SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Slovenskí mliekari si reklamu produktov oproti zahraničným financujú sami

V zahraničí prevažná časť príspevkov pochádza zo štátu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME )

BRATISLAVA. Na Slovensku sa už roky hovorí o vytvorení takzvaného marketingového fondu na podporu poľnohospodárskych a potravinárskych produktov.

V zahraničí takéto fondy fungujú už dlhé roky a prevažná časť príspevkov pochádza zo štátu.

Na Slovensku však podľa Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM) a Slovenského mliekarenského zväzu (SMZ) môžeme zatiaľ o tomto fonde len snívať.

Prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka sa preto rozhodli, že sa spoľahnú len sami na seba a propagáciu mlieka a mliečnych výrobkov si už roky zabezpečujú spoločne. SZPM a SMZ o tom informovali vo štvrtok v tlačovej správe.

Skryť Vypnúť reklamu

„Myšlienkou zriadenia fondu sme sa začali zaoberať ešte v roku 2005 a viedol nás k tomu trvalý a výrazný pokles spotreby mlieka. Hľadali sme skúsenosti v zahraničí a zistili sme, že aj v krajinách, kde je výrazne vyššia spotreba mlieka ako u nás, venujú propagácii mlieka veľkú pozornosť a nemalé prostriedky. Keďže sme s požiadavkou o príspevky do Mliečneho fondu na našom rezortnom ministerstve v tom čase neuspeli, rozhodli sme sa konať na vlastnú päsť,“ vysvetlila riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Margita Štefániková.

Mliečny fond vznikol na konci roka 2007 ako výsledok iniciatívy a spolupráce Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka a Slovenského mliekarenského zväzu. Obe menované organizácie na jeho činnosť pravidelne prispievajú.

Skryť Vypnúť reklamu

„V čase, keď tento fond vznikal predstavoval príspevok do neho 1 halier za každý kilogram mlieka. Odvtedy sa na poplatku nič nezmenilo, platí sa len prepočtom na tri stotiny eurocenta. Z týchto zdrojov sa financujú informačné a propagačné aktivity na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov. Za 12 rokov fungovania Mliečneho fondu sa nám podarilo zrealizovať 3 veľké propagačné kampane – Objav mlieko, Za SK mliečne výrobky a Slovenská mliečna rodina, v rámci ktorých sme pripravili desiatky projektov a stovky aktivít pre rôzne cieľové skupiny,“ pokračovala Štefániková.

Mliekari sa vo svojich informačných a propagačných kampaniach zameriavajú na aktivity, cieľom ktorých je zvyšovať povedomie o zdravotných benefitoch mlieka a mliečnych výrobkov, o dôležitosti ich konzumácie a o samotnej výrobe a spracovaní mlieka. Cielené a dlhodobé aktivity pomaly prinášajú svoje výsledky. „Po zhodnotení vplyvu našich kampaní počas desaťročného obdobia môžeme povedať, že naša snaha nie je márna. Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov pomaly stúpa. Pred 12 rokmi bola 153 a teraz je to takmer 175 kilogramov na osobu a rok. Neodpustím si upozorniť na to, že odporúčaná spotreba mlieka podľa WHO – Svetovej zdravotníckej organizácie je 220 kilogramov na osobu a rok. Uvedomujeme, že sme začali „beh na dlhé trate“ a trpezlivo pokračujeme v informačných a propagačných aktivitách," dodala Margita Štefániková.

Skryť Vypnúť reklamu

Vznik fondu, ktorý by zastrešoval marketingové aktivity pre slovenských producentov potravín, už roky sľubuje štát. Napriek tomu ho do dnešného dňa nezriadil. Potravinári by ho privítali, mliekarov nevynímajúc. Analýzy podľa mliekarov potvrdzujú, že výdavky do mediálnych kampaní slovenských potravín by bolo potrebné zvýšiť. „Komunikácia smerom k spotrebiteľovi, ktorá cieli na kvalitu, čerstvosť, zamestnanosť a ekologické aspekty v podobe uhlíkovej stopy je pre udržateľnosť a rozvoj slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva nevyhnutná. Veď sa len pozrime na ten paradox, že štvrť milióna ton zahraničného mlieka a mliečnych výrobkov dovezieme a zároveň štvrť milióna ton domáceho mlieka a mliečnych výrobkov vyvezieme,“ uviedol prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenskí prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka dlhodobou a ucelenou propagáciou cez Mliečny fond vplývajú na postupný obrat nepriaznivej situácie v mliečnom sektore. Viac štátnych prostriedkov na marketing by zmenu urýchlil a umožnil nasadenie v masových médiách, aby sa informácie dostali k širokej verejnosti. „Slovensko má pri mlieku a mliečnych výrobkoch aktívnu obchodnú bilanciu len pri tekutom mlieku. Pri sušenom a zahustenom mlieku, kyslomliečnych výrobkoch, srvátke, masle, syre a tvarohu platí, že viac dovezieme ako vyvezieme. V roku 2018 bol rozdiel medzi dovozom a vývozom takmer 100 miliónov eur. Napriek tomu nepriaznivému číslu ide o lepší výsledok, ako sme dosiahli rok predtým,“ uzatvoril Stanislav Voskár.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) podľa svojich slov plánovalo vytvorenie marketingového fondu pre poľnohospodárov ešte v roku 2016, no po nástupe nového vedenia však poľnohospodári odmietli do neho prispievať. "Nepovažujeme za správne, aby sa poľnohospodári na takejto aktivite finančne nepodieľali. Spoločná participácia na budovanie spotrebiteľského patriotizmu funguje aj napríklad v Rakúsku, kde prispievajú na marketingové aktivity spoločne štát aj samotní poľnohospodári," uviedol v reakcii Daniel Hrežík z Odboru komunikácie a marketingu MPRV SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  2. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  3. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 173
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 697
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 181
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 472
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 595
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 495
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 234
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 197
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 129
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda Smeru Robert Fico.

V prvej vláde odpísané záverečné práce spolustraníkov neriešil.


4 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h
Peter Kerekes, režisér a producent.

Prestížny festival sa chválil jeho príchodom.


16 h
Peter Schutz

Je nezrozumiteľné, ako sa virtuálny problém podarilo prepašovať do kampane.


9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


2 h
Ilustračná fotografia.

Dôvodom je nedostatok dodávok.


TASR 7 h
Šéf ukrajinského štátneho energetického koncernu Naftogaz Jurij Vitrenko.

Vitrenko vyzval USA a Nemecko, aby prijali opatrenia proti Moskve.


TASR 8 h
Elon Musk.

Výstavba závodov na výrobu polovodičov problémy vyriešia, tvrdí Musk.


TASR 8 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 477
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 738
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 001
  4. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 5 838
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 460
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 653
  7. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 3 905
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 807
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu