SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Slovenská firma namieta vyradenie zo súťaže o prepravu na trati Bratislava - Komárno

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Marko Erd )

BRATISLAVA. Spoločnosť Yosaria Trains podáva námietku proti vyradeniu z verejnej súťaže na výber osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zdôvodňuje to podľa nej nezákonným postupom Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) pri určení podmienok tendra.

Ako firma v piatok informovala, výhrady má k nastaveniu podmienky na referenciu uchádzačov v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení.

"Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné," povedal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška.

Skryť Vypnúť reklamu

"V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu," upozornil Líška.

Rezort odmieta zverejniť sumu tržieb

Riaditeľ Yosaria Trains poukázal tiež na to, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si súčasný vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie osobnej dopravy na trase Bratislava - Komárno.

Tento údaj je podľa Líšku pritom základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov v súťaži a nemá ho žiaden z nich.

Ministerstvo odmieta sumu tržieb zverejniť, pritom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu - finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma (študenti, dôchodcovia) a najmä dotácia na kilometre.

Skryť Vypnúť reklamu

Tá sa podľa spoločnosti od roku 2010 zvýšila dodatkami pätnásťkrát, a to z pôvodných 4,52 eura na kilometer na súčasných 9,77 eura na kilometer.

Ministerstvo: Nepodali námietku v lehote

Rezort dopravy informoval, že spoločnosť Yosaria Trains nepodala námietku v lehote podľa zákona o doprave na dráhach. Ak záujemca nespĺňa podmienky účasti, nemôže byť podľa ministerstva pripustený do ďalšieho priebehu súťaže a nestáva sa tak uchádzačom.

"Už splnenie týchto podmienok účasti čiastočne indikuje, v akej miere a či vôbec bude záujemca schopný plniť samotný predmet verejnej súťaže, teda zabezpečenie prevádzky vlakov osobnej dopravy," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Podnet spoločnosti sa týkal jednej z podmienok účasti, a to rozsahu realizovaných dopravných výkonov ako znak toho, že záujemca má predchádzajúce skúsenosti s verejnou osobnou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Osobná železničná doprava je špecifický druh podnikania, rušňovodiči majú iný rozsah skúšok a poznania trate a samotný dopravca zodpovedá za cestujúcich," podotklo ministerstvo. Považuje preto za nadmieru nevyhnutné a zodpovedné, aby subjekt, ktorý vzíde z verejných súťaží a štát ho poverí realizovaním zmluvných záväzkov, mal požadované skúsenosti.

"Z tohto dôvodu v predmetnej súťaži a ani v ďalších súťažiach neplánujeme ustúpiť od dokladovania tejto referencie, ktorej výška sa bude odvíjať od rozsahu štátom zadávaných dopravných výkonov," dodal rezort.

Vlaky prevádzkuje RegioJet

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet, ktorá sa ako jedna z piatich uchádzačov prihlásila do aktuálnej súťaže na výber dopravcu na tejto regionálnej trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmluva RegioJetu s ministerstvom dopravy o prevádzkovaní osobnej vlakovej dopravy na trase vo verejnom záujme, teda na objednávku štátu, platí do konca roku 2020.

Spoločnosť Yosaria Trains poznamenala, že RegioJet sa k prevádzkovaniu vlakového spojenia na tejto trati dostal priamym zadaním v roku 2010.

"A to napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti - nemala ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení," dodala Yosaria Trains s tým, že práve vďaka prevádzke dopravy na tejto trase podmienku už v súčasnosti spĺňa.

RegioJet sa bráni

RegioJet zareagoval, že táto informácia nie je pravdivá.

Skryť Vypnúť reklamu

"RegioJet bol v čase uzavretia zmluvy licencovaným železničným dopravcom v rámci EÚ. Predložil všetky garancie na vozidlový park a spĺňal všetky podmienky pre reakciu na vtedajšie notifikačné konanie a na to, aby mohol uzavrieť zmluvu a začať prevádzku na trati Bratislava - Komárno," uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Proces pridelenia zákazky tzv. priamym zadaním bol podľa neho úplne v súlade s legislatívou, priame zadanie nie je nič iné ako výber z viacerých ponúk.

"Ministerstvo dopravy malo vtedy k dispozícii ponuku ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko), ktorú zverejnilo, a ďalší dopravcovia sa mohli prihlásiť so svojimi ponukami. To využil RegioJet a predložil výhodnejšiu ponuku s nižšou požiadavkou na dotácie než ZSSK a s ponukou lepších služieb," poznamenal Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako podotkol, ministerstvo dopravy preto, v súlade s legislatívou, uzavrelo zmluvu s RegioJetom práve na základe výhodnejšej ponuky.

Aktuálne výberové konanie na dopravcu na trati Bratislava - Komárno podľa RegioJetu nie je formou notifikácie, ale v podobe klasickej verejnej súťaže. Tá má iné podmienky, vrátane predloženia referenčných dokumentov, či skúseností.

"RegioJet zatiaľ nemá žiadne informácie o výsledku prvého kola výberového konania a ako problém vidíme stále skracujúci sa čas pred decembrom 2020, kedy má na trasu prísť vysúťažený dopravca. Menej než rok je veľmi krátky čas a všetci dopravcovia budú mať problém obstarať vhodný vozidlový park, ktorý zaistí dostatočnú kapacitu na tejto extrémne vyťaženej trati," dodal Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 765
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 180
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 004
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 914
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 830
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 565
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 083
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 535
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 463
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 626
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Sulíkov rezort finišuje s prípravou súboru zmien v druhom kilečku

Dominujú zmeny Zákonníka práce a celkovo pracovno-právnej legislatívy.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

Ministerstvo dopravy opraví z eurofondov cesty po zosuvoch pôdy

Štyri nebezpečné zosuvy na cestách I. triedy sa začnú opravovať na jar.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

LVMH a Tiffany potvrdili dohodu o nižšej cene akcií v rámci fúzie

Francúzsky výrobca luxusných produktov a americká klenotnícka spoločnosť ukončili spory o prevzatie.

Nápis firmy Tiffany and Co. v obchode v New Yorku.

Štát odkladá povinnú aktiváciu e-schránok pre bytové spoločenstvá

Dôvodom je potreba úpravy súčasnej legislatívy.

Ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová (Za ľudí) počas brífingu pred rokovaním 42. schôdze vlády SR 12. októbra 2020 v Bratislave.