SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Slovenská firma namieta vyradenie zo súťaže o prepravu na trati Bratislava - Komárno

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Marko Erd )

BRATISLAVA. Spoločnosť Yosaria Trains podáva námietku proti vyradeniu z verejnej súťaže na výber osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zdôvodňuje to podľa nej nezákonným postupom Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) pri určení podmienok tendra.

Ako firma v piatok informovala, výhrady má k nastaveniu podmienky na referenciu uchádzačov v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení.

"Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné," povedal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška.

Skryť Vypnúť reklamu

"V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu," upozornil Líška.

Rezort odmieta zverejniť sumu tržieb

Riaditeľ Yosaria Trains poukázal tiež na to, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si súčasný vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie osobnej dopravy na trase Bratislava - Komárno.

Tento údaj je podľa Líšku pritom základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov v súťaži a nemá ho žiaden z nich.

Ministerstvo odmieta sumu tržieb zverejniť, pritom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu - finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma (študenti, dôchodcovia) a najmä dotácia na kilometre.

Skryť Vypnúť reklamu

Tá sa podľa spoločnosti od roku 2010 zvýšila dodatkami pätnásťkrát, a to z pôvodných 4,52 eura na kilometer na súčasných 9,77 eura na kilometer.

Ministerstvo: Nepodali námietku v lehote

Rezort dopravy informoval, že spoločnosť Yosaria Trains nepodala námietku v lehote podľa zákona o doprave na dráhach. Ak záujemca nespĺňa podmienky účasti, nemôže byť podľa ministerstva pripustený do ďalšieho priebehu súťaže a nestáva sa tak uchádzačom.

"Už splnenie týchto podmienok účasti čiastočne indikuje, v akej miere a či vôbec bude záujemca schopný plniť samotný predmet verejnej súťaže, teda zabezpečenie prevádzky vlakov osobnej dopravy," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Podnet spoločnosti sa týkal jednej z podmienok účasti, a to rozsahu realizovaných dopravných výkonov ako znak toho, že záujemca má predchádzajúce skúsenosti s verejnou osobnou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Osobná železničná doprava je špecifický druh podnikania, rušňovodiči majú iný rozsah skúšok a poznania trate a samotný dopravca zodpovedá za cestujúcich," podotklo ministerstvo. Považuje preto za nadmieru nevyhnutné a zodpovedné, aby subjekt, ktorý vzíde z verejných súťaží a štát ho poverí realizovaním zmluvných záväzkov, mal požadované skúsenosti.

"Z tohto dôvodu v predmetnej súťaži a ani v ďalších súťažiach neplánujeme ustúpiť od dokladovania tejto referencie, ktorej výška sa bude odvíjať od rozsahu štátom zadávaných dopravných výkonov," dodal rezort.

Vlaky prevádzkuje RegioJet

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet, ktorá sa ako jedna z piatich uchádzačov prihlásila do aktuálnej súťaže na výber dopravcu na tejto regionálnej trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmluva RegioJetu s ministerstvom dopravy o prevádzkovaní osobnej vlakovej dopravy na trase vo verejnom záujme, teda na objednávku štátu, platí do konca roku 2020.

Spoločnosť Yosaria Trains poznamenala, že RegioJet sa k prevádzkovaniu vlakového spojenia na tejto trati dostal priamym zadaním v roku 2010.

"A to napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti - nemala ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení," dodala Yosaria Trains s tým, že práve vďaka prevádzke dopravy na tejto trase podmienku už v súčasnosti spĺňa.

RegioJet sa bráni

RegioJet zareagoval, že táto informácia nie je pravdivá.

Skryť Vypnúť reklamu

"RegioJet bol v čase uzavretia zmluvy licencovaným železničným dopravcom v rámci EÚ. Predložil všetky garancie na vozidlový park a spĺňal všetky podmienky pre reakciu na vtedajšie notifikačné konanie a na to, aby mohol uzavrieť zmluvu a začať prevádzku na trati Bratislava - Komárno," uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Proces pridelenia zákazky tzv. priamym zadaním bol podľa neho úplne v súlade s legislatívou, priame zadanie nie je nič iné ako výber z viacerých ponúk.

"Ministerstvo dopravy malo vtedy k dispozícii ponuku ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko), ktorú zverejnilo, a ďalší dopravcovia sa mohli prihlásiť so svojimi ponukami. To využil RegioJet a predložil výhodnejšiu ponuku s nižšou požiadavkou na dotácie než ZSSK a s ponukou lepších služieb," poznamenal Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkol, ministerstvo dopravy preto, v súlade s legislatívou, uzavrelo zmluvu s RegioJetom práve na základe výhodnejšej ponuky.

Aktuálne výberové konanie na dopravcu na trati Bratislava - Komárno podľa RegioJetu nie je formou notifikácie, ale v podobe klasickej verejnej súťaže. Tá má iné podmienky, vrátane predloženia referenčných dokumentov, či skúseností.

"RegioJet zatiaľ nemá žiadne informácie o výsledku prvého kola výberového konania a ako problém vidíme stále skracujúci sa čas pred decembrom 2020, kedy má na trasu prísť vysúťažený dopravca. Menej než rok je veľmi krátky čas a všetci dopravcovia budú mať problém obstarať vhodný vozidlový park, ktorý zaistí dostatočnú kapacitu na tejto extrémne vyťaženej trati," dodal Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  5. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 8 390
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 315
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 580
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 174
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 257
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 249
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 846
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 845
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 642
  10. Prvá dáma festivalu 1 613
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Obvinenia priamo nepotvrdil ani kajúcnik.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia udrela tvrdo, v nesprávny čas.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Kancelárie Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Viktor Novysedlák.

Udržateľnosť našich verejných financií je najhoršia v EÚ.


8 h
Odstavené vlakové súpravy Deutsche Bahn na stanici Berlin-Lichtenberg 3. septembra.

Členovia odborov budú dostávať príplatok súvisiaci s ochorením COVID-19.


TASR 12 h
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Primátori sa zaviazali vzájomne si pomáhať, zdieľať skúsenosti a spolupracovať.


TASR 12 h
Ilustračné foto.

Európsky týždeň mobility sa každoročne koná od 16. do 22. septembra .


TASR 15 h
Skryť Zatvoriť reklamu