SME
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena
INZERCIA

Nehoda? Peniaze z poistky viete získať aj rýchlejšie. Poradíme ako

Škodu musí poisťovňa preplatiť do pätnástich dní.

Či už sa hneváte na rýchlosť vyplácania škodovej udalosti alebo nie, často o tom nerozhodujú poisťovne, ale práve klienti. Poradíme vám, ako získať financie čo najskôr a prezradíme, čo všetko závisí od vás.

Dobre si overte, na čo máte nárok

Ľudia sa o poistné plnenie zväčša začínajú zaujímať až v momente škodovej udalosti. Následne sú prekvapení, že sa to naťahuje a kompenzácia je nižšia, ako očakávali.

Je však potrebné zaujímať sa o to už v momente podpisu poistnej zmluvy, kedy si treba všímať, čo si poisťujete, ako si to poisťujete a čo treba predložiť v prípade poistného plnenia.

„Ak vznikne škoda na majetku, zdraví či aute, je potrebné najprv si overiť, či poistná zmluva kryje tento druh škodovej udalosti,“ hovorí Darina Huttová, členka predstavenstva a generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.

Môže sa však stať, že po rokoch už nebudete vedieť nájsť poistné podmienky, prípadne pri nehode v domácnosti môžu byť poškodené aj samotné zmluvy. V takom prípade je vhodné mať elektronické zálohy poistných zmlúv. Poisťovne už sprístupnili aj digitálne riešenie, ktoré umožňuje rýchlu kontrolu zmlúv aj podmienok.

„Vytvorením elektronického konta získava klient všetky dostupné digitálne služby na jednom mieste. Vďaka tomu má okamžitý prehľad o poistných zmluvách aj informáciách o svojich poistkách na jednom mieste,“ vysvetľuje Helena Kanderková z Allianz - Slovenskej poisťovne.

V elektronickom konte sa dozviete aj o všetkých potrebných dokladoch, ktoré je nutné priložiť k poistnej udalosti, čo výrazne urýchli jej likvidáciu.

Škodu nahláste poisťovni čo najskôr

Najdôležitejšie pre rýchle vyplatenie poistného plnenia je čo najrýchlejšie ohlásenie vzniku poistnej udalosti a predloženie všetkých potrebných dokladov.

„Poisťovne pôsobiace na území Slovenskej republiky majú sofistikované podmienky ohlasovania poistných udalostí prostredníctvom ich webových sídiel, kde je možné sledovať priebeh vybavenia poistnej udalosti. Navyše má každý poistený možnosť sledovať očakávané dokumenty, prípadne zistené chyby pri vybavovaní poistnej udalosti,“ hovorí Huttová.

Najvýraznejšie urýchľuje postup likvidácie dodanie vyžiadanej dokumentácie v čo najkratšom čase.

„Je to kľúčové najmä pri neživotnom poistení, osobitne v prípadoch, kedy došlo k zničeniu poistených vecí, napríklad požiarom v byte. V týchto prípadoch výrazne urýchľuje priebeh vyšetrovania predloženie skenov fotografií a faktúr či bločkov od kupovaného predmetu,“ radí Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Vo všetkých poisťovniach je nahlásenie poistnej udalosti vrátane priloženia dokladov možné realizovať elektronicky.

„Vytvorením konta získava klient všetky dostupné digitálne služby poisťovne na jednom mieste. Aj s možnosťou rýchleho nahlásenia škodovej udalosti,“ tvrdí Kanderková.

Vyplatenie najviac spomaľujú špekulácie

Keďže poisťovne vyplácajú peniaze až po ukončení celého procesu šetrenia poistnej udalosti, celý proces sa môže natiahnuť. Nie je to však ich vinou.

„Pre poistené osoby je dôležité, aby boli pri ohlasovaní poistnej udalosti dostatočne súčinné a poisťovni preukázali všetky dôkazy o vzniku poistnej udalosti,“ hovorí Huttová.

Za spomalením plnenia môžu byť neúplné či zavádzajúce informácie zo strany klienta.

„Pri životnom poistení je mnohokrát dôvodom nepravdivo alebo neúplne vyplnený zdravotný dotazník. Poisťovňa musí v tomto prípade viesť vlastné vyšetrovanie, ktoré celý proces výrazne predlžuje,“ hovorí Búlik.

Pri neživotných poisteniach môže spomaliť priebeh vyšetrovania aj vykazovanie podozrivých znakov, ktoré môžu naznačovať pokus o podvod. Aj keď to môže byť pre klientov lákavé, netreba sa nechať zviesť. Pretože aj pokus o poistný podvod je trestný.

S ponukou vymôcť vyššie poistné po automobilových nehodách prichádzajú takzvaní lovci nehôd. V praxi sa už vyskytli prípady, kedy sa auto snažili dostať do vybraného servisu, s ktorým mali uzavretú tichú dohodu o spolupráci.

