SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Mochovce dobudujeme, potvrdil premiér Pellegrini. Rakúsko je proti

Dostavba by si mala vyžiadať 5,7 miliardy eur.

Mateusz Morawiecki (vľavo) a Peter Pellegrini počas tlačovej konferencie po spoločnom stretnutí predsedov vlád krajín Vyšehradskej štvorky (V4) a Rakúska.Mateusz Morawiecki (vľavo) a Peter Pellegrini počas tlačovej konferencie po spoločnom stretnutí predsedov vlád krajín Vyšehradskej štvorky (V4) a Rakúska. (Zdroj: Pavel Neubauer TASR)

BRATISLAVA. Atómovú elektráreň Mochovce dobudujeme. Na štvrtkovej tlačovej besede po rokovaní lídrov krajín Visegrádskej štvorky (V4) a Rakúska to povedal slovenský premiér Peter Pellegrini.

„Slovenská republika bude pokračovať v dobudovaní tohto zdroja, pretože Slovensko chce si splniť svoje záväzky, že do roku 2050 bude mať uhlíkovú neutralitu. Atómová energia tu hrá pre Slovensko naozaj dôležitú úlohu,“ povedal Pellegrini.

Rakúsko je proti novej výstavbe jadrových blokov

V otázke využívania jadrovej energie boli na rokovaní rozdielne názory. Lídri Slovenska, Maďarska a Česka potvrdili záujem naďalej podporovať využívanie jadra.

Skryť Vypnúť reklamu

Česko chce dostavať svoje jadrové elektrárne v Temelíně a v Dukovanoch. Rakúsko je však zásadne proti jadru. Nová rakúska vláda sa zaviazala, že bude proti výstavbe nových jadrových blokov v Európe bojovať, pričom využije všetky možné politické zbrane.

„Rešpektujem snahu Rakúska vo vzťahu používania atómovej energie. Stále však budem pripomínať, že členské štáty Európskej únie majú mať právo na vlastný energetický mix.

Chcem uistiť nielen pána kancelára Rakúska, ale aj všetkých občanov Rakúska, že dostavba Mochoviec prebieha v zmysle všetkých národných a medzinárodných predpisov, že je maximálne zvyšovaná bezpečnosť,“ podotkol Pellegrini.

Proces sa môže ešte skomplikovať

Poľský premiér Mateusz Morawiecki na tlačovej besede povedal, že závidí Rakúšanom ich energetický mix.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom na rozdielne geologické a klimatické podmienky však bude podľa neho Poľsku dlhšie trvať cesta k uhlíkovej neutralite ako v ostatných krajinách Európskej únie. V Poľsku sa väčšina elektriny vyrába prostredníctvom uhoľných elektrární.

Robíme všetko preto, aby sme uvádzanie do prevádzky mohli začať už v priebehu apríla, po nadobudnutí právoplatnosti príslušného rozhodnutia Úradu jadrového dozoru SR.

Miroslav Šarišský, hovorca Slovenských elektrární

Slovenské elektrárne by chceli zavážať jadrové palivo do tretieho bloku Atómovej elektrárne Mochovce, čo znamená začiatok uvádzania bloku do prevádzky, v apríli tohto roku.

„Robíme všetko preto, aby sme uvádzanie do prevádzky mohli začať už v priebehu apríla, po nadobudnutí právoplatnosti príslušného rozhodnutia Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky,“ povedal koncom vlaňajška pre agentúru SITA hovorca Slovenských elektrární Miroslav Šarišský.

Slovenský dominantný výrobca elektriny však upozorňuje, že celý proces uvádzania tretieho mochoveckého bloku do komerčnej prevádzky sa ešte môže skomplikovať. „Pokiaľ dôjde k napadnutiu predmetného rozhodnutia, uvádzanie do prevádzky bude posunuté o štyri až päť mesiacov,“ dodal Šarišský.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové jadrové bloky pokryjú asi 13 percent z celkovej spotreby

Pôvodné termíny dostavby mochoveckých jadrových blokov boli roky 2012, resp. 2013. Termíny sa však pre opodstatnené aj neopodstatnené dôvody viackrát posúvali.

Dostavba by si mala vyžiadať podľa posledných informácií 5,7 miliardy eur. Manažment spoločnosti by už chcel viackrát navyšovaný rozpočet (dostavba začínala na sume 2,8 miliardy eur - pozn. red.) dodržať.

Súvisiaci článok Nekonečný príbeh R2: južnou diaľnicou do Košíc najskôr o desať rokov Čítajte 

Riaditeľ Slovenských elektrární Branislav Strýček je však opatrný a hovorí ešte o možných rizikách, ktoré by mohli rozpočet dostavby znova mierne navýšiť.

