SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Slovákov odrádzajú od online nákupov komplikované reklamácie

Odrádzajú ich aj obavy z nedodania tovaru či zneužitia osobných údajov.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Najčastejšie uvádzanými dôvodmi prečo Slováci nenakupujú online, je obava z komplikácií pri reklamáciách a vrátení peňazí (7 percent) a zvyk osobne si prehliadnuť a overiť vybraný produkt (7 percent).

Vyplýva to z prieskumu agentúry Nielsen Admosphere, ktorý zrealizovala pre Slovenskú asociáciu pre elektronický obchod.

Zložité procesy registrácie a nákupu

Ďalej sú to rôzne obavy, napríklad z nedodania tovaru, či zneužitia osobných údajov ale aj neznalosti.

"Zákazníci nevedia ako nakupovať, odrádzajú ich zložité procesy registrácie a nákupu alebo majú všeobecne nešpecifikované zlé skúsenosti," uvádza sa ďalej v zverejnenej tlačovej správe k prieskumu.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Významnou spätnou väzbou od nenakupujúcich je to, že nechcú čakať na dodanie tovaru (5 percent), nechcú platiť poštovné (4 percentá). Dve percentá respondentov dokonca neveria, že im tovar príde. Dôveru nakupujúcich posilňuje priaznivá cena tovaru, rýchlosť a cena doručenia a široká sieť výdajných miest, kde si môžu svoj tovar osobne vyzdvihnúť a prípadne skontrolovať, či prišiel v poriadku,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Zásielkovňa Alexander Jančo.

Kľúčové obdobie Vianoc

Vianočné obdobie je pritom pre e-commerce kľúčové, nakoľko generuje v niektorých prípadoch až 50 percent celoročného obratu.

"Už dnes vieme, že nápor nakupujúcich bude enormný. Viaceré e-shopy a doručovatelia upozorňujú zákazníkov, aby si objednali tovar s dostatočným predstihom, inak negarantujú doručenie do Vianoc,“ dopĺňa Jančo.

Až 60 percent respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že pravidelne navštevujú e-shopy, pretože potrebujú niečo kúpiť, a hľadajú, kde je lepšia ponuka. Lepšia cena je aj najčastejší dôvod pre nákup v zahraničnom e-shope. Najčastejšia minutá suma za posledný rok v e-commerce je medzi 201 - 500 eur.

"Vyjadrilo sa tak 25 percent respondentov, čo je síce medziročný pokles o 1 percento, ale na druhej strane o percento stúpol počet tých zákazníkov, ktorí utratia viac ako 1 000 eur (5 percent)," vyplýva z prieskumu.

Online nakupovanie rastie s príjmami

Počet nákupov on-line sa v opýtanej populácii percentuálne takmer zhoduje s minulým rokom.

Rastie pritom priamou úmerou so zvyšujúcim sa príjmom domácnosti, vzdelaním a veľkosťou obce. Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25 - 34 rokov a vysokoškolsky vzdelaní.

Čo sa týka nakupovaného sortimentu, podľa Nielsen Admosphere tradične vedú oblečenie a obuv (51 percent), knihy (34 percent) a kategória kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu.

U mužov pritom figurujú na druhom mieste mobilné telefóny a iné mobilné komunikačné zariadenia (34 percent) a u žien kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu (45 percent).

Z prieskumu vyplýva, že muži nakupujú viac elektroniku, softvér, hardvér a auto-moto doplnky. Ženy drogériu, oblečenie pre deti, hračky a potreby pre domácich miláčikov.

"Hoci počet nákupov odevov a obuvi prevyšuje nákupy iných položiek, z pohľadu obratov táto kategória tvorí okolo 8 percent. Najviac, vyše 50 percent, generuje obľúbená množina darčekov, teda kategória bielej a čiernej techniky," uvádza ďalej prieskum.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  3. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  6. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  7. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  8. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  9. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 513
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 781
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 11 008
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 944
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 162
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 270
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 200
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 655
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 566
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 513

Téma: Internet


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vianoce, Prieskumy volebných preferencií, Obchod a nakupovanie

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Kriak.

Mobil najbohatšieho muža sveta hackol saudskoarabský princ

Útok môže súvisieť s vraždou novinára.

Výkonný riaditeľ Amazonu Jeff Bezos.
Cynická obluda

Zákerný útok neoliberálov

Cynická obluda k aktuálne najzábavnejšej kauze slovenského internetu.

Neprehliadnite tiež

Ikea.
Člen UNAS Vladimír Sopúch (tretí zľava), člen UNAS Eugen Gunár a člen predsedníctva Únie Autodopravcov Slovenska (UNAS) Stanislav Skala počas brífingu po rokovaní zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby SR a autodopravcov o úprave zliav zo sadzieb mýta.
Búracie práce na stavenisku na Rázsochách.
Komentár Eduarda Žitňanského

Bitka o nájomné byty

Cena za úsporu je privysoká. Ako vždy, keď sa štát montuje niekam, kam nemá.

Eduard Žitňanský