„Výsledkom je, že neoficiálna provízia vyplatená lovcovi sa potom prejaví vo vyššej faktúre za opravu. V niektorých prípadoch došlo v týchto autoservisoch aj k podvodom na majiteľoch áut výmenou nepoškodených dielov za lacné náhrady a podobne. Na takéto konanie si treba dať osobitne pozor. V skutočnosti lovec nehôd nijako nemôže urýchliť likvidáciu poistnej udalosti,“ dodáva Búlik.

Po mesiaci máte nárok na preddavky

Poisťovňa má zo zákona na likvidáciu poistnej udalosti pätnásť dní. Táto lehota začína plynúť až od ukončenia vyšetrovania. Ak sa napriek snahe klienta proces šetrenia naťahuje, má možnosť požiadať poisťovňu o zálohu plnenia.

„Ak od oznámenia uplynul viac ako mesiac, je chybou, ak sa poistený o situáciu aktívne nezaujíma a nekoná. Zákon totiž umožňuje požiadať o vyplatenie preddavku na poistnom plnení. V praxi sa ustálila lehota jedného mesiaca od oznámenia poistnej udalosti, kedy poisťovne akceptujú žiadosti o vyplatenie preddavku na poistnom plnení,“ hovorí Búlik.

Výrazným pomocníkom môže byť aj elektronické sledovanie priebehu riešenia poistnej udalosti. Ak už je šetrenie ukončené, poisťovne posielajú peniaze čo najskôr.

„Poistné plnenie po prešetrení škody a predložení potrebných dokladov je klientovi vyplatené do niekoľkých hodín, maximálne dní,“ vysvetľuje Kanderková.

Poistenie si pravidelne aktualizujte

„Aby klient získal nielen rýchle, ale aj adekvátne poistné plnenie, je potrebné mať uzatvorené správne poistenie, ktoré dostatočne pokrýva všetky poistné riziká. Pri mnohých, najmä starších majetkových poistných zmluvách, majú klienti stanovené nízke poistné sumy a svoj majetok tak majú podpoistený,“ hovorí o celoslovenskom probléme Kanderková.

Preto je vhodné si aspoň raz za dva roky svoje poistné zmluvy skontrolovať a v prípade potreby poistné sumy navýšiť. Dá sa to urobiť už aj prostredníctvom internetu.

Elektronické Allianz konto má viacero výhod. Máte okamžitý prehľad o všetkých poistných zmluvách, máte možnosť jednoducho a rýchlo nahlásiť poistnú udalosť aj sledovať priebeh jej riešenia. Takisto dokážete urobiť zmenu na poistnej zmluve a online uzatvoriť nové poistenie. A to všetko bez návštevy pobočky.

„Ide o ďalšie proklientske riešenie, ktoré klientom prináša jednoduchú, rýchlu a transparentnú komunikáciu s našou poisťovňou. Vytvorením konta získava klient všetky dostupné digitálne služby Allianz – Slovenskej poisťovne na jednom mieste,“ vysvetľuje riaditeľ odboru market manažmentu Allianz – Slovenskej poisťovne Jozef Kruppa.

Tento článok vám prináša Allianz - Slovenská poisťovňa.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  2. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  3. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  4. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  5. Originálne ochranné rúško pre každého!
  6. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  7. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  8. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  9. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  10. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 30 416
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 26 715
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 281
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 157
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 17 273
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 13 638
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 13 487
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 12 990
  9. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 12 583
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 182

Hlavné správy zo Sme.sk

SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Fanny a Alexander

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

SME v divadle. Pozrite si predstavenia Slovenského národného divadla na SME.sk.

Tlmočníčka pre nepočujúcich: O posunku, ako ukázať Matoviča, rozhodli lajky

Barbara Randušková tlmočí nepočujúcim premiérove tlačovky.

Barbara Randušková hovorí, že pri tlmočení je veľmi dôležitá mimika.
Rozprávky SME

Traja bratia a tri princezny (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Nové články môžete na SME.sk teraz čítať prvú hodinu zadarmo

Prémiový obsah SME.sk môžete teraz čítať aj bez predplatného.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen pociťuje zotavovanie čínskeho trhu

Všetkých 2 000 predajcov nemeckej automobilky už obnovilo svoju činnosť.

Európske médiá spolupracujú v boji proti falošným správam o koronavíruse

Prijali aj opatrenia zamerané na zníženie vplyvuna mediálny sektor.

Fed uvoľnil 2,3 bilióna dolárov pre domácnosti a podniky

Fed bude cez banky ponúkať štvorročné pôžičky firmám pod desaťtisíc zamestnancov.

Ilustračné foto.

V apríli stratí zamestnanie až 20 miliónov ľudí v USA

Nezamestnanosť sa drží blízko historického maxima už dva týťdne.

Ilustračné foto