SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Projekt dostavby D1 s tunelom Višňové je spoločensky návratný, tvrdí ÚHP

Predpokladaná hodnota zákazky na stavebnú časť projektu je 260 miliónov eur.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.(Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Projekt dostavby úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je spoločensky vysoko návratný.

Jeho dokončenie je dôležité na sprejazdnenie južného diaľničného obchvatu Žiliny. Vyplýva to z hodnotiaceho materiálu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).

ÚHP odporúča ešte pred spustením súťaže dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zároveň by sa mali použiť kvalitatívne kritériá s overiteľnou hodnotou za peniaze.

"Okrem ceny je príkladom takého kritéria lehota na sprejazdnenie," spresnil ÚHP s tým, že by sa mala zvoliť váha kritérií s ohľadom na ich spoločenskú hodnotu a vo vzťahu k cene zákazky.

Návratnosť potvrdila aj analýza prínosov a nákladov

Odporúča tiež nastaviť sankcie za nedodržanie kvalitatívnych kritérií, aby odzrkadľovali stratu na spoločenskej návratnosti, obzvlášť pri lehote na sprejazdnenie úseku.

Podľa ÚHP by sa mali zverejniť výsledky predbežných trhových konzultácií a samostatne pred verejným obstarávaním posúdiť potrebu a veľkosť odpočívadla.

ÚHP konštatuje, že región severného Slovenska medzi Žilinou a Martinom tvorí v súčasnosti vysoko vyťažený koridor a na úseku sa pravidelne tvoria zápchy.

Súvisiaci článok Na tuneli Višnové zarábajú firmy blízke daňovým funkcionárom Čítajte 

"Diaľnica D1 prepájajúca Považie s Turcom a vedúca juhom Žiliny s tunelom popod Malú Fatru má za cieľ odľahčiť Žilinu od tranzitnej dopravy a skrátiť cestovné časy," skonštatoval ÚHP v materiáli. V tomto úseku sa delí na dva úseky. Prvým je Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, druhý úsek je Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Na oba úseky D1 bola v roku 2016 vypracovaná analýza prínosov a nákladov, podľa ktorej ide o vysoko návratný projekt.

ÚHP však upozornil, že táto analýza nie je vzhľadom na rok 2020 v súlade s metodikou na hodnotenie investičných projektov, výsledný pomer prínosov a nákladov je tak pravdepodobne o niečo nižší, ale stále nad hranicou návratnosti.

Predpokladaná hodnota zákazky (PHZ) na stavebnú časť projektu je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) 260 miliónov eur. PHZ je odhadnutá ako celkové stavebné náklady, teda 430 miliónov eur, znížené o už odovzdané alebo rozpracované časti (max. 170 miliónov eur).

Náklady sú odhadnuté realisticky

Projekt je rozdelený na štyri tendre, z čoho dva sú nevyhnutné na sprejazdnenie. Ide o dostavbu úseku a technológiu tunela. PHZ na tieto dva projekty sú podľa odhadu objednávateľa 260 miliónov eur a 45 miliónov eur.

Zvyšné dva sa týkajú odpočívadla Turie (približne 15 miliónov eur) a strediska údržby diaľnic vrátane centrálneho operátorského pracoviska pre západné Slovensko (zhruba 25 miliónov eur).

Očakávané náklady stavebnej časti úseku D1 sú na základe porovnania ÚHP s úsekom R4 Prešov, prvá etapa a D1 Prešov, západ - Prešov, juh odhadnuté realisticky.

Súvisiaci článok Ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest otvoria v roku 2020? Čítajte 

Stavebná časť projektu sa má obstarávať formou súťažného dialógu s použitím obchodných podmienok žltý FIDIC a vyhodnotiť cez kvalitatívne kritériá. Váha ceny je 40 %, zvyšok sú kritériá na rýchlosť sprejazdnenia, technológiu stavby a environmentálne aspekty.

Na začiatku verejného obstarávania sa má uskutočniť proces eliminácie uchádzačov prostredníctvom separátnych kvalitatívnych kritérií. Za potrebné považuje ÚHP vhodne nastaviť váhu jednotlivých kritérií vzhľadom na spoločenskú návratnosť.

ÚHP v materiáli priblížil, že výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 miliónov eur bez DPH (vrátane už preinvestovaných 170 miliónov eur, technológie tunela, odpočívadla a operátorského pracoviska so SSÚD).

Kontrakt so zhotoviteľom s pôvodnou hodnotou 409 miliónov eur bez DPH uzavretý v roku 2014 bol v roku 2019 ukončený. Zhotoviteľovi bolo zatiaľ vyplatených okolo 170 miliónov eur. Dostavba sa plánuje do roku 2023, na konci programového obdobia eurofondov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  9. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 389
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 107
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 281
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 152
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 172
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 272
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 179
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 6 948
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 6 884
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 6 874

Téma: Slovenské tunely

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Sólymosovi môže pri vyšetrovaní potýčky pomôcť, že škodu vyrovnal

Maďarské médiá správu o ministrovi prekrúcajú.

László Sólymos
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Z Kočnerovej knižnice vyplávali ďalšie podozrivé obchody s Bašternákom

Našli podivné faktúry a dokumenty.

Obžalovaný Marian Kočner.
Nový čínsky vírus si vyžiadal najmenej 26 obetí na životoch.
Všetky herečky vo filme boli v čase natáčania filmu plnoleté.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom

Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Ilustračné foto.

Boeing uvažuje o ďalšom obmedzení výroby lietadiel 787 Dreamliner

Úvahy koncernu sa údajne týkajú lietadla 787 Dreamliner.

Boeing 787.

Nálada v českej ekonomike sa v januári zhoršila

V novembri sa index nachádzal na úrovni 98,5 bodu.

Ilustračné foto.

Volkswagen opäť zastaví výrobu, kurzarbeit štát ignoruje

Zväz automobilového priemyslu tlačí na nový model, ako zabrániť prepušťaniu.

Práca vo Volkswagene