj tie cesty, ktoré ako tak fungujú, a neplatili by mýto," povedal.

Líder koalície strán Progresívne Slovensko a SPOLU Michal Truban pripomenul, že jedným z dôvodov štrajku autodopravcov bolo nespravodlivé nastavenie mýtneho systému, keďže súkromný prevádzkovateľ má na výnosoch z neho až polovičný podiel a minimum peňazí z mýta ide na výstavbu a opravy diaľnic a ciest.

"Keď tam prídeme, zavolám najlepších právnikov, aby išli robiť pre štát, aby urobili audity. Oveľa dôležitejšie je o tom s nimi vyjednávať, odstrániť ľudí, ktorí tam sú a ktorí majú s nimi niečo spoločné," povedal Truban.

Pokiaľ budú pri moci naďalej politici Smeru Peter Pellegrini či Robert Fico, tak sa podľa lídra PS/SPOLU s mýtnym systémom nič neurobí.

Odstúpenie od zmluvy? Bola by to katastrofa

Predseda Mosta-Híd označil tiež za zlé, že polovica príjmov z výberu mýta končí na účte súkromného prevádzkovateľa a nie štátu, a že mýtna spoločnosť SkyToll nesúhlasí so zverejnením rôznych údajov zo zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou, inak by štát musel za to zaplatiť.

"Minister (minister dopravy a výstavby Árpád Érsek za Most-Híd - poz. red.) keď nastúpil, tak nechal vypracovať odborné analýzy, že koľko by nás to stálo. Bohužiaľ, bola by to katastrofa," poznamenal Bugár v súvislosti s možnosťou odstúpenia od mýtnej zmluvy. Tá je podľa správy Najvyššieho kontrolného úradu SR o kontrole prevádzky mýtneho systému nevýhodná pre štát.

Bugár uviedol, že minister dopravy mohol na základe mýtnej zmluvy poskytnúť SkyTollu opciu na ďalšiu prevádzku mýtneho systému o päť rokov.

Komisia podľa neho už začala pripravovať nový tender na výber mýta po roku 2022, kedy uplynie platnosť súčasnej zmluvy NDS so SkyTollom. V komisii na prípravu tendra budú mať zastúpenie aj autodopravcovia, ktorí tak môžu na základe vlastných skúseností predložiť návrhy a podnety.

Hovorili aj o výstavbe ciest

Pokiaľ ide o výstavbu diaľnic a ciest, Truban je za to, aby sa k tomu nepristupovalo politicky, podľa toho, kto je z akého regiónu a kde potrebuje stavať.

Súvisiaci článok Polícia podľa Bugára odviedla v prípade Trnku dobrú prácu Čítajte 

"Nech to robia odborníci, kde najviac potrebujeme cesty, čo bude najefektívnejšie. Zároveň hovoríme, že musíme podporovať aj verejnú dopravu, aj železničnú dopravu," uviedol Truban.

Bugár upozornil, že na ministerstve dopravy, za ktoré má Most-Híd politickú zodpovednosť od roku 2016, na výstavbu nových diaľničných úsekov neboli vtedy pripravené projekty. "Preto napríklad roky 2018 a 2019, ale hlavne 2018, boli o príprave projektov," povedal Bugár.

Stavebné firmy, ktoré pri výstavbe diaľnic sklamali, by podľa neho na Slovensku už nemali mať šancu. Ako príklad uviedol nedokončený úsek diaľnice D1 s tunelom Višňové, kde Národná diaľničná spoločnosť pripravuje nový tender na dokončenie tohto úseku.

Všetko o parlamentných voľbách 2020

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  7. Ktorá farba je tá tvoja?
  8. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  9. ... viac ako vzdelanie
  10. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 830
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 9 114
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 8 817
  4. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 6 669
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 513
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 762
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 487
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 325
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 053
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 014

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), RTVS, Béla Bugár, Michal Truban

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Dva roky po: Vražda presiakla aj do nášho jazyka

Slová Brucho, volavka či paparazzovanie už nikdy nebudú znieť ako pred vraždou.

Ján a Martina.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dva roky po vražde sme len na začiatku

Novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu zavraždili pred dvomi rokmi.

Podcast Dobré Ráno.
Českí dokumentaristi Vít Klusák a Barbora Chalupová.

Neprehliadnite tiež

Kongresové centrum.

Najvyššie kontrolné inštitúcie Slovenska a Ruska sa dohodli na spolupráci

Predstavitelia inštitúcií rokovali na spoločnom bilaterálnom seminári v Bratislave.

Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Karol Mitrík po skončení 189. schôdze vlády SR v stredu 11. decembra 2019.

Španielska polícia zlikvidovala tajný závod na výrobu cigariet

Polícia a Europol zatkli dvadsať ľudí z Británie, Ukrajiny a Litvy.

Ilustračné foto

Cena zlata sa dostala na sedemročné maximum

Dôvodom je rastúci dopyt po bezpečných aktívach.

Ilustračné foto.