SME
Nedeľa, 19. január, 2020 | Meniny má Drahomíra, Mário

Hlivák: ÚVO nevykonal komplexnú kontrolu postupu v súťaži na mýtny systém

Predseda ÚVO podotkol, že na úrade už nepracujú zamestnanci, ktorí dokumenty posudzovali.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v minulosti v prípade tendra na mýtny systém posudzoval len podané námietky proti konkrétnym skutočnostiam.

Uviedol to predseda ÚVO Miroslav Hlivák s tým, že úrad nevykonal komplexnú kontrolu postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v tejto veci.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podané námietky

Hlivák podotkol, že situácia sa stala ešte pred jeho nástupom do funkcie a na úrade už nepracujú zamestnanci, ktorí dokumenty posudzovali.

"Z dohľadaných údajov vyplýva, že v minulosti úrad v tejto veci posudzoval iba podané námietky proti konkrétnym skutočnostiam v danom verejnom obstarávaní, pričom musím skonštatovať, že úrad nezačal, respektíve nevykonal komplexnú kontrolu postupu verejného obstarávateľa v tejto veci," priblížil.

Na základe zistených skutočností podľa vlastných slov nemôže vyvrátiť tvrdenie, že by úrad pod jeho vedením konal inak, ako konal v minulosti, teda v čase, keď mal kompetenciu do danej veci zasiahnuť a posúdiť zákonnosť všetkých skutočností.

Systém distribúcie príjmov z mýta podľa správy z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR nedostatočne plní hlavný zmysel mýtneho systému, teda aby vybrané poplatky od užívateľov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy prispievali významnou mierou na ich výstavbu a údržbu. Výsledky kontroly vzala na vedomie aj vláda.

Upozornil na riziko

NKÚ v správe tiež upozornil na riziko, že v prípade výrazného zníženia či ukončenia možnosti čerpania zdrojov z Európskej únie (EÚ) Slovenská republika nebude mať dostatok vlastných zdrojov na kľúčové investície do cestnej infraštruktúry.

NKÚ zároveň na základe výsledkov kontroly požiadal políciu o prešetrenie zistených skutočností. Poukázal aj na skutočnosť, že vybudovaný systém zaplatený z verejných zdrojov zostáva naďalej v majetku súkromného prevádzkovateľa.

V súčasnosti SR podľa štátneho tajomníka rezortu dopravy Petra Ďurčeka len ťažko donúti firmu SkyToll znížiť cenu za mýtny systém. Pravdepodobne bude výhodnejšie vysúťažiť nový systém.

So SkyTollom sa podľa jeho slov rokuje o znížení cien viac ako rok. "SkyToll požaduje opciu na ďalších päť rokov výmenou za lepšie podmienky," priblížil Ďurček s tým, že to nie je prijateľné.

"Bude treba v krátkej dobe robiť rýchle korekčné opatrenia, pretože zmluva so SkyTollom exspiruje v roku 2022 a tá zmluva je nie celkom výhodná pre štát, to znamená pre NDS, čiže ak by 12 mesiacov pred ukončením zmluvy ministerstvo, a teda NDS nereagovala, tak vlastne by platila opcia na ďalších päť rokov," priblížil predseda NKÚ Karol Mitrík s tým, že rok predtým tak musí rezort konať a nájsť východisko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  2. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  3. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  8. myhive Polus Towers menia meno na myhive Vajnorská
  9. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  10. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte!
  1. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 14 791
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 608
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 11 067
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 226
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 919
  6. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 8 439
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 180
  8. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 8 063
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 775
  10. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte! 7 174

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Kotlebovci hľadajú odborníkov

Z kandidátky ĽSNS je zrejmé, že je to v prvom rade strana primitívnych bitkárov. Ale čo ak budú potrebovať odborníkov?

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Mandaríni kľakli a klepetá pre Dobroša (týždeň podľa Schutza)

Ako sa dačo ako Trnka mohlo stať generálom na prokuratúre?

Dobroslava Trnku po celodennom výsluchu odvádzajú z pobočky NAKA v Nitre.
DNES PÍŠE JAROSLAV RUMPLI

Toto už nebude vtipné

Rany už nevylieči ani zadržanie Trnku.

Jaroslav Rumpli
Víťazka paralelného obrovského slalomu v Sestriere 2020 Clara Direzová.

Neprehliadnite tiež

Ako varšavské komplexy lieči „slovenský“ mrakodrap

Za projektom stojí developer HB Reavis.

Vizualizácia projektu Varso vo Varšave.

Venezuela otvorí kasíno, v ktorom sa budú uzatvárať stávky v petrách

Niektoré ratingové internetové stránky označili digitálnu menu za podvod.

Venezuelský prezident Nicolás Maduro.

Na dobudovanie infraštruktúry by si Slovensko podľa Hrnka malo požičať

Podľa Tomáša je infraštruktúra základom na klesanie nezamestnanosti.

Anton Hrnko.

Boeing rieši nový problém softvéru stroja Max

Problém sa týka softvéru, ktorý overuje, či monitory sledujúce kľúčové systémy lietadla pracujú správne.

Ilustračná fotografia.