SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie na Slovensku

Niektorí zvažujú odchod do zahraničia, menším hrozí ukončenie činnosti.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Domáci cestní dopravcovia prehodnocujú svoje ďalšie pôsobenie na Slovensku. Niektorí zvažujú odchod do zahraničia, menším hrozí ukončenie činnosti.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia hodnotí túto situáciu mimoriadne kriticky, príčinu vidí v dlhodobom neriešení podmienok na podnikanie v cestnej doprave.

Ako združenie informovalo, v tejto súvislosti ešte vlani pripravilo pre slovenských dopravcov praktický manuál s možnosťami zmeny sídla, resp. preregistrovania spoločnosti zo SR do okolitých krajín.

"V prípade, že cestní dopravcovia v najbližšej dobe nebudú vidieť zo strany najvyšších orgánov štátnej správy významný posun v ich vnímaní svojich problémov, je vysoká pravdepodobnosť, že veľký počet slovenských dopravcov v blízkej budúcnosti presunie svoje podnikanie, napríklad, do Českej republiky alebo do Poľska," očakáva prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiadne benefity

Podiel cestnej dopravy na celkovom objeme prepravy tovarov na Slovensku predstavuje približne 79 percent, pričom na cestnú dopravu pripadá zhruba 4,8 % hrubého domáceho produktu krajiny.

Spoločnosti v sektore cestnej dopravy na rozdiel od iných odvetví ekonomiky podľa združenia nie sú príjemcami žiadnych benefitov od štátu, nedostávajú štátnu investičnú pomoc, netýkajú sa ich programy daňových zvýhodnení, či dotácií na vznik pracovných miest. Celé odvetvie pritom výrazne prispieva do štátneho rozpočtu.

Daň z motorových vozidiel v SR je druhá najvyššia v rámci Európskej únie, podmienky na podnikanie v cestnej doprave sú v okolitých štátoch priaznivejšie, keďže tam je táto daň oveľa nižšia. ČESMAD Slovakia navrhol zníženie ročnej sadzby dane z motorových vozidiel za ťahač a náves (súprava 40 ton).

Skryť Vypnúť reklamu

Navrhol tiež zvýšiť zľavy a zmeniť ročné sadzby daní za jednotlivé kategórie vozidiel. "Za uplynulé roky sa tu vybrali obrovské čiastky v podobe mýtnych poplatkov a daní z motorových vozidiel. Za príjmy z týchto poplatkov sme mohli mať na Slovensku luxusné diaľnice a vybudovanú kvalitnú cestnú sieť," upozornil Jančovič.

"Zároveň po vymenovaní všetkých problémov v cestnej doprave je tento rok pre slovenských dopravcov absolútne nepriaznivý. Na konci roka musíme skonštatovať, že cestná doprava patrí medzi najhoršie odvetvia pre podnikanie na Slovensku," podotkol prezident ČESMAD Slovakia.

Kritika parlamentu

Cestní dopravcovia kritizujú aj nedávne rozhodnutie Národnej rady SR, ktorá v závere októbra nepodporila pôvodne navrhované zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a vodičov autobusov z 24 na 21 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Namiesto toho poslanci cez novelu zákona o cestnej premávke schválili pozmeňujúci návrh Slovenskej národnej strany, že nižší minimálny vek sa bude týkať iba policajtov, hasičov či profesionálnych vojakov. Tým sa podľa cestných dopravcov absolútne minimalizoval záujem mladých ľudí po skončení školy pracovať v cestnej doprave. Povolanie vodič je tak pre nich na niekoľko rokov nedostupné, čím sa odliv absolventov z tohto odvetvia prehlbuje.

Zníženie veku vodičov len pre uvedenú skupinu štátnych zamestnancov vníma ČESMAD Slovakia ako nezmyselné a nekorektné.

"Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie. Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa týmto krokom zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú," poznamenal Jančovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa neho tak utrpí aj systémové vzdelávanie, keďže mladí ľudia sa nemôžu dostať k povolaniu vodič. "Mladí ľudia a absolventi škôl sa u slovenského dopravcu nezamestnajú a radšej odídu za prácou do iného sektoru," dodal Jančovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  3. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  4. Spravte si zásoby zdravia
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  9. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  10. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 157
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 824
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 571
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 633
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 574
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 139
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 807
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 569
  9. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 2 434
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 284
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia polyfunkčného projektu, ktorý pripravuje rodina Poórovcov.

Firma podnikateľa chce stavať v Ružinove.


1 h
Wolt už funguje v Česku.

Prepočítali sme rentabilitu reštaurácie i donáškovej služby.


8 h
Investori sú obkľúčení políciou a bezpečnostným personálom, keď sa pokúšajú dostať do sídla Evergrande.

Developer má vo štvrtok splatiť úroky z dlhopisov vo výške 83,5 milióna dolárov.


TASR 8 h
Scott Carpendale, výkonný riaditeľ divízie Boeing Defence Australia.

Prvé skúšobné lety firma ukončila v skoršej časti tohto roka.


SITA 9 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 003
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 095
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 973
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 099
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 785
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 3 806
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 772
  8. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 3 752
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu