SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Viac ako polovica Slovákov si nevie správne sporiť ani na dôchodok. Aké sú najčastejšie chyby pri investovaní?

Až 72 % občanov využíva staré a nevýhodné produkty.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - MARKO ERD)

BRATISLAVA. Využívanie nevýhodných sporiacich produktov, predčasný výber úspor či nevhodne zvolené investičné produkty. Takéto chyby robia najčastejšie Slováci, keď sa rozhodnú odkladať si finančné prostriedky bokom.

Ukázal to prieskum finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti FinGo.sk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bežné produkty ponúkajú slabé zhodnotenie

V prieskume makléri zhodnotili, aké najčastejšie chyby robia klienti v oblasti investovania a sporenia.

Ľudí často vyplaší zopár negatívnych správ, a tak húfne rušia investície alebo vyberajú len malé zisky. Čas však zohráva v investovaní podstatnú rolu a čím dlhšie nechajú peniaze zarábať, tým lepší výnos môžu dosiahnuť.

František Burda, riaditeľ pre investície a zlato vo FinGO.sk

"Až 72 % klientov na sporenie využíva staré a nevýhodné sporiace produkty s nízkym úročením. Šesť z 10 klientov nedodržiava investičný horizont a viac ako polovica ľudí má na investičné ciele zvolené nevhodné produkty," priblížil riaditeľ pre investície a zlato vo FinGO.sk František Burda.

Zlou správou je aj to, že až 56 % klientov si nevie správne sporiť ani na dôchodok.

"Klienti nemajú založený druhý dôchodkový pilier alebo si v ňom sporia v nesprávnych fondoch. A to by sa dalo označiť za jeden z najväčších finančných prešľapov, ktorého následky si však uvedomia až o 25 či 35 rokov, keď budú odchádzať do dôchodku," konštatuje Burda.

Bežné sporiace produkty, ako boli vkladné knižky, neskôr sporiace účty alebo termínované vklady v súčasnosti podľa FinGo.sk ponúkajú slabé alebo takmer žiadne zhodnotenie, a tak na nich viac ľudia strácajú ako zarábajú.

Investície by mali byť širšie a rozdelené

Ľudom sa nevypláca ani nedodržanie investičného horizontu, keď vyberajú peniaze zo sporiacich produktov predčasne. Takto koná až 60 % Slovákov.

"Ľudí často vyplaší zopár negatívnych správ, a tak húfne rušia investície alebo vyberajú len malé zisky. Čas však zohráva v investovaní podstatnú rolu a čím dlhšie nechajú peniaze zarábať, tým lepší výnos môžu dosiahnuť," vysvetľuje Burda.

Akcie, akciové fondy, indexové fondy a investičné zlato patria do dlhodobého investovania, čiže na týchto sporiacich produktoch si podľa Burdu treba sporiť päť a viac rokov.

Súvisiaci článok Švejna: Kto nepracoval, nemôže mať rovnaký dôchodok ako ten, ktorý celý život robil Čítajte 

Prieskum tiež ukázal, že 56 % ľudí nevie správne sporiť na dôchodok. Nemá druhý pilier alebo si v ňom sporia klienti v nesprávnych fondoch.

"Väčšina ľudí si v druhom pilieri sporí v garantovaných fondoch, ktoré ich peniaze zhodnocujú veľmi konzervatívne. Niektoré nezarábajú vôbec a ich zhodnotenie v súčasnosti neprekoná ani infláciu.

Sú určené skôr pre staršiu generáciu, ktorá dovŕši dôchodkový vek v horizonte kratšom ako 15 rokov," vysvetľuje Burda s tým, že negarantované fondy ponúkajú podstatne vyšší výnos, vhodné sú pre toho, kto si na dôchodok bude sporiť dlhšie ako 15 rokov.

Na zmenu fondu v druhom pilieri pritom stačí jednoduchý formulár, ktorý je možné stiahnuť si napríklad z internetovej stránky dôchodkovej správcovskej spoločnosti.

Nevhodné produkty a nerozlišovanie medzi krátkodobými a dlhodobými investíciami sa týka 55 % Slovákov. Úspory nerozdeľuje do viacerých produktov alebo investuje len do jedného produktu až 38 % Slovákov.

"Investičné portfólio klienta by malo byť širšie a rozdelené na produkty s kratším sporením, na ktoré môžu siahnuť v prípade nepredvídaných udalostí a produkty s dlhším sporiacim horizontom, kde nechajú peniaze zarábať," dodáva Burda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 611
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 164
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 293
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 947
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 105
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 7 502
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 353
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 269
  9. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 213
  10. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 114

Téma: Druhý pilier

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Prieskumy volebných preferencií, Dôchodok

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia s rúškami na tvári v čínskom Wu-chane si robia zásoby. Pre šíriaci sa vírus väčšina zostáva doma.

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny.
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová.
Blog Transparency International

Čo je za úspechom kampane Kotlebovcov?

Kampaň majú lacnejšiu, no pritom efektívnejšiu ako ostatní.

Kotleba mal míting strany v Kultúrnom dome Samka Dudíka v Myjave.

Neprehliadnite tiež

Ako oživiť traktory Zetor? Mieria na jeden z top trhov

Česká značka očakáva vzkriesenie.

Traktor značky Zetor

Pouličné stánky s jedlom v Thajsku sa snažia vzdať plastových obalov

Thajsko vyprodukuje denne viac ako päť miliónov kilogramov plastového odpadu.

Na konci roka 2019 pracovalo na Slovensku viac ako 78-tisíc cudzincov

Počet cudzincov pracujúcich na Slovensku pritom v posledných mesiacoch stúpal.

Ilustračné foto.