SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Slovenskí mliekari si reklamu produktov oproti zahraničným financujú sami

V zahraničí prevažná časť príspevkov pochádza zo štátu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME )

BRATISLAVA. Na Slovensku sa už roky hovorí o vytvorení takzvaného marketingového fondu na podporu poľnohospodárskych a potravinárskych produktov.

V zahraničí takéto fondy fungujú už dlhé roky a prevažná časť príspevkov pochádza zo štátu.

Na Slovensku však podľa Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM) a Slovenského mliekarenského zväzu (SMZ) môžeme zatiaľ o tomto fonde len snívať.

Prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka sa preto rozhodli, že sa spoľahnú len sami na seba a propagáciu mlieka a mliečnych výrobkov si už roky zabezpečujú spoločne. SZPM a SMZ o tom informovali vo štvrtok v tlačovej správe.

Skryť Vypnúť reklamu

„Myšlienkou zriadenia fondu sme sa začali zaoberať ešte v roku 2005 a viedol nás k tomu trvalý a výrazný pokles spotreby mlieka. Hľadali sme skúsenosti v zahraničí a zistili sme, že aj v krajinách, kde je výrazne vyššia spotreba mlieka ako u nás, venujú propagácii mlieka veľkú pozornosť a nemalé prostriedky. Keďže sme s požiadavkou o príspevky do Mliečneho fondu na našom rezortnom ministerstve v tom čase neuspeli, rozhodli sme sa konať na vlastnú päsť,“ vysvetlila riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Margita Štefániková.

Mliečny fond vznikol na konci roka 2007 ako výsledok iniciatívy a spolupráce Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka a Slovenského mliekarenského zväzu. Obe menované organizácie na jeho činnosť pravidelne prispievajú.

Skryť Vypnúť reklamu

„V čase, keď tento fond vznikal predstavoval príspevok do neho 1 halier za každý kilogram mlieka. Odvtedy sa na poplatku nič nezmenilo, platí sa len prepočtom na tri stotiny eurocenta. Z týchto zdrojov sa financujú informačné a propagačné aktivity na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov. Za 12 rokov fungovania Mliečneho fondu sa nám podarilo zrealizovať 3 veľké propagačné kampane – Objav mlieko, Za SK mliečne výrobky a Slovenská mliečna rodina, v rámci ktorých sme pripravili desiatky projektov a stovky aktivít pre rôzne cieľové skupiny,“ pokračovala Štefániková.

Mliekari sa vo svojich informačných a propagačných kampaniach zameriavajú na aktivity, cieľom ktorých je zvyšovať povedomie o zdravotných benefitoch mlieka a mliečnych výrobkov, o dôležitosti ich konzumácie a o samotnej výrobe a spracovaní mlieka. Cielené a dlhodobé aktivity pomaly prinášajú svoje výsledky. „Po zhodnotení vplyvu našich kampaní počas desaťročného obdobia môžeme povedať, že naša snaha nie je márna. Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov pomaly stúpa. Pred 12 rokmi bola 153 a teraz je to takmer 175 kilogramov na osobu a rok. Neodpustím si upozorniť na to, že odporúčaná spotreba mlieka podľa WHO – Svetovej zdravotníckej organizácie je 220 kilogramov na osobu a rok. Uvedomujeme, že sme začali „beh na dlhé trate“ a trpezlivo pokračujeme v informačných a propagačných aktivitách," dodala Margita Štefániková.

Skryť Vypnúť reklamu

Vznik fondu, ktorý by zastrešoval marketingové aktivity pre slovenských producentov potravín, už roky sľubuje štát. Napriek tomu ho do dnešného dňa nezriadil. Potravinári by ho privítali, mliekarov nevynímajúc. Analýzy podľa mliekarov potvrdzujú, že výdavky do mediálnych kampaní slovenských potravín by bolo potrebné zvýšiť. „Komunikácia smerom k spotrebiteľovi, ktorá cieli na kvalitu, čerstvosť, zamestnanosť a ekologické aspekty v podobe uhlíkovej stopy je pre udržateľnosť a rozvoj slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva nevyhnutná. Veď sa len pozrime na ten paradox, že štvrť milióna ton zahraničného mlieka a mliečnych výrobkov dovezieme a zároveň štvrť milióna ton domáceho mlieka a mliečnych výrobkov vyvezieme,“ uviedol prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenskí prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka dlhodobou a ucelenou propagáciou cez Mliečny fond vplývajú na postupný obrat nepriaznivej situácie v mliečnom sektore. Viac štátnych prostriedkov na marketing by zmenu urýchlil a umožnil nasadenie v masových médiách, aby sa informácie dostali k širokej verejnosti. „Slovensko má pri mlieku a mliečnych výrobkoch aktívnu obchodnú bilanciu len pri tekutom mlieku. Pri sušenom a zahustenom mlieku, kyslomliečnych výrobkoch, srvátke, masle, syre a tvarohu platí, že viac dovezieme ako vyvezieme. V roku 2018 bol rozdiel medzi dovozom a vývozom takmer 100 miliónov eur. Napriek tomu nepriaznivému číslu ide o lepší výsledok, ako sme dosiahli rok predtým,“ uzatvoril Stanislav Voskár.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) podľa svojich slov plánovalo vytvorenie marketingového fondu pre poľnohospodárov ešte v roku 2016, no po nástupe nového vedenia však poľnohospodári odmietli do neho prispievať. "Nepovažujeme za správne, aby sa poľnohospodári na takejto aktivite finančne nepodieľali. Spoločná participácia na budovanie spotrebiteľského patriotizmu funguje aj napríklad v Rakúsku, kde prispievajú na marketingové aktivity spoločne štát aj samotní poľnohospodári," uviedol v reakcii Daniel Hrežík z Odboru komunikácie a marketingu MPRV SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 840
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 863
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 147
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 855
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 666
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 755
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 125
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Potraviny

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.