Slovenské elektrárne začali s dostavbou Mochoviec oficiálnym otvorením 3. novembra 2008. Slovenský dominantný výrobca elektrickej energie oficiálne podpísal kontrakty s hlavnými dodávateľmi dostavby Mochoviec, a to s českou spoločnosťou Škoda Jaderné strojírenství, ruskou firmou Atomstrojexport (na dostavbe už nepracuje – pozn. red.), slovenskými podnikmi VUJE, Enseco, Inžinierske stavby Košice (na dostavbe už nepracuje – pozn. red.) a talianskou spoločnosťou Enel Ingegneria & Innovazione začiatkom júna 2009.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové jadrové bloky v Mochovciach budú mať po ich dokončení inštalovaný výkon po 471 megawattov, čo pokryje asi 13 percent z celkovej spotreby elektriny na Slovensku.

Galek obvinil vládu a chce diskutovať

Poslanec Národnej rady SR a podpredseda opozičnej strany SaS Karol Galek na štvrtkovom brífingu za tento postoj obvinil slovenskú vládu.

Tá podľa neho otázku Mochoviec ignorovala a Rakúšania údajne nemali na diskusiu žiadneho relevantného partnera.

"Na novú rakúsku koaličnú dohodu doteraz z vlády nikto ani len nereagoval. Absolútne ju nechali bez komentára, strčili hlavu do piesku a čierneho Petra s menom Mochovce jednoducho posunuli absolútne nezodpovedne na ďalšiu vládu," povedal Galek.

Súvisiaci článok SaS podáva trestné oznámenie pre dostavbu Mochoviec Čítajte 

Opozičný poslanec vyčítal vláde, že sa o dostavbu Mochoviec málo zaujímala, čo malo podľa neho za následok opakované posúvanie termínov a predražovanie stavby. Slovenská republika drží v akciovej spoločnosti Slovenské elektrárne, ktoré dostavbu realizujú, 34-percentný balík akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

SaS podporuje dostavbu Mochoviec, no zároveň žiada vyvodenie trestnoprávnej a majetkovoprávnej zodpovednosti za predlžovanie a predražovanie výstavby elektrárne.

Jej dostavbu pri zachovaní všetkých bezpečnostných a environmentálnych predpisov chce strana podľa Galeka obhajovať aj pred novou rakúskou vládou. "Na oplátku rakúskej vláde vieme garantovať aj po skúsenostiach s Mochovcami, že na Slovensku sa žiadne ďalšie elektrárne stavať nebudú," dodal Galek.

Pellegrini hovoril aj o nelegálnej migrácii

Krajinám, z ktorých pochádzajú nelegálni migranti a nie sú ochotné ich vziať naspäť z členských štátov EÚ, by malo byť pozastavené alebo obmedzené poskytovanie medzinárodnej a rozvojovej pomoci, uviedol Pellegrini na spoločnom stretnutí premiérov krajín V4 a Rakúska v Prahe.

Skryť Vypnúť reklamu

V krajinách EÚ sa podľa Pellegriniho stále nachádzajú desaťtisíce migrantov, ktorí by sa podľa platných predpisov mali vrátiť naspäť do krajín ich pôvodu.

„Na to potrebujeme súčinnosť týchto krajín a pokiaľ ju nevieme vymôcť dohodami, mali by sme si pomôcť opatreniami a reštrikciami v oblasti medzinárodnej a rozvojovej pomoci," dodal premiér a ocenil jednotný postoj piatich premiérov v otázke migrácie.

Predsedovia vlád spoločne riešili aj budúcnosť a zabezpečenie konkurencieschopnosti únie. Podľa slovenského premiéra je potreba výraznejšej deregulácie EÚ, aby sa nestalo, že sa zastaví vo svojom rozvoji na polceste.

„Únia prestala byť akcieschopná a zamotala sa do vlastnej samoregulácie," dodal Pellegrini. Ten zároveň privítal návrh maďarského premiéra Viktora Orbána, aby sa na konferencii o budúcnosti EÚ zúčastnili aj krajiny západného Balkánu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 421
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 234
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 433
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 458
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 740
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 611
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 261
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 096
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 094
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 001
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mochovce

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Peter Pellegrini, Vyšehradská štvorka (V4)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Minister financií Olaf Scholz (vpravo) v debate s kancelárkou Angelou Merkelovou a ministrom zdravotníctva Jensom Spahnom.
Ilustračná fotografia.

USA plánujú uvaliť sankcie na ruskú loď, ktorá sa podieľa na výstavbe Nord Stream 2

Sankcie majú byť uvalené na loď a jej majiteľa od utorka.

Loď Fortuna, ktorá sa podieľa na výstavbe plynovodu Nord Stream 2.

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018.

Boeing 737 MAX.